Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

1 sierpnia 2022

NR 61 (Lipiec 2022)

Trek Madone SLR generacja siódma - Umarł IsoSpeed, niech żyje IsoFlow

0 146

Niedługo przed Grand Depart tegorocznego Tour de France i zaraz po tym, jak paparazzi podpatrzyli nowy Madone pod zawodnikami zespołu Trek-Segafredo uczestniczącymi w Criterium du Dauphine, Trek zaprezentował nową generację swojej flagowej szosówki aero/sprinterskiej na zamkniętej wirtualnej prezentacji na YouTube.

Model szóstej generacji przeszedł w ubiegłym roku lifting – zmianę standardu suportu na T47 i carbonu na OCLV 800 w modelach SLR. Trek nie liczył tych zmian jako osobnej generacji, więc według ich kolejności nowy model, który można będzie zamawiać od lipca, ale na stałe pojawi się w sklepach w sezonie 2023, to siódma generacja, która wchodzi po trzech latach od poprzedniej, czyli MY19.

POLECAMY

Nowy rower w wersji SLR ma być o 300 g lżejszy od poprzedniego i wykorzystuje inne profile aerodynamiczne rur – Kamm tail oraz węższe kierownice, dzięki czemu ma być o jedną minutę na godzinę szybszy na płaskiej drodze (w zasadzie bez względu na prędkość jazdy). Najważniejszą zmianą jest jednak porzucenie rozwiązania IsoSpeed, które od siedmiu lat było głównym wyróżnikiem Madone i zapewniało komfort w generacjach 5 i 6. Nowa rama zamiast tego rozwiązania ma IsoFlow – to znacznie prostszy mechanicznie i lżejszy system polegający na uginaniu się rury podsiodłowej „wiszącej” na carbonowym elemencie, który jest również końcówką górnej rury – z punktu widzenia mechaniki możemy ją nazwać belką jednostronnie utwierdzoną lub po prostu wspornikiem. Eliminacja jednego podparcia belki, jego łożysk i radykalne skrócenie elementu uginanego dała oszczędność 150 g, ale zabrała również możliwość regulacji, którą IsoSpeed wyróżniał się na tle konkurencji. Z dyplomatycznej wypowiedzi szefa działu rowerów szosowych Trek – Jordana Roessingh wywnioskowaliśmy, że: Madone SLR jest nisko-seryjnym sprzętem wyczynowym, a zawodnicy chcą lżejszych rowerów i mają znacznie mniej zróżnicowaną budowę – wzrost i wagę niż ogólna populacja. Z wywiadów wyszło, że większość użytkowników nie korzystała z możliwości dostosowania ustawienia IsoSpeed do planu danego dnia, zostawiając suwaczek w spokoju po pierwszym ustawieniu. Sztywność IsoFlow dobrano więc pod najtwardsze ustawienie IsoSpeed – tyle, żeby wytrenowany pro mógł przejechać bez zbytniego zmęczenia wibracjami cały dzień. To samo z oponami – zestaw zaprojektowano na 28c zgodnie z ISO (6 mm prześwitu). Większość „30” i „32” z niektórymi kołami też się powinny zmieścić, ale Trek nie bierze za to na siebie odpowiedzialności.

 

Siódma generacja Madone to pierwsza premiera, w której producent zapowiada wykorzystanie Shimano 105 Di2 – generacja R7100 pojawi się zapewne również bardzo szybko w innych stajniach. Ci, którym przeszkadzały lansowane ostatnio przez Treka gigantyczne logotypy na dolnej rurze, będą mogli zamówić nieco bardziej stonowane malowanie, ale kolory i konfiguracja wyposażenia na życzenie w programie Project One będą dostępne dopiero po kilku miesiącach.
 

Madone nowej generacji widziany z profilu eksponuje przerwaną i zamkniętą od dołu rurę siodłową, przywodząc na myśl obawę, że zredukowano zakres regulacji sztycy – przejrzenie katalogu uspokaja – będą dostępne cztery sztyce po dwie krótkie z offsetem 20 mm i 0 mm (standard) oraz dwie, analogiczne, długie. Zakres regulacji w każdej z opcji jest nawet o kilka mm większy niż dotychczas (70 mm krótka, 65 mm długa), dzięki odwracalnemu zamkowi.

 

Trek nie podał twardych danych opisujących zalety spektakularnego „tunelu” IsoFlow w rurze siodłowej nowego Madone, koncentrując się na całościowych benefitach. Bardzo trudno zredukować opór jadącego kolarza zmianami w tym miejscu ramy, ze względu na zawirowania powodowane przez nogi. Sądzimy, że deklarowana oszczędność jednej minuty na godzinę w porównaniu z poprzednim modelem wynika głównie ze zmian w kokpicie. Agresywny wygląd IsoFlow będzie za to z pewnością pomagał w równie ważnym poczuciu prędkości.

Po publikacjach zdjęć z wyścigów przed premierą w internecie zdążyło się już zebrać dużo opinii o IsoFlow – np. o żywotności rozwiązania koncentrującego ugięcie na małej przestrzeni – starszy inżynier projektu, Alex Bendinghaus, zapewnia, że wzięto to pod uwagę i nie spodziewają...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy