CANYON Endurace CF SLX Disc 8.0 eTAP vs Ultimate CF SLX 8 Disc eTAP

Rowery

Na pierwszy rzut oka nieomal identyczne. Bardzo podobne ramy, koła z obręczami aero, taki sam osprzęt i zintegrowane kokpity, a do tego zbliżona cena. Konkurs pt. „wskaż dziesięć różnic”, realizowany na podstawie danych ze strony internetowej, zakończyłby się fiaskiem. My po teście listę tych naprawdę istotnych zawęziliśmy do sześciu. Decydują o trochę odmiennym charakterze obu rowerów i zdradzając nieco z tego, co przeczytacie dalej, słowo „trochę” pojawia się po głębokim namyśle.

Do oceny rowerów stanęło dwóch testerów, jeden bardziej doświadczony, drugi stawiający na szosie swoje pierwsze kroki – wszystko po to, aby uwzględnić różne punkty widzenia i ocenić, jak rowery mogą zostać odebrane przez użytkowników na różnym poziomie zaawansowania. Test składał się z dwóch części: swobodnej jazdy na każdym z rowerów z osobna, a następnie bezpośredniego porównania ich do siebie na pętli testowej – zawierającej wszystko, z czym może spotkać się kolarz szosowy. Gładki i kiepski asfalt, bruk, a nawet fragmenty szutrowe, długie podjazdy i strome ścianki o nachyleniu dochodzącym do 18%, kręte zjazdy i szybkie downhill. Głównym celem testu było porównanie między sobą dwóch konkretnych modeli, aby pomóc w prawidłowym wyborze optymalnego typu szosówki. Canyony to pierwsza z dwóch par, jakie poddaliśmy takiemu porównaniu.
 

Rozmiary: 2XS, XS, S (rozmiar testowany), M, L, XL, 2XL; * podana wartość nie uwzględnia 27 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy; *** cena zawiera koszt wysyłki 268 zł

 

Zgodnie z założeniem, oba rowery testowaliśmy w tym samym rozmiarze „S”. U Canyona jest on zalecany dla użytkowników o wzroście od 172 do 178 cm, czyli nie tak niskich, jak mogłoby sugerować oznaczenie. Koniecznie trzeba pamiętać, że w kolekcji z Koblencji są jeszcze dwa mniejsze oraz cztery większe rozmiary ram, więc wybór jest naprawdę duży. Ultimate ma trochę dłuższy tył niż większość konkurencyjnych wyścigówek, w których wymiar ten najczęściej zawiera się w granicach 400–405 mm. Rower ma też długi przód i trochę złagodzoną wartość kąta główki, co wpływa na większą odległość między osiami kół. Jednak nadal mowa o wartościach, jakie można spotkać w rowerach wyścigowych. Wzajemne porównanie danych testowanych modeli pokazuje, że niedaleko „pada” Endurace od Ultimate. Prawie identyczna długość ogona i kąt główki ramy, bardzo zbliżona baza kół. Ale są też różnice mające wpływ na nieco odmienny charakter obu modeli. Ultimate ma minimalnie dłuższą i wyraźnie niższa ramę niż Endurace. Wynikający z tej proporcji współczynnik pozycji dla Ultimate wynosi 1,43, a dla Endurace 1,47. Oba mieszczą się w zakresie pozycji zbalansowa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy