Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady

14 maja 2021

NR 49 (Maj 2021)

Wszystko, co musisz wiedzieć o strefach wysiłkowych

0 2418

Strefy treningowe to nic innego, jak podział zakresów tętna oraz mocy na bloki zwane właśnie strefami. Nie jest to jednak podział przypadkowy. Zakres stref wysiłkowych jest ściśle skorelowany z metabolizmem energetycznym organizmu.

Sposobów wytyczania stref jest bardzo wiele. W zależności od podejścia treningowego można określić między 3 a 9 strefami wysiłkowymi. 
To duża rozbieżność. Który podział zatem wybrać? Każdy z nich będzie równie skuteczny, ale ważne, aby dobrze dopasować go do potrzeb treningowych i konsekwentnie realizować plan w oparciu na wytyczonych podziałach. Najczęściej jednak spotyka się podział na pięć stref wysiłkowych w przypadku bazowania na pomiarze tętna oraz sześć stref wysiłkowych przy pomiarze mocy. Jest to też najlepsza metoda dla osób początkujących. W artykule Skończ jeździć, zacznij trenować, który ukazał się w „bB” 4/2021, opisany został podstawowy podział stref tętna na pięć zakresów. Dziś troszkę szerzej opowiem, dlaczego akurat tak, a nie inaczej. Główną rolę odgrywają tu szlaki energetyczne organizmu.

  • strefa 1 – zwana strefą aktywnej regeneracji. Zawsze obejmuje niskie zakresy tętna. Wysiłek w tej strefie nie daje adaptacji treningowej, a drogi energetyczne prawie całkowicie bazują na pozyskiwaniu energii z udziałem tlenu.
     
  • strefa 2 – zwana strefą tlenową. Jazda w tych zakresach intensywności jest podstawą budowania formy kolarskiej. Wysiłek nie jest duży, dzięki czemu jazda może trwać wiele godzin. Najczęściej górna granica tej strefy określa pierwszy próg wentylacyjny (AT – anaerobic threshold). Po przekroczeniu intensywności określonej progiem AT, organizm do dalszej produkcji energii w s...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    Maciek Puź

    Trener i współzałożyciel "Na Osi - Kolarska Przestrzeń".

    Przez wiele lat związany był z szeroko pojętym rynkiem eventowym, ale równolegle z zamiłowaniem uprawiał kolarstwo. Pasja kolarska okazała się tak silna, że Maciek postanowił połączyć w nią również swoje życie zawodowe. Certyfikowany instruktor kolarstwa PZKol, a zarazem aktywny zawodnik Masters. Dziś zajmuje się trenowaniem kolarek i kolarzy na różnych poziomach sportowych. Wspomaga ich nabywaną przez lata wiedzą na temat treningu, układa plany i jednostki treningowe. Przygodę z rowerem rozpoczął w wieku 32 lat i jest świetnym przykładem, że na kolarstwo nigdy nie jest zbyt późno.