Pojawiają się więc pytania, czy charakterystyka „leverage ratio” marki X będzie dla mnie odpowiednia? Czy 96% anti-squat w rowerze Y wystarczy, czy może lepiej 114% u producenta Z? A po co te high-pivoty i te rolki? Przecież to waży i trze, i jeszcze jest jakieś dziwne… Żeby wytłumaczyć, co stoi za tymi wszystkimi terminami, postanowiliśmy przedstawić opisy i zilustrować je wykresami oraz danymi liczbowymi. Przykładowo porównaliśmy przedstawicieli trzech różnych układów zawieszenia: Single Pivot (stały punkt obrotu – Dartmoor Blackbird EVO 27), Horst Link (czterozawias* – YT Capra 27) i Short Link Four Bar (wirtualny punkt obrotu nazywany przez nas tymczasowym punktem obrotu – Antidote CarbonJack). Wybrane ramy i konstrukcje zawieszeń możecie porównać na zdjęciach na końcu artykułu.
Anti-squat, czyli jak efektywnie możemy podjeżdżać?
Z angielskiego termin można przetłumaczyć jako przeciwdziałanie przysiadaniu. Brzmi durnie? Nawet jeśli nie, to jest to dla nas sformułowanie zbyt długie. Dlatego w tym artykule będziemy stosować angielskie nazwy poszczególnych terminów – zresztą tylko takie spotkacie na stronach producentów. Żeby było jeszcze zwięźlej, w tym tekście znajdziecie też równoważne rozwiązaniom skrótowce, np. AS.
Rower z amortyzacją tylnego koła w ruchu można z punktu widzenia fizyki opisać jako grę momentów obrotowych względem chwilowego punk...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!