Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

10 września 2019

NR 34 (Wrzesień 2019)

Specialized Roubaix Expert

0 19

Komfort i prędkość

Wrażenia z jazdy

Specialized szczyci się tym, że inspiracją dla kształtu ramy nowego Roubaix był Venge. Testy w tunelu aerodynamicznym wykazały, że pod względem aerodynamiki Roubaix wypada lepiej niż Tarmac SL6, a przy tym jego rama waży dla rozmiaru 56 cm poniżej 900 g, czyli jest lżejsza niż Venge. Już te parametry jednoznacznie wskazują, że nowy rower to maszyna wyścigowa, a system amortyzacji, w jaki została wyposażona, ma służyć szybszemu pokonaniu trudnych odcinków trasy z mniejszym obciążeniem organizmu zawodnika. Głównym elementem systemu amortyzacji jest Future Shock, czyli sprężynowy amortyzator z hydrauliczną kontrolą zarówno tłumienia kompresji, jak i powrotu, znajdujący się w rurze sterowej widelca. Tłumik amortyzuje bezpośrednio kokpit, co jest zgodne z filozofią Specialized „izolujemy kolarza, nie rower”, i w ten sposób ma unikać negatywnego wpływu na sztywność układu sterowania. Wykazały to nasze pomiary, a także potwierdziły wrażenia z jazdy. Jakość amortyzacji, jaką oferuje Future Shock, można porównać z tą, jaką zapewania opona o dużej objętości (naprawdę dużej – minimum 45C!) pracującej przy niskim ciśnieniu.
 


1. Tłumik Future Shox to osobny element wsuwany do rury sterowej widelca. Średnica mocowania mostka jest mniejsza niż standard, dlatego bezpośrednio zgodny jest z nim tylko specjalnie dopasowany wspornik S-Works Future Stem, dostępny ze wznosem 6° i długości w zakresie 70–130 mm. Ale w zestawie z rowerem pojawia się tuleja redukcyjna pozwalająca przykręcić każdy inny mostek. Zmiana wysokości kokpitu w Roubaix może odbywać się na trzy sposoby, ale, niestety, nie jest tak łatwa jak w standardowych rowerach. Obrócenie mostka jest spośród nich najłatwiejsze – trzeba zdemontować pokrętło regulacyjne Future Shock przykręcone śrubką imbusową 1,5 mm. Wymaga to dużej uwagi, aby jej przy tej operacji nie zniszczyć. Drugi sposób to zmiana pokrywy sterów, oferowane są dwie: niska oraz wysoka (na zdjęciu), a różnica między nimi wynosi 10 mm.  Dodatkowo pod tłumikiem Future Shock mogą znaleźć się trzy podkładki po 5 mm każda, niemniej wymaga to najwięcej zachodu z demontażem tłumika. Łącznie można zmienić wysokość kokpitu w zakresie 25 mm. Na zdjęciu dobrze widoczne jest też nietypowe gięcie kierownicy, które unosi rzeczywisty punkt oparcia rąk o dodatkowe 15 mm. Zwróciliście uwagę na bajeranckie limonkowe akcenty kolorystyczne.

Pozbawiona jednak wszystkich negatywnych zjawisk: większej masy rotowanej, niepożądanego uginania się, wywijania i większych oporów toczenia. Test wykazał, że Future Shock całkowicie niweluje wszystkie drobne nierówności, a przejazd przez większe pęknięcia czy nawet dziury jest odczuwany na kierownicy jako delikatny sygnał, a nie bolesny wstrząs. Obserwując w czasie jazdy gumowy kołnierz stanowiący osłonę ruchomej części tłumika, można zauważyć, że pracuje on praktycznie cały czas, jest bardzo czuły i reaguje dosłownie na najdrobniejsze drgania. Nawet na pozornie płaskim asfalcie można obserwować mniejsze i większe ugięcia. Future Shock oferuje tylko 20 mm skoku, ale progresja ugięcia jest tak dobrana, że nawet przy większych przeszkodach jest w stanie pochłonąć znaczną część energii uderzenia bez wyczuwalnego efektu dobicia. Testerzy bardzo szybko przyzwyczaili się do komfortu, jaki oferuje Future Shock, i zaczęli traktować go jako coś normalnego. Nie zauważyłem żadnego negatywnego wpływu jazdy z odblokowanym tłumikiem w trakcie normalnej, nawet dynamicznej jazdy, dlatego większość kilometrów pokonywałem, ciesząc się jego pracą. Tylko w czasie mocnych sprintów lub podjazdów na stojąco zaczyna być odczuwalna „gumowatość” przodu – i to może przeszkadzać. 
 


2. Tylna przerzutka Ultegra RX805 ma długi wózek GS, który pozwala obsłużyć kasetę z zakresem 11–34. Jego pojemność jest na tyle duża, że pozwala zmienić koronki z przodu na półkompaktowe 52–36, a nawet standardowe 53–39, chociaż trudno sobie wyobrazić, aby ktoś zdecydował się na aż tak egzotyczną konfigurację. Względem standardowej przerzutki Ultegra R8000-GS wersja RX wyposażona jest w sterowany dźwignią hamulec wózka, identyczny jak w modelach MTB, który naprawdę przydaje się w czasie jazdy po wybojach z dużymi prędkościami. 

3. Sztyca Pavé to, zdaniem Specialized, pierwsza aerodynamiczna sztyca, która tłumi drgania, odginając się do tyłu. Bazą do jej skonstruowania była sztyca z modelu Tarmac, o przekroju w kształcie litery „D”, w której przerobiono górną część, dając jej możliwość elastycznego ugięcia. Sądzimy jednak, że Pavé pracuje mniej efektywnie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy