Dołącz do czytelników
Brak wyników

Technika pedałowania, przygotowanie sprzętu, dobór kadencji i przełożeń: porady Justyny Frączek

Artykuł | 27 czerwca 2019 |
202

Wbrew pozorom pedałowanie to nie tylko naciskanie na pedały. Trzeba zastosować kilka innych bardziej ogólnych zasad. Pedałowanie powinno być płynne i nie powinno wywoływać dodatkowych, niepotrzebnych ruchów bioder, czy ramion na boki.

Do najważniejszych błędów początkujących należy brak konsekwencji w tempie kręcenia pedałami. Pedałują zrywami, raz szaleńczo, by po chwili całkowicie zwolinić nacisk na pedały. Najlepiej jest pedałować w stałym rytmie ze zbliżoną siłą, natężenie wysiłku regulując przerzutkami. O rytmie nazywanym w świecie kolarstwa kadencją piszę poniżej.

1. Prawidłowe ustawienie siodełka

Optymalna pozycja na siodełku znacznie ułatwi pedałowanie. Na temat ustawienia wysokości siodełka w różnych źródłach można zaleźć wiele teorii. Oś kolana, płaszczyzna pedału, oś korby - względem siodełka, itd.- można się pogubić. Metod jest wiele najważniejsze przedstawiamy na www.bikeboard.pl, ale i tak do perfekcji dojść można tylko metodą prób i błędów. To nie tylko kwestia efektywności, ale i zdrowia. Siodło nie może być ani zbyt wysoko ani zbyt nisko. Zbyt wysokie ustawienie siodełka może grozić kontuzją ścięgien Achillesa, zbyt niska więzadła krzyżowego lub łękotek. Niższa pozycja siodła pozwala wyzwolić większą siłę, wyższa - pozwala utrzymać wysoką kadencję. Kiedy pedał jest położony najniżej – kolano powinno być lekko ugięte. 

Wysokość siodła to jedno, ale regulować można też wysunięcie siodła przód - tył. Rzepka kolana powinna znajdować się idealnie nad osią pedału.

Sprawdzić to można przy poziomym ustawieniu korb. Obciążona nitka (pion) przytrzymana na kolanie powinna opadać na wysokość osi pedału.

2. Pedałowanie „na okrągło”

Nie tylko nacisk się liczy, stopę wpiętą w pedał można pociągnąć do góry, a to potężnie poprawia efektywność. Sprawa nie jest trudna, ale trzeba ją wyćwiczyć. Na podjazdach łatwiej tę technikę wdrożyć, na płaskich odcinkach najczęściej tylko ciśniemy. Nawyku pedałowania „na okrągło” można nauczyć się jeżdżąc z wysoką kadencją (+100 obr./min) z lekkim obciążeniem, a nawet na trenażerze. Utrzymanie wysokiej kadencji jest męczące, a wtedy nogi same próbują odnaleźć najbardziej ekonomiczny ruch. Oto cykl kręcenia "na okrągło" dla jednej nogi: kiedy korby są w pionie podeszwę górnej stopy ustaw równolegle do podłoża. Pchaj pedał do przodu jakbyś kopał. Kiedy korby są w poziomie silnie naciskaj w dół, ale jednocześnie staraj się pociągnąć pedał do tyłu, jakbyś chciał zetrzeć g... z podeszwy. Pamiętaj, żeby palce były niżej niż pięta.

Kiedy korby są znowu w poziomie, włą...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy