Geometria i dopasowanie
Zawsze podkreślamy, że trzy rozmiary ramy, jakie oferują Romet i Unibike, to absolutne minimum, które producent musi zaoferować, aby móc zainteresować grono klientów z najpopularniejszego przedziału wzrostu między 1,7 a 1,95 m. Wszyscy „ponadprzeciętni” będą zmuszeni szukać wymarzonego roweru u konkurencji. Na przykład w Fuji, które oferuje cztery rozmiary, w tym XXL, zabezpieczający potrzeby użytkowników o wzroście przekraczającym 2 m. Giant także oferuje cztery wielkości ram, ale jego rozmiarówka jest poszerzona o rozmiar S kierowany do niższych kolarzy, o wzroście około 1,65 m. Merida z pięcioma rozmiarami daje już bardzo szerokie możliwości dopasowania zarówno dla użytkowników niższych niż 1,6 m, jak i wyższych niż 2 m. Trek jest jedynym rowerem w naszym teście, w którym rozmiar ramy jest powiązany z wielkością kół – oferuje najwięcej rozmiarów i najszerszy ich zakres, z tym że dwa najmniejsze jadą na kołach 27,5”. Z wielu powodów, o których wielokrotnie już pisaliśmy, jest to logiczne, ale zdajemy sobie także sprawę, że wielu niskich użytkowników chce używać dużych kół. W Treku odprawią ich z kwitkiem, ponieważ najmniejszy rozmiar na kołach 29” to 17,5” – przeznaczony dla rowerzystów o wzroście minimum 1,65 m. Natomiast jeżeli nie jest zdeklarowany tylko na koło 29", to należy wspomnieć, że Fuji i Merida oferują kosztujące tyle samo i identycznie specyfikowane wersje na kołach 27,5”, a najniższe ramy mają rozmiar nawet 13”, czyli przeznaczone są dla osób mierzących ok. 1,5 m wzrostu.
Zgromadzone przez nas rowery to bez wątpienia modele sportowe, dlatego oczekujemy od nich cech wspomagających rywalizację. Ale zawsze należy pamiętać, że poszczególne cechy geometrii nadające rowerowi osobowość i charakter powinny współgrać z umiejętnościami i możliwościami użytkownika.
Mają je wspomagać i dopełniać, bo dopiero wtedy para kolarz–rower tworzą optymalny duet. Dlatego dla jednych lepsza będzie agresywna charakterystyka prowadzenia, co innym może sprawiać trudności, powinni więc szukać spokojniejszej geometrii. O tym decydować trzeba samodzielnie.
Kierownica zawieszona metr nad ziemią lub niżej to wyznacznik geometrii roweru nie tyle sportowego, ile wręcz wyczynowego. Oznacza sylwetkę mocno nachyloną w przód – większa część ciężaru spoczywa na pedałach i rękach. Geometria taka sprzyja łatwemu przejściu do pozycji stojącej w sprintach czy na podjazdach, podczas gdy siodło służy tylko za podpórkę na chwile odpoczynku. Im kierownica jest wyżej, tym sylwetka bardziej się prostuje, środek ciężkości przesuwa się do tyłu, więcej masy jadącego spoczywa na siodle. Jest wygodniej, ale mniej efektywnie. Najniżej zawieszony kokpit może mieć Trek, co pozwoli uzyskać najbardziej zagiętą, sportową pozycję. W pozostałych rowerach minimalna wysokość kierownicy daje pozycję bardziej stonowaną, można napisać, uniwersalną – jak w modelach Merida i Unibike lub nawet całkiem wygodną jak w przypadku najbardziej skrajnego Gianta.
Należy docenić krótkie tylne trójkąty w rowerach Romet, Trek i Unibike, bo będą sprzyjały szybkiemu manewrowaniu w ciasnych zakrętach. W modelach Fuji i Merida są już trochę dłuższe, ale mieszczą się w kanonie dla kół 29”. Giant ma bardzo długi ogon, co nie sprzyja pokonywaniu ciasnych pasaży z dużą prędkością, ale przydaje rowerowi stabilności, co dla części użytkowników może być pożądaną cechą.
Na prowadzenie roweru wpływ ma oczywiście wartość kąta główki ramy: 69–70⁰ to dla sportowych „sztywniaków” branżowy standard, równoważący dobrą manewrowość z przewidywalnym zachowaniem na zjazdach. Jak widać, większość rowerów z naszego testu mieści się w jego ramach. Trochę niższa wartość kąta, jak w modelach Fuji czy Romet, studzi temperament roweru, co może być ułatwieniem dla mniej wprawnych.
Wysoka wartość kąta podsiodłowego sprzyja szybkiemu obrotowi korb, a co za tym idzie – efektywnemu generowaniu mocy. W maszynach wyczynowych jego wartość najczęściej zawiera się między 73 a 74 stopniami. Analizując uzyskane przez nas wartości, należy zdawać sobie sprawę z dwóch rzeczy.
Po pierwsze, umiejętność jazdy z wysoką kadencją (czyli 85 obr./min lub więcej) trzeba najpierw wytrenować, co jest d...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!