Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

10 stycznia 2022

NR 56 (Styczeń 2022)

TREK Speed Concept SLR 9 eTAP

0 25

W 2019 roku, czyli na ostatnich MŚ Ironman, które odbyły się zgodnie z planem, Trek był drugą najliczniej reprezentowaną marką, ustępując tylko Cervelo. Uwzględniając jednak, że Cervelo ma w ofercie kilka modeli ram triathlonowych, a Trek tylko, można zaryzykować tezę, że Speed Concept to najpopularniejsza triathlonówka wśród zawodników Pro.
Przynajmniej do niedawna tak było, ponieważ wyścig zbrojeń nie ma końca, rowery tri cały czas ewoluują, a ostatnie dwa lata to okres szczególnie dużych zmian. Powszechne zastosowanie hamulców tarczowych, jeszcze bardziej zaawansowana integracja, zmodyfikowane koła z szerszymi obręczami, a przy tym oczywiście dalsze udoskonalenia aerodynamiki, geometrii i dopasowania, to najnowsze tendencje, o których pisaliśmy już w poprzednim numerze przy okazji testu Canyona Speedmaxa CF 8 Disc (bB#11–12/2021). Wszystko to sprawiło, że dotychczasowa wersja Speed Concept, pomimo dużej popularności, nie wytrzymywała już porównania z najnowszymi modelami konkurencji. Czas był na zmianę.
 

POLECAMY

 1. Trek od lat korzysta z profili lotniczych KVF, których ścięty, aerodynamiczny kształt zapewnia lekkość i sztywność konstrukcji oraz niezawodność przy wietrze bocznym. Rama zaprojektowana jest zgodna z regulacjami UCI i ma też swoją wersję do jazdy na czas (pozbawioną zintegrowanych schowków). Użycie do budowy kompozytu OCLV serii 800, najlepszego, jaki jest stosowany przez Treka, oraz precyzyjny proces projektowania sprawiły, że nowa rama jest nie tylko bardziej aerodynamiczna, ale także lżejsza o 180 g w porównaniu do poprzedniej wersji.  2. Tłumik drgań IsoSpeed, dzięki zawiasowi ukrytemu wewnątrz górnej rury umożliwia wspornikowi elastyczne ugięcie do tyłu, a tym samym zdolność wytłumiania wstrząsów generowanych przez tylne koło. Rozwiązanie, które Trek od dawna stosuje w rowerach MTB, szosowych i gravelowych w ramie triathlonowej, gdzie dominują sztywne profile aero, wydaje się szczególnie zasadne. Na potrzeby Speed Concepta stworzona została specjalna wersja IsoSpeed z osią wysuniętą dużo bardziej do przodu z uwagi na to, że pozycja na rowerze triathlonowym również jest znacznie bardziej przesunięta w kierunku środka ramy. Trek podaje, że dzięki IsoSpeed nowa rama ma o 30% większą elastyczność w porównaniu do poprzedniej wersji. 3. Pojemnik typu bento jest w pełni zintegrowany z górną rurą. Silikonowa pokrywa nie zaburza przepływu powietrza i pozwala na łatwy dostęp do jego zawartości. Pojemnik ma 18 cm długości, 4 cm szerokości Miejsca jest akurat tyle aby włożyć osiem żeli 32 g chociaż będą wystawać bo głębokość pudełka nie jest duża, od 7,5 cm z przodu do 5 cm z tyłu. Jeżeli wstawimy tylko cztery żele zostanie miejsce na przekąski np. żelki czy suszone owoce. W lepszej organizacji wnętrza pomagają dwie wyjmowane przegródki. W razie potrzeby całość można wyjąć i wrzucić do zmywarki. 4. Aerodynamiczny bidon na rurze dolnej jest standardowym wyposażeniem każdego Speed Conceptu. Jego zaletami są perfekcyjne dopasowanie do ramy, dobry uchwyt oraz spora pojemność 700 ml. Jego zadaniem jest transport dodatkowej porcji wody lub izotonika do szybkiego uzupełnienia opróżnionego bidonu na kierownicy. Zobacz jak wygląda na str. 84.


Trek oczywiście od dawna pracował już nad następcą i zaprezentowana pod koniec zeszłego roku nowa wersja Speed Concept, trzecia edycja tego modelu, to efekt prac trwających aż siedem lat. Rowery triathlonowe to bardzo skomplikowane maszyny, o znacznie wyższym stopniu integracji niż w innych rowerach, co samo w sobie stanowi duże wyzwanie dla projektantów i inżynierów. Do tego powszechne jest oczekiwanie, że każda następna generacja będzie efektywniejsza od poprzedniej, co dodatkowo podnosi poprzeczkę, a prace projektowe wymagają wielkiej liczby badań i analiz na każdym etapie procesu, co angażuje dodatkowe środki i przede wszystkim czas. Założeniem Speed Concept 3.0 było stworzenie kompletnego systemu łączącego aerodynamikę, czyli szybkość z szeroko pojmowaną ergonomią jazdy, które umożliwią zawodnikom na pokonanie dystansu połówki lub całego Ironmana szybciej niż dotychczas przy zachowaniu większej ilości energii na etap biegowy.
 

Oś Y reprezentuje współczynnik oporu CDA, im niższa jest jego wartość, tym lepiej. Na osi X zaznaczone zostały kąty, pod jakimi strugi powietrza opływają rower. Wykres jasno wykazuje przewagę nowego modelu, który generuje niższy opór powietrza nie tylko przy wietrze czołowym, ale przede wszystkim przy podmuchach wiatru napływających pod kątem, tak jak najczęściej ma to miejsce w realnym środowisku.


Aerodynamika

Od początku uwzględniono, że to rowerzysta wytwarza 70–80% oporu aerodynamicznego, dlatego w całym procesie projektowania oraz w czasie testów wykorzystywany był pełnopostaciowy manekin symulujący jadącego na rowerze zawodnika, a większość optymalizacji zarówno tych kluczowych, jak i pozornie drobnych szła w kierunku kompensacji oporu wytwarzanego przez rowerzystę. Za przykład może posłużyć zmieniona konstrukcja kokpitu, który w nowej wersji ma teraz dwa wsporniki zamiast jednego, aby równomiernie kierować powietrze wokół ciała i zapobiegać tworzeniu się turbulencji między poruszającymi się nogami zawodnika. W tym samym celu zmodyfikowano kształt główki ramy oraz dopracowano dolną część uchwytu bidonu na kierownicy. Tysięcy symulacji wspomaganych oprogramowaniem HEEDS wymagało znalezienie optymalnego kształtu przedniego widelca pozwalającego hamulcom tarczowym dysponować odpowiednią siłą bez generowania dodatkowego oporu aerodynamicznego. Mocno obniżony profil rurek podsiodłowych sprawił, że mają mniejszą powierzchnię i tym samym mniej zaburzają przepływ powietrza. Projektanci Treka twierdzą, że nowy Speed Concept jest najszybszym rowerem, jaki testowali, wliczając w to także rowery innych marek. Symulacja jazdy nowego Speed Concepta na dystansie Ironman wykazała 16 W oszczędności względem poprzedniego modelu, co oznaczałoby sześć minut przewagi na mecie, z czego cztery w wyniku ulepszeń aerodynamiki, a dwie za sprawą niższych oporów toczenia nowych kół. Test został przeprowadzony dla warunków panujących na trasie na Konie z prędkością 41,6 km/h 
opowiadającą średniej prędkości zwycięzców tego wyścigu. Ale Trek przeprowadził także symulacje przy innych prędkościach od 32 do 48 km/h i okazało się, że przy mniejszej prędkości zysk czasowy jest nawet o minutę większy. Jest to możliwe dlatego, że aerodynamika Speed Concept została dopracowana, aby minimalizować opory wynikające z napływu strug powietrza pod kątami, z jakimi najczęściej mamy do czynienia w realnym środowisku. Na podstawie badań Trek wyliczył, że większe znaczenie ma, jeśli rower jest szybszy (czyli stawia mniejszy opór) przy kącie napływu strug wynoszącym 7 stopni niż dokładnie na wprost, ponieważ w realnym środowisku jest to bardzo rzadka sytuacja. Dlatego im więcej czasu potrzeba na pokonanie danego dystansu, tym dłużej aerodynamiczne modyfikacje pracują na korzyść zawodnika, budując jego czasowy zysk względem mniej zaawansowanych technicznie konkurentów.

Zwraca uwagę dość duży kąt główki ramy oraz bardzo mała wartość ciągu widelca, jak w wyścigowych szosówkach. Parametry takie sprzyjają manewrowości ale też dużej czułości na ruchy kokpitu. Speed Concept ma bardzo nisko zawieszony kokpit, co daje możliwość ustawiania bardzo niskiej pozycji aero. 784 mm to wprawdzie nie jest rekordowy wynik (w naszej bazie pomiarów mamy Argona 18 E119 Tri z kokpitem na 775 mm), jednak w większości rowerów jest on na wysokości 810 a 850 mm. Speed Concept ma wyjątkowo duże, wynoszące aż 80 mm, obniżenie osi suportu, co sytuuje środek ciężkości bliżej ziemi i poprawia stabilności roweru przy dużych prędkościach.


Dopasowanie

Całkowicie nowy kokpit zaprojektowany został specjalnie do tego roweru. Wszystkie główne elementy wykonane są z kompozytu, perfekcyjnie dopracowane wizualnie i aerodynamicznie, całość wygląda świetnie. Kokpit nie tylko zapewnia bardzo duży zakres dopasowania pozycji, o czym za chwilę, ale został zaprojektowany z założeniem, że wszystkie regulacje powinny być bardzo łatwe do przeprowadzenia. I faktycznie niepotrzebne są ponadprzeciętne zdolności manualne ani tytuł inżyniera, wystarczą podstawowe umiejętności oraz trzy klucze inbusowe 5, 4 i 2,5 mm. Dodatkowo kokpit jest łatwy w demontażu, gdy zachodzi taka potrzeba w transporcie na zawody, przy zachowaniu wszystkich ustawień. W możliwościach, jakie daje kokpit, najłatwiej się zorientować, korzystając z zamieszczonego na stronie producenta „service manualu”, w którym przystępnie rozrysowane są wszystkie opcje, również te dostępne z użyciem akcesoriów dodatkowych.
Bazą kokpitu jest kierownica zintegrowana ze wspornikiem, a w ofercie Trek ma trzy, różniące się geometrią, warianty. Seryjnie rower jest wyposażony w wersję Middle, z zagiętymi do góry końcami, dzięki czemu położenie chwytów jest podniesione względem środkowej części o 35 mm. Pozostałe dwie wersje to High, najbardziej wygięta, z chwytami uniesionymi aż o 70 mm oraz zupełnie płaska Low, w której chwyty i środkowa część kierownicy znajdują się na tej samej wysokości. 
 

Rozmiary: S, M (rozmiar testowany), L, XL;
* masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy


Podłokietniki mocowane są bezpośrednio do kierownicy w przygotowanych gniazdach o stałym rozstawie 135 mm, a wysokość ich położenia jest regulowana za pomocą aerodynamicznych podkładek. Bezpośrednio do kierownicy przykręcane są podkładki bazowe, po jednej na podłokietnik, ich wysokości można wybrać z zakresu od 0 do 75 mm co 15 mm. W zestawie z rowerem są tylko „trzydziestki”, inne to akcesoria dodatkowe. Uwzględniliśmy to w naszych pomiarach, podając dwa zakresy wysokości, pierwszy oznacza możliwości regulacji z użyciem tylko elementów znajdujących się w zestawie z rowerem, natomiast w nawiasie jest pełny zakres możliwy przy wykorzystaniu elementów dodatkowych. Zasadniczo możliwości zmiany wysokości pozycji są bardzo duże. Podkładki bazowe przykręcane są śrubami od dołu kierownicy, a na nich ustawiane są według potrzeby podkładki regulacyjne oraz podłokietniki i skręcane niezależnymi śrubami od góry. Podział taki ułatwia fitting, bo nie trzeba za każdym razem „bawić się” z ustawianiem całego stosu, nawet jeżeli chcemy zmienić tylko jedną podkładkę, z drugiej jednak strony takie rozwiązanie narzuca konieczność stosowania podkładek bazowych. Nawet ustawiając najniższą możliwą pozycję z podłokietnikami „leżącymi” na kierownicy, i tak do ich przykręcenia potrzebne będą podkładki bazowe o wysokości 0 mm. Podkładki regulacyjne mogą być standardowe, o wysokości 5 mm, ale są też klinowe, dzięki którym można ustawić podłokietniki pod kątem +7 lub +14° uzyskując bardzo korzystną aerodynamiczną pozycję, w której dłonie są wyraźnie wyżej, a głowa jest częściowo schowana za nimi. Zasięg podłokietników regulowany jest płynnie w zakresie 90 mm, wystarczy poluzować dwie śruby. To nie wyczerpuje jednak spektrum możliwości, ponieważ same podłokietniki dostępne są w trzech kształtach mających wpływ na umiejscowienie tego punktu podparcia. W rowerze standardowo użyta jest wersja Middle, ale jest też Near, skracająca wysięg o 60 mm oraz Far, wydłużająca go o taką samą wartość. Wykorzystując te elementy, można uzyskać największy zakresu regulacji (160 mm), jaki dotychczas odnotowaliśmy. Rozstaw podłokietników regulowany jest tradycyjnie poprzez zmianę punktu ich przykręcenia, do wyboru jest pięć gniazd oddalonych co 15 mm (co daje zmiany rozstawu co 30 mm). Jest też możliwa zamiana kąta ułożenia misek podłokietników w zakresie do 10°, co przydaje się szczególnie przy ustawieniu rąk w szeroki klin. 
 

5. Bidon na kierownicy jest precyzyjnie dopasowany do kokpitu Speed Concept. Ma pojemność 700 ml, giętą rurkę umożliwiającą picie bez zaburzania pozycji aero oraz silikonowy port do szybkiego uzupełniania zawartości z drugiego bidonu lub butelki. Dostępny jest oddzielnie. 6. Wnętrze dolnej rury kryje dodatkowy schowek na zestaw naprawczy. By się do niego dostać, wystarczy wyjąć bidon (nie trzeba demontować jego uchwytu, co może sugerować zdjęcie), a następnie jednym pociągnięciem za zatrzask wyciąga się wkładkę, w której jest miejsce na zapasową dętkę, pompkę CO2 wraz z nabojem, łyżki do opon i multitoola BITS (wymienione akcesoria trzeba dokupić). 7.  Kokpit Speed Concept wygląda ekskluzywnie i jest dopracowany do najmniejszego detalu. Nie tylko wszystkie przewody są poprowadzone wewnątrz, ale zadbano nawet o zaślepki zasłaniające prowadnice regulacji zasięgu podłokietników. Jak widać, przedłużki mają nietypowy kształt przekroju, zbliżony do trapezu. co może utrudnić lub wręcz uniemożliwić montaż innych bidonów aero. Na poprzeczce łączącej wysięgniki umieszczone jest gniazdo do przykręcenia uchwytu licznika lub lampki. Chwyty kierownicy bazowej można przycinać w zakresie do 25 mm a tym samym wpływać na pozycję w jeździe na kierownicy.

 

Osprzęt

Rama: OCLV carbon Serii 800 | Przedni widelec: SC full carbon | Koła: Bontrager Aeolus RSL 51 | Opony: Bontrager R3 Hard-Case Lite 700x25C (215 g, dętka 66 g) | Korby: SRAM Red AXS Power Meter 48/35 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: SRAM DUB T47 | Kaseta: SRAM Red XG-1290 (10-33) 12-rz. | Łańcuch: SRAM Red D1 | Przerzutka przód: SRAM Red eATP AXS | Przerzutka tył: SRAM Red eATP AXS | Manetki: SRAM Red eATP AXS | Hamulce: SRAM S-900 Aero, tarcze SRAM Centerline CLX-R 160 mm | Kierownica: Speed Concept Middle (400 mm), nakładka aero Speed Concept | Wspornik kierownicy: Speed Concept zintegrowany | Wspornik siodełka: Speed Concept SLR, 350 mm | Siodełko: Bontrager Hilo Pro Carbon

Nowego Speed Concepta można zamówić w czterech proponowanych specyfikacjach i wybranych kolorach lub poprzez program Project One dający dodatkowe możliwości personalizacji roweru przed zakupem. Imponująca jest paleta dostępnych w Project One malowań, obejmująca pięć podstawowych wersji kolorystycznych dostępnych w cenie roweru, a do tego siedem malowań specjalnych, oferowanych za dopłatą (także z możliwością indywidualnego doboru lakierów). Możliwe jest także umieszczenie na ramie naklejki z własnym napisem, np. nazwiskiem czy nazwą teamu. Project One daje także możliwość wpływu na wyposażenie roweru, zaczynając od grupy osprzętu. Testowy rower miał zamontowany napęd SRAM Red eTAP AXS, czyli jedną z dwóch najlepszych grup osprzętu, jakie mogły znaleźć się w takim rowerze. Drugą jest oczywiście nowy dwunastorzędowy Shimano Dura Ace R9200-12 i Trek daje użytkownikowi wybór, oferując oba w tej samej cenie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy