TREK Madone SLR

Rowery

Pierwsza generacja rowerów aero wydawała się być skokiem na kasę, a przekonanie o konieczności wyspecjalizowanego roweru dla sprinterów nie było powszechne. Wraz z upływem czasu walory przekonały jednak odbiorców i zawodników do stosowania tego typu rowerów także w sytuacjach gdzie aerodynamika sprzętu nie ma pierwszorzędnego znaczenia. 

Rozliczne badania udowodniły, że aerodynamika ma znaczenie także w przypadku prędkości mniejszych niż 40 km/h, choć istotnie powyżej tej bariery jej wpływ na rezultaty zawodników robi się przeważający. W tym roku firmy kończą sprzedaż poprzedniej generacji szosówek aero i obserwujemy wysyp nowych konstrukcji. Dotarliśmy do dokumentów Treka przygotowanych przez Tima Hartunga, Paula Hardera i Alexa Bedinghausa – inżynierów i projektantów Treka, w których autorzy opisują proces powstawania i założenia projektowe nowej wersji Madone. Wydają nam się o tyle ciekawe, że postanowiliśmy zacytować pewną część tego bardzo szczegółowego opracowania, ponieważ opisuje nie tylko zaangażowanie, ale i chęć zgłębiania najdrobniejszych szczegółów dla uzyskania przewagi nad konkurencją.

Aerodynamika

Już na początku autorzy stwierdzają kluczową rolę oporu powietrza. Wyliczają zagadnienia wymagające poprawy, wskazując w kolejności: tendencję do rozdzielania przepływu powierzchniowego, zawirowania o niskiej energii w pobliżu powierzchni roweru, wielkość turbulencji nadążających, lokalne i kumulowane siły działające na koło, widelec, ramę i części (Rysunek 1). Autorzy podają też sposoby, dzięki którym Trek dokonuje porównań podając, że głównie to: wykorzy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy