Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

20 września 2022

NR 63 (Wrzesień 2022)

WTB CZR i30

0 113

Cena: ok. 7000 zł (komplet)
Masa: 881/1026 g (przednie/tylne)
Sport Import, www.wtb.com

Filozofia WTB skłania się ku wytrzymałości i trwałości, dlatego marketing podbija przekaz o najwyższej klasy łożyskach i ponadwymiarowych uszczelkach. Mówią, że zbyt wiele firm próbuje zaoszczędzić na wadze, oferując koła „enduro” z dwukrzyżowym zaplotem i nyplami z aluminium. Te ostatnie są według nich dobre, ale tylko do XC i lekkiego użytkowania na ścieżkach. CZR i30 są ręcznie budowane przy użyciu podwójnie kutych szprych J Bend, mosiężnych nypli i zaplecione jak Pan Bóg przykazał na trzy krzyże. Piasta Frequency ma w korpusie stalowy pierścień z 36 zębami. Bębenek wykorzystuje sześć naprawdę solidnych zapadek, które są niezbyt symetrycznie umieszczone po dwie. Zazębiają kasetę co 5°, czyli 72 razy na obrocie. Wolnobieżka terkocze jak silnik w Harleyu tu–tut–tu–tut–tu–tut z regularnie większą przerwą pomiędzy dwoma zazębieniami, co konfunduje słuchacza. Niepotrzebnie, wszystko pasuje jak ulał i tak jak w H.D. , gdy szybko toczysz się na CZR i30 na wysokich obrotach dostajesz gęsiej skórki. Zapadki wspierają mocne sprężynki, więc hałas jest konkretny (jak w Harleyu), ale dla fanów cichszych piast WTB oferuje zestaw lżejszych sprężyn, który zmniejsza głośność. Po testach wiemy, że twarde działają pewnie i bez marudzenia, a POE, czyli kąt zazębienia, wynosi 5°, czyli jest bardzo dobry, choć znamy piasty o większej liczbie punktów zazębienia, np. Bontrager Rapid Drive 108 (3,3°) czy Industry Nine Hydra (0,52°). Warto jednak pamiętać, że „najgęstsze” akcesoryjne sprzęgło kłowe DT pozwala zazębić się co 6°, seryjnie montowane w tych piastach ma POE 10°, a kultowy Chris King 4,865°, czyli zazębia się ciut częściej niż WTB.

Obręcze hookless laminowane są w bardzo przemyślny kształt. Profil jest niski, ma zaledwie 23,85 mm, i asymetryczny z przesunięciem szprych o 5 mm. Asymetria otworów na szprychy pomaga wyrównać naprężenie szprych w konstrukcji koła, co potwierdziły nasze badania sztywności, w których okazało się, że na lewą i prawą stronę koło wygina się z dokładnie takim samym oporem! Sam profil obręczy ma symetryczny kształt zewnętrzny, co ma rozkładać równo siły uderzenia, zamiast absorbować je mocniej na lewą lub prawą stronę. Tego w czasie jazd nie poczuliśmy. Natomiast romboidalne zgrubienia na nyple przypominające te stosowane przez Santę w Reservach pozwalają uzyskać naturalne ułożenie jego główki bez stresów, ale powodują też, że pomiędzy nimi materiału jest znacznie mniej. Porównując różne koła testowane przez nas, doszliśmy do wniosku, że obręcz WTB jest stosunkowo lekka względem konkurencyjnych, ponieważ na pozostałych komponentach trudno byłoby zgubić tyle masy. Grzebiąc w danych, dowiadujemy się bowiem, że obręcz na 28 szprych waży 472 g, a na 32 otwory o 12 gramów więcej. Czyli na wzmocnienie każdego gniazda poświęcono aż 3 g carbonu. To bardzo dużo, więc i wzmocnienie jest sążniste. Testerzy jednogłośnie stwi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy