Canyon Lux Trail - większy wymiar cross country

Rowery

Kiedy zawodnicy światowego cross country często jeszcze w przypadku niektórych pucharowych tras decydują się na wybór hardtaila, Canyon myśli dalej i wypuszcza crosscountrowego fulla, który “umi” więcej. Kłania się Państwu nowy Lux Trail, którego już w kolejnym numerze porównamy na żywo w terenie do “starego dobrego” Luxa. 

 

 

Wciąż szybki, wciąż lekki ale do czego innego

Zaczęło się od idei, że cross country nie zawsze oznacza XCO. To również wyścigi w formule maratonu, nierzadko w terenie przypominającym najcięższe fragmenty wyścigów klasy Pucharu Świata, to również wyścigi etapowe, gdzie wciąż liczy się lekkość, ale i sprawność w trudnym terenie. Lux Trail miał być rowerem, który jest bardzo szybki i bardzo lekki, ale znacznie bardziej “zjazdowy” niż klasyczny Lux - stąd powstała w Canyon nowa kategoria “Downcountry”, której nowym reprezentantem stał się właśnie Lux Trail. Nowy Lux Trail z definicji jest rowerem wyścigowym, ale mniej nerwowym, pewniejszym i więcej wybaczającym, który pozwoli spędzać długie godziny w siodle podczas wymagających długich wyścigów. 

 

Kinematykę Lux Trail odziedziczył po Luxie, w tym jego anti-squat, co daje nadzieję na naprawdę efektywne podjeżdżanie. To co odróżnia Luxa Traila od Luxa to cechy, które będą wspomagać pokonywanie przeszkód oraz zjazdy: kąt główki ramy wypłaszczony go 67,5 stopnia (jak na rower cross country to jest naprawdę płasko!), stosunkowo długi reach 480 mm w rozmiarze L, krótki mostek i szeroka kierownica. 

 

 

 

 

Lekkość w kategorii 3

Wyprodukowanie lekkiej ramy nie jest wyjątkowym zadaniem, jednak wyprodukowanie lekkiej ramy, która spełnia kryteria wytrzymałościowe kategorii 3 testów wytrzymałościowych, czyli takich jakim poddawane są rowery trailowe (takie jak na przykład Neuron Canyona), to już jest coś. Rama Lux Trail waży 1,905 g w rozmiarze M, pozostawiono w niej tylny trójkąt z Luxa, w którym jednak pozbyto się jednego z przegubów w dolnej części trójkąta a zastąpiono go karbonowym tzw. flex pivotem. Pozwoliło to zaoszczędzić na wadze (nie ma łożysk i sworznia) bez utraty własności zawieszenia. 

 

 

 

 

 

Jako że kinematyka Lux Trail została zaprojektowana tak, aby wywierać minimalny nacisk na łożyska i sworznie, można było w Luxie Trail zastosować ultralekki wahacz bez poświęcania jego trwałości. Przedłużka dampera została wykonana z tworzywa formowanego wtryskowo i wzmacnianego włóknem węglowym - znów zysk na wadze.  Wreszcie, płaska krzywa dźwigni Lux Trail pozwala jeździć z niższymi ciśnieniami w damperze, co z kolei zwiększa niezawodność poprzez zmniejszenie naprężeń na ich uszczelkach.

 

Triple Phase Suspension

Trójfazowe zawieszenie po raz pierwszy zadebiutowało u Canyona w Senderze DH i od tego czasu zostało zaadaptowane we wszystkich MTB tego producenta. Trójfazowe zawieszenie oznacza delikatną pracę przy niewielkich nierównościach, stabilny środkowy skok i utwardzenie zawieszenia w końcowej fazie skoku przy naprawdę dużych uderzeniach.

 

Charakterystyczne cechy

• Karbonowa lekka rama we wszystkich modelach

• Skok 120 mm z przodu, 110 mm z tyłu

• Koła 29”

• Szeroka gięta kierownica 760 mm 

• Dropper 

• Szerokie opony 2,35” lub 2,4” 

• Szerokie obręcze o wewnętrznej szerokości 30mm 

• Widelce FOX 34 Step Cast lub RockShox SID 35 o skoku 120 mm

• Impact Protection Unit w ramie, czyli zabezpieczenie ramy przed uszkodzeniem jej przez kierownicę w momencie upadku

• Wewnętrzne prowadzenie linek w dodatkowej rurce (ogromne ułatwienie dla mechaników tych domowych i w warsztacie)

• Osie Quixle, pozwalające na demontaż koła bez użycia narzędzi

• Miejsce na dwa bidony w ramie już w rozmiarze S

• Prowadnica łańcucha o wadze zaledwie 3,7 g, która zabezpiecza łańcuch przed spadaniem z pojedynczej zębatki przy korbie

• Limit wagowy rider + rower 110 kg

 

 

 

Dostępne wersje

• Lux Trail CF 6

• Lux Trail CF 7

• Lux Trail CF 8

• Lux Trail CF 9 Emily Batty Edition

 

 

 

 

 

Więcej informacji na www.canyon.com

 

Przypisy