Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

24 sierpnia 2022

NR 62 (Sierpień 2022)

TREK FX+2

0 72

Wrażenia z jazdy

Wizualnie FX+ wygląda skromnie, chociaż nie można mu odmówić klasycznej elegancji. Jedyne widoczne atrybuty elektryfikacji - mała manetka na kierownicy oraz silnik w tylnej piaście, nie rzucają się w oczy, a niewielki akumulator ukryty jest wewnątrz dolnej rury o prawie standardowej średnicy. Rower jest bardzo lekki, co dobrze pokazuje nasz wykres (str. 48), waży porównywalnie do rowerów tej klasy ale bez wspomagania, co jest dużym osiągnięciem ze strony Treka. A do tego silnik to najcichsza jednostka, z jaką się spotkaliśmy. Cichy szum (z trudem) można tylko usłyszeć, jadąc z prędkością paru kilometrów na godzinę i to z dala od miejskiego zgiełku. Przy normalnej prędkości jest znacznie cichszy niż szum opon na asfalcie!
 

POLECAMY

  1. Wszystkie kable z kokpitu wpuszczane są do wnętrza ramy przez specjalnie zaprojektowane łożyska sterów i rama jest ich całkowicie pozbawiona, co oczywiście świetnie wygląda. Zarówno przednia lampa, jak i zamontowana na bagażniku tylna, zasilane są z akumulatora roweru, zapewniając swobodę jazdy w nocy zarówno w mieście, jak i na jego słabo oświetlonych obrzeżach. Gdy akumulator jest wyczerpany do tego stopnia, że wspomaganie już nie działa, to i tak pozostaje w nim wystarczająco dużo energii, aby lampki działy jeszcze przynajmniej przez godzinę. 
  2. Bagażnik ma niecałe 10 cm szerokości, ale można na nim przewozić rzeczy luzem, przypinając wygodnym ekspanderem, lub założyć miejskie sakwy. Jest też kompatybilny z torbami systemu MIK, które dzięki wbudowanemu mechanizmowi można „zatrzasnąć” na bagażniku, aby zapobiec kradzieży. Wypina się je przy użyciu specjalnego klucza.
     

 

Rozmiary: 45, 50 (rozmiar testowany), 55, 60; Stagger (rama z obniżonym przekrokiem): 45, 50, 55, 60 cm ; 
* podana wartość nie uwzględnia 10 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), 
masa kół gotowych do jazdy

 

Swobodna pozycja i przyjazne prowadzenie to najkrótsza recenzja tego, co pokazują dane. Jednak FX+ to nie kanapowiec, tylko nowoczesny rower miejski dla aktywnych ludzi, który potrafi być także zwrotny i dynamiczny, gdy zachodzi taka potrzeba. FX+ oferowany jest też z ramą Stagger z obniżoną górną rurą dla oczekujących więcej komfortu i swobody wsiadania oraz zsiadania.

Silnik jest mocniejszy, niż można by się spodziewać, generując do 358 watów mocy, czyli ponad dwa i pół raza więcej niż przeciętny użytkownik (dla porównania Mahle ebikemotion czy Fazua „wyciągają” 300 W). Do wyboru są trzy tryby pracy mające wpływ nie tylko na poziom wspomagania, lecz także szybkość reakcji systemu. Na pierwszym, najsłabszym trybie silnik wspomaga bardzo dyskretnie. Na starcie ma wyczuwalne opóźnienie, nawet do połowy obrotu korbami, a moc przyrasta łagodnie. Wyraźne czuć pomoc przy ruszaniu oraz gdy pokonuje się niewielkie wzniesienia, ale już jadąc po płaskim, często się zastanawiałem, czy silnik pracuje. Tym bardziej że odcięcie wspomagania w tym trybie jest na tyle delikatne, że przez cały test nie udało mi się zorientować, przy jakiej dokładnie prędkości następuje. Korzystając tylko z tego trybu, można uzyskać maksymalny zasięg ok. 55 km, jednak nie mam złudzeń, że dla wielu użytkowników taki poziom wsparcia nie zaspokoi oczekiwań wiązanych z e-rowerem. Drugi poziom jest zdecydowanie bardziej użyteczny, wprawdzie zasięg spada do ok. 40 km, ale w jeździe miejskiej to i tak dużo, a w zamian otrzymuje się zdecydowanie większe wsparcie. Silnik szybciej reaguje na starcie, wystarczy ćwierć obrotu, a moc przyrasta wyraźnie szybciej i jest jej wystarczająco dużo, aby pokonać bardziej strome i dłuższe podjazdy niż „hopka” na wiadukt. Co ciekawe, w naszym teście wyszło, że wspomaganie pracuje do prędkości ok. 27 km/h, po której przekroczeniu wygasa bardzo łagodnie, chociaż już wyraźnie odczuwalnie ze względu na znaczący udział silnika w napędzaniu. Trzeci, najmocniejszy tryb, naszym zdaniem, powinien być używany tylko przy pokonywaniu najbardziej stromych podjazdów. Na starcie silnik reaguje tak samo szybko jak w trybie drugim, ale przyrost mocy jest jeszcze szybszy. Przydaje się, gdy ktoś lubi dynamiczny styl jazdy, ale jest też negatywny efekt, jakim jest nieprzyjemne „pulsowanie” mocy przy przekraczaniu prędkości odcięcia. Trzeba także brać pod uwagę, że na tym trybie zasięg kurczy się do ok. 30 km. Zaletą systemu Hyena jest wbudowany w oś suportu czujnik momentu obrotowego, dzięki któremu silnik  wstrzymuje pracę natychmiast, gdy tylko przestanie się pedałować i nie ma efektu niepożądanego pchania. Jednakże medal ma też druga stronę - zdarza się, że gdy wznawia się pedałowanie, bardzo lekko naciskając na pedały, upływa dłuższa chwila, nawet 1-2 obrotów korbami, zanim system wznowi pracę. Ponadto ciekawostką jest to, że czujnik zbiera dane tylko z lewej nogi, więc opóźnienie w reakcji zależy także od tego, która noga „atakuje" jako pierwsza. Mniejsze, jeżeli lewa, większe dla prawej. 
 

Osprzęt

Rama: aluminium Alpha Gold | Przedni widelec: FX+ aluminiowy | Piasty / Obręcze: Formula DC-20 i Hyena n(9x110 i 12x142 mm) / Bontrager Connection | Opony: Bontrager H2 Comp 700x40C | Korby: Prowheel Pro 42 z. (175 mm) | Kaseta: Shimano CS-HG200 (11–36) 9-rz. | Łańcuch: KMC E9S | Przerzutka tył: Shimano Altus RD-M2000 | Manetki: Shimano Altus SL-M2010 | Hamulce: Shimano BL-MT201 / BR-UR300, tarcze Shimano SM-RT26 160 mm | Kierownica: Bontrager, 670 mm | Wspornik kierownicy: Bontrager, 100 mm | Wspornik siodełka: Bontrager, 31,6x320 mm | Siodełko: Bontrager Sport

Dostawcą systemu wspomagania jest Hyena i spotkaliśmy się już z tym osprzętem, testując rowery Electra Townie GO! („Rowery Elektryczne” #1/2022). Zrobił na nas pozytywne wrażenie, bo oferuje większą moc przy porównywalnej masie co np. ebikemotion X35. FX+ wyposażony jest w jego bardziej zaawansowaną wersję z czujnikiem mocy w suporcie oraz silnikiem kompatybilnym z kasetą. Dwie, pozornie niewielkie zmiany, ale mające duży wpływ na jakość jazdy. System nie łączy się ze standardową aplikacją Hyena, ale w materiałach z premiery roweru można znaleźć informację, że w przyszłości pojawi się do niego nowa apka Tre...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy