Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

15 lipca 2019

NR 32 (Lipiec 2019)

Strój startowy

0 137

To nasza druga skóra. Ma chronić ciało przed warunkami atmosferycznymi, wspomagać w wysiłku, zwiększać efektywność i komfort jazdy. Dlatego optymalny strój powinien być cienki, lekki i dobrze dopasowany, nie krępować ruchów, wspomagać odprowadzanie wilgoci i wentylację, poprawiać komfort jazdy, a do tego być wyposażony w przydatne elementy.

Jak się wydaje, tak liczne wymagania są trudne do połączenia w jednym produkcie. A jednak przy umiejętnym zestawieniu dobrze dobranych materiałów z przemyślanym krojem – jak najbardziej realne do spełnienia. Poniżej prezentujemy dziesięć zestawów z różnej półki cenowej, które, naszym zdaniem, spełniają te kryteria. Część z nich jest przed producentów polecana do MTB XC, inne są przeznaczone do jazdy szosowej, jednak tak naprawdę granica jest trudna do precyzyjnego wyznaczenia i dla każdego kolarza inne cechy będą miały kluczowe znaczenie. W artykule prezentujemy wszystkie stroje razem jako odzież startową zarówno na maraton MTB, jak i na wyścig szosowy, opisując istotne parametry. Decyzja, jak zawsze, należy do kupującego.

Materiały

Odzież sportowa, w tym także kolarska, w zasadzie w całości szyta jest z materiałów syntetycznych. Najczęściej spotykanym jest poliester, którego podstawową zaletą jest to, że nie chłonie wilgoci. Jest też stosunkowo tani w produkcji, łatwo się barwi, nie blaknie na słońcu i jest odporny na plamy. Wadą jest to, że jest mało przewiewny i mocno się elektryzuje. Również rozciągliwość tkanin czysto poliestrowych jest mocno ograniczona. Dlatego aby ją zwiększyć,wprowadza się do nich inne równie bardzo powszechnie stosowane włókna materiału zwanego elastanem, których elastyczność jest dużo, dużo większa. Już zawartość elastanu na poziomie kilkunastu procent znacząco zwiększa rozciągliwość materiału. Jeżeli Twoja figura odbiega od wzorca ze starożytnej rzeźby Dyskobola, powinieneś zadbać o to, żeby koszulka zawierała panele z elastanem, szczególnie na bokach, bo dzięki temu łatwo może zwiększyć swoją objętość. Materiał o jeszcze wyższej zawartości elastanu znane są pod nazwą Lycra (nazwa własna producenta Invista) lub Spandex (nazwa własna DuPont). Są trochę grubsze, przez to mniej przewiewne ale za to bardziej odporne mechaniczne i najczęściej znajdują zastosowanie w konstrukcji  spodenek rowerowych.  

Krój

Standardem jest krój dopasowany, wzorowany na atletycznych sylwetkach zawodników. Koszulki z krótszym, wyciętym u dołu przodem i przedłużonym tyłem, pozwalają prawidłowo układać się w nachylonej pozycji sportowej. Najczęściej są też mocno taliowane. W spodenkach ważne jest, aby materiał właściwie opinał się na każdej krzywiźnie nogi, dlatego podajemy liczbę paneli, z których spodenki skrojono. Najczęściej im jest ich więcej, tym krój lepiej dopasowany do sylwetki. Jedni preferują nogawki krótkie, inni wolą, aby zasłaniały także spory kawałek uda, dlatego przy każdym modelu podajemy ich długość, mierzoną po wewnętrznej stronie od poziomu wkładki. Podajemy również szerokość szelek, ponieważ uważamy, że im są szersze, tym lepiej, bo na większej powierzchni rozkłada się nacisk na ramiona.

Detale konstrukcji

Ściągacze mają zapobiegać przesuwaniu się koszulki w czasie jazdy, lecz nie mogą uciskać, aby po kilku godzinach jazdy nie doprowadzić użytkownika do szaleństwa, szczególnie te na końcach rękawków i nogawek. Dlatego najlepiej w tej roli sprawdza się szeroka, elastyczna, płaska taśma. Część producentów rezygnuje ze ściągaczy na końcach rękawów. Żeby rękawki nie łopotały stosuje się ściślejsze tkaniny lub szerokie taśmy. Takie rozwiązania są wygodniejsze od powszechnych niegdyś gumek. Suwak w koszulce nie tylko pomaga w zakładaniu i zdejmowaniu odzieży. Spełnia niezwykle istotną rolę w regulacji ciepłoty kolarza. Zawodowcy uwielbiają zamek pełnej długości, bo na podjazdach mogą nawet całkiem rozpiąć koszulkę. Ale suwak po całości najlepiej wygląda na szczupłym ciele. W przeciwnym wypadku zwija się zwłaszcza na brzuchu, eksponując niedoskonałości figury. Grubość ząbków ma wpływ na łatwość dopasowania. Drobne układają się lepiej, ale trudniej sie zapinają. Standardem są trzy kieszenie na plecach. Otwarte, aby ułatwić do nich dostęp podczas jazdy, ale ze ściągaczami na górnych krawędziach, aby zabezpieczać zawartość przed wypadnięciem. Ich pojemność wystarcza na zabranie podstawowego zestawu naprawczego, batonów i żeli oraz półlitrowego bidonu, jeżeli trzeba. Zmieści się także kompaktowa wiatrówka przy niepewnej pogodzie. Ale niektórzy producenci oferują więcej niż pakiet podstawowy i w części koszulek znajdziemy więcej kieszeni, wśród nich również zapinane na zamek, a także zabezpieczone przed potem. W spodenkach jednym z istotniejszych elementów jest wkładka. Niestety, podobnie jak w wypadku siodeł, dopasowanie jest kwestią indywidualną i dlatego jedni będę preferować grubsze, a inni cieńsze konstrukcje z mniej lub bardziej wyraźnie zaznaczonymi poduszkami itd. Jedyną cechą wspólną wszystkich wkładek jest działanie antybakteryjne i wszystkie spodenki z naszej prezentacji spełniają ten warunek.
 


1 – 4. Przewiewność i odporność mechaniczna zależą od sposobu produkcji materiału. Gęsto tkana dzianina o jednorodnej strukturze jest mocniejsza i bardziej odporna mechanicznie, ale też słabo przepuszcza powietrze (zdj. 1). Dlatego materiał taki najczęściej znajduje się na przodzie koszulki, rękawkach i nogawkach spodenek, gdzie do pewnego stopnia stanowi barierę przed przewiewaniem oraz ochronę, kiedy zahaczymy o krzaki lub w razie upadku (sprzyja temu gładka i śliska powierzchnia). Dzianiny o luźniejszej strukturze, tkane z widocznymi wzorem, w których między mikrofragmentami gęstszego materiału znajdują się wyraźne mikrokanaliki, będzie znacznie lepiej odprowadzać ciepło i wilgoć (zdj. 2). Tym lepiej, im luźniejsza jest jej struktura i kanałów jest więcej. Ale też łatwiej taki materiał zadrzeć np. o gałąź lub rozerwać. Dlatego najczęściej umieszczany jest na plecach, po bokach lub pod pachami. Skrajnym rozwiązaniem są tkaniny o strukturze zbliżonej do mikrosiateczki (zdj. 3). Najmniej odporne mechanicznie, jednocześnie najlepiej odprowadzają ciepło i wilgoć, dlatego z nich powstają panele wentylacyjne na plecach lub pod pachami.. Niektórzy producenci stosują własne odmiany materiałów technicznych, które wymykają się prostej klasyfikacji. W naszej prezentacji takim przykładem jest stosowany przez firmę Bontrager materiał Profila Dry (zdj. 4). Gęsto tkany, a mimo to widoczne są w strukturze mikro punkty odpowiedzialne za transfer wilgoci i ciepła. Dodatkowo materiał w całości zrobiony z włókien sztucznych zupełnie nie przypomina innych syntetyków, wręcz odwrotnie. Jest miękki i w dotyku bardzo zbliżony do wełny merino.
 


5. Koszulki Bontrager i Rockrider oprócz zestawu kieszeni na plecach są wyposażone w dodatkowe małe kieszonki umieszczone z boku. Lokalizacja taka sprawia, że są łatwo dostępne, dlatego dobrze nadają się do przewożenia małych przekąsek, po które wygodnie sięgać w czasie jazdy. Innym ich zastosowaniem jest zbieranie śmieci – opakowań po żelach czy papierków po batonach.

IQ Otivi i Rami

koszulka Otivi – 99,99 zł/169,99 zł (white/black)
spodenki Rami – 179,99 zł

Koszulka w całości wykonana z włókien poliestru. Materiał, z którego uszyty został przód, boki i rękawy, jest tkany we wzór w regularne miniprostokąty, między którymi przebiegają mikrokanaliki odprowadzające wilgoć. Na plecy użyto dzianiny o wyraźnie luźniejszej strukturze mikrosiateczki. Koszulka zapinana jest na zamek pełnej długości. Rękawki mają wszyte mankiety z szerokiej elastycznej taśmy, a w dolnym obrzeżu koszulki znalazł się gumowy ściągacz z silikonowym paskiem. Na plecach znajduje się jedna duża otwarta kieszeń oraz naszyta na niej mniejsza, zapinana na zamek. Wzdłuż niej umieszczone zostały elementy odblaskowe. 

Konstrukcja spodenek składa się z sześciu paneli. Głównym materiałem jest dzianina złożona w 80% z włókien nylonu i w 20% z elastanu. Górna część pleców oraz szelki (szerokość 3,5 cm) uszyte są z mikrosiatki. Z tego samego materiału jest też górny panel z przodu. Nogawki mają długość 24 cm, zakończone są ściągaczami z cienkiej elastycznej tkaniny. Nadrukowane są na nich dość duże elementy odblaskowe. Wkładka uszyta jest z oryginalnego materiału CoolMax, składa się z czterech poduszek o maksymalnej grubości 23 mm, rozdzielonych kanałami powietrznymi. Rozmiary M–XXL, masa: 186/183 g (koszulka/spodenki).
 

 


Rockrider XC Light 

koszulka – 199,99 zł 
spodenki – 249,99 zł

Materiał, z którego wykonano większą część koszulki, jest gęsto tkany, ale bardzo cienki i rozciągliwy we wszystkich kierunkach (69% poliester i 31% elastan). Zewnętrzna część rękawków wykonana jest z dzianiny o podwyższonej odporności mechanicznej (82% poliester i 18% elastan), aby przeciwdziałać rozdarciu przy przejeździe przez krzaki itd. Rękawy zakończone są mankietami z elastycznej płaskiej taśmy z silikonowymi insertami po wewnętrznej stronie. Ściągacz z takiej samej taśmy wszyty jest również w obrzeże koszuli na plecach. Koszulka ma nowoczesny krój, praktycznie pozbawiony kołnierzyka z przodu, co poprawia wentylację oraz ułatwia manewrowanie zamkiem. Zamek przebiegający przez całą długość koszulki ma zdecydowanie grubsze zęby niż w innych koszulkach. Sprawia przez to wrażenie bardzo mocnego i trwałego. Na plecach znajdują się wycięte laserowo otwory wentylacyjne. Koszulka posiada aż sześć kieszeni. Oprócz trzech standardowych mamy dwie zamykane na zamki. Nie są duże, ale pomieszczą cenniejsze drobiazgi: dokumenty, klucze czy smartfona (mieści się taki o wielkości do 5,5”), a od strony pleców zabezpiecza je materiał odporny na pot. Dodatkowo na prawym boku jest jeszcze jedna otwarta kieszonka.

Spodenki uszyte w większej części z materiału typu Lycra (80% poliamid, 20% elastan). Konstrukcja składa się z 16 paneli. Pas ciągnący się dokoła na wysokości dołu klatki piersiowej oraz pleców wykonany jest z mikrosiateczki. Szelki (szerokość 5 cm) oraz górna część pleców uszyto z dwóch warstw tego materiału. Nogawki są krótkie – 21 cm, zakończone ściągaczami z bardzo szerokiej elastycznej taśmy pokrytej od wewnątrz silikonowymi kropkami. Wkładka składa się z sześciu poduszek o profilowanej wielkości i grubości 9–15 mm, z żelowymi insertami w miejscach najbardziej obciążonych. Między poduszkami przebiegają wyraźne kanały powietrzne. Rozmiary S–2XL, masa: 158/190 g (koszulka/spodenki).
 

 

Kross Pro Light 

koszulka – 299,99 zł 
spodenki – 299,99 zł

Koszulka uszyta z trzech rodzajów dzianin o różnych proporcjach włókien poliester/elastan (86%/14%, 97%/3% i 90%/10%). Ta, z której wykonano przód i boki, jest gęsto tkana i bardzo elastyczna, przypomina cienką lycrę. Materiał, z którego uszyte są rękawki, ma luźniejszą strukturę, a całe plecy wykonane są z przewiewnej mikrosiateczki. Pod pachami również znalazły się panele wentylacyjne z siateczki. Koszulka rozpinana jest na całej długości, górny koniec zamka zaopatrzono w osłonkę. Rękawki nie mają ściągaczy na końcach, dolne obrzeże koszulki wykonane jest z szerokiej, płaskiej, elastycznej taśmy. Na plecach znajdują się trzy otwarte kieszenie oraz dodatkowa zamykana zamkiem i wyłożona od środka materiałem utrudniającym przenikanie do środka wilgoci. Na plecach wszyte są również dwa odblaskowe paski. 

Analogicznie jak koszulka, spodenki również uszyte są z trzech dzianin o różnej strukturze. Materiał główny typu lycra (82%/18% poliester/elastan), do tego panele elastyczne na bokach ud oraz w dolnej części pleców (80%/20% poliester/elastan), zwiększające również wentylację. Górna część pleców i szelki (szerokość 5 cm) uszyte są z mikrosiateczki (82%/18% poliester/elastan). Nogawki długości 22 cm zakończone ściągaczami z płaskiej elastycznej taśmy. Wkładka profilowana 4D złożona z wielu poduszek rozdzielonych kanalikami wentylacyjnymi i jednym centralnym, przebiegającym przez środek, maksymalna grubość wkładki 17 mm. Rozmiary: koszulka – S–XXL, spodenki – S–XL, masa: 118/159 g (koszulka/spodenki).
 

 


6. W koszulce Rockrider intensyfikacja wentylacji została dość nietypowo rozwiązana przez wycięcie wielu otworków. Mają 2 mm średnicy, a łącznie w siedmiu rzędach jest ich 135 i razem tworzą naprawdę duży panel wentylacyjny.
7. W koszulkach Cube, Kross i XLC zamek w górnym położeniu ma specjalną osłonkę, która chroni szyję przed otarciami.
8. Koszulka firmy Bontrager ma wyjątkowe rozwiązanie – zamki kompensacyjne pozwalające dopasować objętość koszulki do objętości przewożonego bagażu. Rozsuniecie suwaka zwalnia dodatkową porcję materiału i powiększą objętość ładunkową.
9. W koszulkach Kross, Rockrider, Specialized i XLC jedna z kieszonek wyłożona jest materiałem chroniącym przed potem. Jednak tylko koszulka Cube zapewnia pełną ochronę przewożonych drobiazgów dzięki wodoszczelnej wkładce w środkowej kieszonce. Jej wymiary 30 x 90 mm sprawiają, że zmieści się do niej co najwyżej czterocalowy smartfon, ale bez problemu zmieszczą się dokumenty, pieniądze czy kluczyki od samochodu.
10. Na przykładzie koszulki firmy Endura dobrze widać różnice między elastyczną, płaską taśmą, jaka zastosowana została z przodu, a gumowym ściągaczem wszytym w obrzeże na plecach. Taśma jest znacznie szersza niż ściągacz, przeważnie 
4–4,5 cm, przez to większą powierzchnią przylega do ciała i zapewnia lepsze trzymanie. Tym bardziej że najczęściej jej wewnętrzna strona jest pokryta mikrostrukturą z silikonu, który dodatkowo poprawia chwyt. Większa powierzchnia to również zdecydowanie mniej odczuwalny ucisk, co jest równie ważne, szczególnie w zakończeniach rękawów i nogawek. Gumowe ściągacze są znacznie węższe (2–2,5 cm) i w zasadzie są używane już tylko w dolnym obrzeżu koszulek. Często po wewnętrznej stronie mają silikonowy pasek (co widać na zdjęciu), aby lepiej zapobiegać przesuwaniu się koszulki.
11. W spodenkach Bontrager i Cube szelki wykonane są z płaskiej, elastycznej taśmy (a). Duża szerokość (4–4,5 cm) i brak szwów pozwalają optymalnie rozłożyć nacisk i wyklucza ewentualne powstawanie punktowego ucisku. Taśma jest też sztywniejsza niż materiał z siateczką, więc minimalizuje ryzyko zwijania się szelek w czasie jazdy. Sportful również użył elastycznej taśmy, ale dodatkowo perforowanej dla poprawy wentylacji (b). Pozostałe spodenki mają szelki uszyte klasycznie, najczęściej z tego samego materiału co panel wentylacyjny na plecach, z wyraźnymi szwami przebiegającymi wzdłuż obu krawędzi (c). Wyjątkiem są spodenki Rockrider, w których szelki uszyte są z dwóch warstw materiału połączonych jednym, ale wewnętrznym szwem, tak że na pierwszy rzut oka również wyglądają jak taśma.
 

Endura FS260-Pro

koszulka – 269 zł
spodenki – 389 zł

Przód i plecy uszyte z dzianiny poliestrowej, bardzo mało elastycznej, ale utkanej we wzór z wyraźnymi mikrokanalikami do odprowadzania wilgoci i wentylacji. Rękawy, kliny na plecach i po bokach koszulki wykonane są z elastycznej tkaniny, zawierającej oprócz poliestru także 14% elastanu, co znacznie poprawia dopasowanie. Wewnętrzna strona rękawów oraz panele pod pachami wykonane z trzeciego rodzaju materiału o strukturze mikrosiateczki. Koszulka posiada na całej długości zamek, rękawy zakończone mankietami z szerokiej elastycznej taśmy. Taśma ta użyta została również z przodu dolnego obrzeża koszulki, na plecach znajduje się gumowy ściągacz z silikonowym paskiem od wewnątrz. Koszulka ma zestaw aż pięciu kieszeni na plecach: cztery otwarte i pią...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy