Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

12 sierpnia 2019

NR 33 (Sierpień 2019)

Specialized Tarmac Disc Expert SL6

0 125

Wrażenia z jazdy 

Historia modelu Tarmac – uniwersalnej maszyny dla konkurujących w szosowej klasyfikacji generalnej – zaczęła się w 2003 r. Obecna, szósta generacja miała premierę w ubiegłym sezonie. Poprzednie cztery pokolenia były ewolucją pierwotnego założenia przedniego trójkąta z klepsydrową główką przechodzącą w sporą dolną rurę i pociągniętą łukiem górną. SL6 wprowadza całkiem nowe, bardziej kanciaste kształty, obniżone widełki siodłowe, sztycę w przekroju wielkiego „D” i mniejsze przekroje rur, choć ciągle o średnicach zależnych od rozmiaru. Testowany Tarmac Expert ma taką samą geometrię i kształt, jak flagowy S-Works. Rama i widelec różnią się materiałem – w terminologii Specialized są zrobione z carbonu 10r (oryginalnie w dziesięciostopniowej skali), podczas gdy S-Works ma klasyfikację 12r. Expert przyciąga uwagę awangardowym malowaniem. Opalizujący lakier w zależności od kierunku padania światła zmienia kolor z ciemnozielonego na fioletowy, a efekt dopełnia delikatny brokat… Dla mniej odważnych jest opcja „flotowa w białej perle”.
 

 

  1. Specialized od niepamiętnych czasów współpracuje z DT Swiss, ale ostatnio coraz mniej to ukrywa. Na piastach C38 oprócz logo Roval znalazł się opis właściwy – znany z linii DT „350”.
  2. Gniazdo prowadzonych w ramie pancerzy do systemu linkowych przerzutek nie jest wykorzystywane do „Junction A” Di2, jak w niektórych konstrukcjach konkurencji. Jest wtedy całkiem zaślepiane.
  3. Sztyca o przekroju „D” łączy tłumienie wibracji z opływowym profilem Kamm.

Już podczas pierwszej jazdy testowej poczułem się na rowerze Tarmac jak u siebie. Podobne odczucie do dobrze skrojonego ubrania. Złapałem się na tym, że już po krótkim czasie przestałem zwracać na rower uwagę, bo wszystko było tak jak powinno – Tarmac „zniknął” pode mną. Po wyostrzeniu i celowym skoncentrowaniu zmysłów najbardziej wyczuwalne jest podniesienie komfortu nowej generacji. Uzyskano to dzięki szerokim oponom i sprężystym kołom – jeszcze niedawno po tak dojmujące odczucia trzeba było sięgać do modelu Roubaix oraz jeszcze droższych wersji Tarmac z carbonowymi kołami. W połączeniu ze sztywną ramą i wkręcanymi osiami kół SL6 buduje poczucie pewności w wirażach – przyczepność i minimalnie niższy środek ciężkości! Rewelacyjna jest siła i modulacja hamowania. Mechaniczno-hydrauliczne klamkomanetki Shimano są mniejsze niż w SRAM czy Campa. To niesamowite osiągnięcie inżynieryjne, ale mimo to mają obwód uchwytu znacznie większy niż te z Di2.

Na podjazdach i przy sprintach trzeba zapłacić za komfort – koła, jak na relatywnie niski profil, nie są szczególnie lekkie. Z przerzutką R8000-GS z dłuższym niż poprzednia generacja wózkiem łańcuch hałasuje na dużych dziurach. Napęd odwdzięcza się za to szerokim zakresem przełożeń kasety 11–30. Shimano mówi, że w działaniu nie ma różnicy między modelami Ultegra a Dura Ace – jest tylko w użytych materiałach i w masie. Potwierdzamy.

GEOMETRIA 19 999 zł | Specialized Europe B.V. www.specialized.com
 

Rozmiary: 49, 52, 54, 56, 58 (rozmiar testowany), 61 cm; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 30 mm
podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Geometria roweru Tarmac prawie w ogóle się nie zmieniła od więcej niż dekady. W poprzedniej generacji SL5 minimalnie zwiększono kąt rury podsiodłowej, ale zależnie od rozmiaru różnica waha się w zakresie od 0,25° do 0,5°, to kosmetyka – więcej można uzyskać, regulując sanki siodła lub wymieniając sztycę na wersję z innym offsetem. W nowym modelu z tarczówkami w mniejszych rozmiarach o 5 mm wydłużono widełki łańcuchowe. Specialized gra zgodnie z zaleceniami Shimano i dla piast 135/142 mm oś suportu i koła odsuwa o 410 mm we wszystkich rozmiarach, a nie tylko największych. Nowe rowery toczą się na większych oponach, więc w większych rozmiarach o 4 mm opuszczono suport.


SZTYWNOŚCI
 


Na wykresie widać, jak to się robi, żeby sztywność ramy nie przesłoniła komfortu. Ogon modelu Expert usztywnia się w miarę coraz silniejszego napierania. Test w laboratorium potwierdził też subiektywne oceny testerów dotyczące precyzji i przewidywalności sterowania wyczuwalnego w wirażach. Sztywność kół nie powala w cyfrach. W rzeczywistości nie jest problemem.

OSPRZĘT

Rama: carbon FACT 10r | Przedni widelec: carbon FACT 10r, carbonowa stożkowa rura sterowa | Koła: Roval C38 Disc (12x100 i 12x142 mm) | Opony: Specialized S-Works Turbo 700x26C (230 g, dętka 102 g) | Korby: Shimano Ultegra FC-R8000 52/36 z. (175 mm) | Łożyska suportu: Praxis BB30 | Kaseta: Shi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy