Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

13 czerwca 2019

NR 31 (Czerwiec 2019)

Trek Fuel EX 9.9 29

0 152

ENDURO DLA JOLANDY NEFF

Wrażenia z jazdy


Pozycja, do jakiej skłania geometria, jest bardzo zwarta i nieprzesadnie rozciągnięta. Choć zawsze na rowerach Trek w rozmiarze 19,5” czułem się najlepiej, to po paru jazdach modelem Fuel EX chciałbym sprawdzić go w rozmiarze większym. Mimo to muszę przyznać, że spięcie grzbietu pozwala wyzwolić dużo mocy w jednym pociągnięciu „z krzyża”. I tu druga niespodzianka – Fuel EX skłania do mocnych pociągnięć korbą. Finezyjne „mielenie” nie jest tak efektywne, jak to zazwyczaj bywa. Optymalnie sprawdza się za to brutalna siła i wolny rytm, więc muskularni miłośnicy dub i dub step będą zachwyceni. Panowanie na podjazdach jest totalne i bez względu na ciasnotę zakrętów Fuel przejeżdża je precyzyjnie i bezbłędnie. Zaskakuje zawieszenie, które nie daje poznać po sobie wrażliwości na nierówności. Wydaje się twarde po sportowemu, jednak w już w pierwszej fazie ugięcia, a nawet kilku wstępnych centymetrach, wtula koło w przeszkody i w ten sposób nie daje mu się wyślizgnąć. Po ubiegłorocznym „lecie stulecia” dawno nie miałem okazji jeździć w błocie i wilgoci, ale na Fuel EX było to naprawdę łatwe i zabawne, bo choć ustawienie kręgosłupa nie do końca było moim ulubionym, to ustawienie środka ciężkości między osiami zapewniało komfort jazdy. I pod tym względem Fuel jest bezbłędny. Bardzo łatwo w poślizgu decydować o tym, które koło dociążyć i w ten sposób zamiatać ogonem, dociskając przednie koło. Mimo poślizgów rower pozostaje sterowny i przewidywalny. Na suchych nawierzchniach spisuje się znakomicie, a na hopkach tras typu superflow, np. na świetnej Sokolicy, w powietrzu doskonale czuć lekkość kół, które wzmacniają zdolność maszyny do harców. Na zjazdach też nie czuć tych 130 mm skoku. Zawieszenie jest bowiem „mięsiste” i sportowo strojone, nie warto więc oczekiwać miękkości kota perskiego. To raczej siła i elastyczność dobermana. Fuel gracko podjeżdża i jest sprawny, ale nie czuć w nim genów XC. To all mountain pełną gębą. Depnięcie w pedały wywołuje odjazd, ale nie ma w nim pucharowego zrywu. Jednocześnie na samą myśl o rowerach enduro rodzi się radość, bo na podjazdach i płaskich trawersach czuć, jakbyś zamiast krwi miał tętnice wypełnione paliwem lotniczym. Zjazdy są przy tym takim zaskoczeniem, bo Fuel dopiero na największych przeszkodach tras enduro skłania jadącego do zwalniania. Przy czym wynika to raczej z przeświadczenia użytkownika o ograniczeniach klasy, jaką reprezentuje, niż rzeczywistego wpływu cech roweru.

 

1. Gruba wyściółka chroni cenny carbon przed skalnymi odpryskami wyskakującymi spod przedniego koła. 

 

2. Klejnoty rodowe w postaci węglowych pierścieni w mało dyskretny sposób potwierdzają wartość na metce. Ale obręcze te działają znakomicie, są kapitalnie sztywne bocznie, choć ich zdolność do amortyzacji (ugięcie 
w pionie) pozwala zachować plomby. Jednocześnie szeroko rozstawione kołnierze sytuują ścianki boczne opony w sposób, który umożliwia jazdę z niskim ciśnieniem bez wywijania się opony na zakrętach. 

 

3. Kluczowa technologia Through Shaft polega na tym, że tłoczysko dampera wysuwa się dołem spomiędzy ukształtowanego w procę czarnego elementu. Otwarcie u dołu zapobiega niepotrzebnej kompresji wewnątrz puszki, co zwiększa czułość na naciski i faktycznie damper tego typu daje większą czułość nawet na najmniejsze nierówności.

 

Geometria

30 899 - 33 599 zł (zleżenie od wersji kolorystycznej) | Trek, www.trekbikes.com 
 

 Rozmiary: 15.5”, 17.5”, 18.5”, 19.5” (rozmiar testowany), 21.5”; * podana wartość nie uwzględnia 30 mm podkładek; ** geometria High/Low; *** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

Jeśli tester mierzący 180 cm czuje się wciśnięty w rower Trek, to pozostaje niewiele możliwości dla wyższych użytkowników, ponieważ do dyspozycji jest już tylko rozmiar XL. Spory rozstaw osi sparowany z bardzo krótkim tyłem roweru faworyzuje użytkowników o dobrej technice, pozwalając im na łatwe sterowanie nawet w poślizgach. Także ukątowanie nie jest dla początkujących. Z połączenia wielkości kół ze skokiem i z kątem główki wyszedł łatwo reagujący na polecenia rower dla zaawansowanego użytkownika. Może onieśmielać początkujących. 

 

SZTYWNOŚCI

Spoistość boczna wahacza maleje wraz z obciążeniem i choć ostatecznie Yeti przy obciążeniach skrajnych...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy