Whyte zawsze słynął z radykalnych konstrukcji, w których wartości geometryczne wyznaczały raczej górne pułapy tego, co jest przyjęte dla danej kategorii rowerów. W wypadku E-150S, czyli pierwszego e-bike’a brytyjskiej firmy, cyfry nie szokują, ale są na wskroś aktualne.
Filozofia budowy jednośladów przyjęta przez Brytyjczyków to zawsze ciut dłużej i niżej niż u konkurencji. Sprawiało to, że Whyte był producentem dla świadomych użytkowników, definiujących swój styl jazdy i pożądany charakter roweru na podstawie danych geometrycznych. Kiedy E-150 trafił do naszej redakcji na testy, mogłem się mu bacznie przyglądać i powoli odkrywać cechy genotypu tak charakterystycznego dla marki. Został zaprojektowany tak, aby silnik stanowił integralną część ramy, a wyjątkową jego cechą jest umieszczony w ramie pod kątem silnik oraz bateria znajdująca się przed silnikiem, a nie nad nim, jak to się najczęściej stosuje. Zysk? Nisko umieszczony punkt ciężkości. Dodatkowo kompaktowe wymiary silnika Boscha pozwoliły na zastosowanie krótkich (jak na rower elektryczny) tylnych widełek. Bateria ukryta w dolnej rurze przedniego trójkąta jest mocno zabudowana i nie da się jej wyjąć bez użycia narzędzi. Dla przechowujących rower w miejscu bez dostępu do gniazdka elektrycznego może być to uciążliwe. Do jej wyjęcia potrzebne będzie odkręcenie dwóch śrub kluczem Torx T20 i wypięcie wtyczki. Wraz z nową konfiguracją wspomagania zmieniono software trybów pracy.
POLECAMY
Bateria jest chroniona przez rozbudowany gumowy protektor. Z wnętrza dolnej rury nie dochodzą żadne odgłosy grzechotania, co świadczy o pewnym zamocowaniu baterii. Gumowe wstawki występują również na tylnych widełkach, skutecznie wyciszając łańcuch.
Dzięki wyeliminowaniu wewnętrznej przekładni Bosch czwartej generacji jest o połowę mniejszy i o 1,3 kg lżejszy od poprzednika. Moment obrotowy nie zmienił się i wynosi 75 Nm. Żebrowana obudowa ma pomagać w odprowadzaniu ciepła.
Napis „Energy” na zatyczce gniazda ładowania nie jest przypadkowy. To nawiązanie do wygranego przez Whyte procesu z producentem napojów energetycznych Rich Energy
o plagiat logo.
Wyświetlacz Purion trochę nie pasuje do nowoczesnego charakteru roweru, ale ergonomia jest na wystarczającym poziomie. Ze względu na wymiary łatwo go uszkodzić.
Rozmiary: XS, S, M, L (rozmiar testowany), XL; * podana wartość nie uwzględnia 20 mm podkładek;** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy
OSPRZĘT
Rama: aluminium 6061 | Amortyzator: Rock Shox Yari RC | Damper: Rock Shox Deluxe Select+ RT | Napęd: SRAM GX Eagle | Hamulce: SRAM Guide RE | Piasty/obręcze: Whyte / WTB KOM Trail 30 | Opony WTB Vigilante i Verdict 27.5x2.5" | Kokpit: Whyte Custom | Silnik: Bosch Performance Line CX Gen.4 | Akumulator: Bosch PowerTube 625 Wh
Tryb Tour w zupełności wystarcza, aby pokonywać większość podjazdów wiodących po szutrowych drogach leśnych. Kiedy robi się stromo lub trudno, warto skorzystać z trybu E-MTB, który „inteligentnie” za...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!