Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery , Otwarty dostęp

10 lipca 2020

NR 41 (Lipiec 2020)

TREK Emonda SL6 Disc Pro '2021

143

Wrażenia z jazdy

Jedna z głośniejszych premier przyszłorocznej kolekcji. Nowa Emonda zmieniła się diametralnie. Próżno w niej szukać klasycznych kształtów i przekrojów rur, które nadawały wizualnej lekkości ramie. Cel, jaki został postawiony, to poprawa aerodynamiki, dlatego wszystkie profile rur użyte w nowej ramie zostały opracowane na nowo za pomocą modelowania komputerowego i dopracowywane w trakcie badań w tunelu z wykorzystaniem ruchomego manekina. Dzięki temu nowa odsłona Emondy wygląda zdecydowanie nowocześnie, a opór udało się zredukować o 180 g i jej wynik znalazł się dokładnie w połowie między dotychczasową wersją Emondy a obecną „Madonką”. Czytając opracowania Treka dotyczące różnic i przewagi nowego modelu nad poprzednią Emondą, byliśmy pod wrażeniem, ile pracy włożyła marka w ten projekt. Trek podaje, że za sprawą lepszej aerodynamiki nowa wersja, przy tej samej mocy kolarza, jest szybsza od poprzedniczki o 18 sekund na każdą godzinę podjazdu (o nachyleniu 8%), a na płaskim aż o 60 sekund. Jako przykłady udostępniono listę kilkunastu odcinków testowych, na których wykonano porównania. I tak na podjeździe na przełęcz Alpe D’Huez nowa Emonda była szybsza o 15 s, na Alto de l’Angliru zyskała 11 s, a Stelvio 
pokonała szybciej o 21 sekund. Na liczącym 86,5 km Taiwan KOM Challenge zysk czasowy wyniósł 80 sekund. Różnice nie są duże, chociaż zauważalne, jednak dla mnie wyglądają bardzo laboratoryjnie, jak ściganie się zawodników na Zwifcie w czasach pandemii. 
Nie zmienia to faktu, że rower już od pierwszych kilometrów zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Geometria H 1.5 ma wyraźnie sportowy charakter, rower jest długi i bardzo niski. Poprzednia wersja dawała możliwość ustawienia wyższej, bardziej komfortowej pozycji. Teraz umożliwia zawodnikowi przybranie pozycji o mniejszej powierzchni czołowej, a jazda staje się bardziej efektywna. Na płaskim Emonda jest szybka. Aerodynamiczne przekroje rur, koła o nieco wyższym profilu i półkompaktowa korba sprawiają, że uzyskiwane średnie prędkości są naprawdę imponujące. Co istotne, podczas sprintów zawodnicy nie powinni narzekać na sztywność boczną, ponieważ zarówno rama, jak i koła są mocne. Na podjazdach również sprzyja sportowa i niska pozycja. Mimo że środek ciężkości nie jest mocno przesunięty do przodu, to wygodnie jedzie się z wysoką kadencją. Ułatwia to zastosowana kaseta z nieco większym zakresem (11–30 z.). Jednak rower trochę traci na prędkości i dynamice ze względu na masę kół. Na zjazdach spora baza i długa pozycja powinny zwiększać stabilność jazdy, jednak bardzo wysoka wartość kąta główki i mały ciąg widelca sprawiają, że najmniejszy ruch kierownicą powoduje reakcję roweru. Taka charakterystyka sprawia, że przy większych prędkościach trzeba mieć się na baczności. Ale jeśli ktoś ma odpowiednio dobrą technikę jazdy, to rower odwdzięczy się na krętych zjazdach. Na pewno na plus trzeba zaliczyć komfort jazdy po kiepskiej nawierzchni. Rama dobrze tłumi drgania mimo braku „wspomagaczy”. Jeżeli ktoś chciałby jeszcze zwiększyć komfort jazdy, może wstawić opony o szerokości 28 mm. 
 

POLECAMY

 

 

  1. Linki poprowadzone są elegancko i wyprowadzono je przez specjalnie zaprojektowane podkładki od przodu. Nawet z klasycznym mostkiem wygląda to dużo bardziej estetycznie, niż dotychczas. W wersji SLR, ze zintegrowanym kokpitem, całe okablowanie schowane jest w środku. Oczywiście mankamentem jest czasochłonny serwis i rachunki od mechanika, jeśli trzeba będzie wymienić linki czy zrobić większy przegląd.
  2.  Nowy standard wkładu suportu to w pewnym sensie powrót do poprzednich, sprawdzonych standardów. Są wkręcane, a łożyska mają znacznie większą średnicę. Dzięki czemu mają zyskać na trwałości i zwiększyć sztywność. Dodatkowo mogą się lepiej spisywać w złych warunkach pogodowych i nie powinny trzeszczeć. Ale są cięższe od poprzedniego standardu Treka, co w tak lekkim projekcie jak Emonda ma znaczenie. 
  3. Na tej grafice widać, jaka jest różnica przekrojów w ramie. Klasyczne okrągłe rury pierwotnie umożliwiały zbudowanie bardzo lekkiej i sztywnej ramy, natomiast nowa Emonda dzięki aerodynamicznym przekrojom zyskuje na płaskich odcinkach, przez co jest rowerem nieco bardziej uniwersalnym. Takie kształty wpłynęły jednak na zwiększenie masy ale i sztywności najnowszej wersji.

     
Rozmiary: 47, 50, 52, 54, 56 (rozmiar testowany), 58, 60, 62,cm; * podana wartość nie uwzględnia 45 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Porównując rower do poprzedniej wersji, to ten jest zdecydowanie niższy, o czym świadczy bardzo krótka główka 150 mm oraz mała wartość stack 565 mm. Popatrzmy jednak na szersze tło. Tu również zauważymy, że Trek jest wyraźnie nastawiony na rywalizację komfortu na długich dystansach. Jest również rowerem dłuższym, ale tu różnica nie jest aż tak duża. To, co jeszcze warto podkreślić, to wysoka reaktywność Emondy spowodowana bardzo stromą główką. Wartość 73,5o to sporo, nawet jak na szosówkę. Długość tylnego trójkąta jest standardowa jak na rower z hamulcami tarczowymi i nie wpływa negatywnie na zwinność maszyny. 

 


Płaskie, aerodynamiczne przekroje rury zazwyczaj wpływają negatywnie na sztywność. Tak też jest w tym przypadku i nowa rama uzyskała trochę słabszy wynik niż poprzednia wersja. Jednak patrząc obiektywnie, wynik jest bardzo dobry, a moc kolarza jest skutecznie zamieniana w prędkość. Koła są wyraźnie sztywniejsze od średniej i przewyższają konkurencję. Wpływa to pozytywnie nie tylko na efektywność napędzania, lecz także poprawia precyzję sterowania. Dodając do tego najlepszy wynik kokpitu, utwierdziłem się w przekonaniu, że pod względem sztywności to rower niemal kompletny.
 

Osprzęt

Rama: carbon OCLV Serii 500 | Przedni widelec: carbon | Koła: Bontrager Aelous Elite 35 (12x100 i 12x142 mm) | Opony: Bontrager R2 700x25C (237 g, dętka 110 g) | Korby: Shimano Ultegra FC-R8000 52/36 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: Praxis Shim T47-1B | Kaseta: Shimano Ultegra CS-8000 (11–30) 11-rz. | Łańcuch: Shimano Ultegra CN-HG701 | Przerzutka przód: Shimano Ultegra FD-R8000 | Przerzutka tył: Shimano Ultegra RD-R8000-SS | Manetki: Shima...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy