Dołącz do czytelników
Brak wyników

22 grudnia 2022

Scott Solace eRide

0 362

Solace to całkiem nowa platforma, na której Scott będzie tworzył swoje nowe gravelówki i szosówki ze wspomaganiem. W lutowym bikeBoardzie pojawi się dogłębny raport z pierwszych jazd tym rowerem oraz więcej szczegółów na temat jego genezy i procesu projektowania.

Solace ma zainteresować zarówno nastawionych na jak najlepsze parametry, jak i nowych w dziedzinie użytkowników. Szwajcarzy chcą, żeby była to maksymalnie uniwersalna platforma spełniająca zarówno oczekiwania gravelowych, jak i ułatwiająca wprowadzenie początkujących. W kolekcji pozostanie szosówka ze wspomaganiem Addict eRide, którą testowaliśmy w RE#1/2022.
 

 

 


W obu przypadkach istotna jest lekkość, ponieważ daje przewagę w efektywności i użytkowości takiego roweru. W odróżnieniu od Addict, eRide Solace wspomagany jest przez silnik centralny, ponieważ zapewnia lepszy rozkład mas oraz pełną wymienność koła. Zaproponowano identyczną sylwetkę rowerzysty jak na Addict gravel i bardzo podobną geometrię. Praktycznie tylko długość tylnego widelca jest w Solace nieco większa (+1 cm). Solace gravel ma napęd 1x SRAM, poszerzoną kierownicę i opony 50c. Wersje szosowe wyposażono w dwie przerzutki z podwójną korbą Shimano, regularne profile kierownicy i opony 38c. Oczywiście Solace Road można wyposażyć w opony o rozmiarze do 50c.
 


Za wspomaganie odpowiedzialny jest słynny już system TQ HPR-50. Silnik ma 50 Nm momentu obrotowego.
 


Zasilanie z akumulatorów o pojemności 360Wh zainstalowanych w dolnej rurze jest przygotowane do połączenia z range extenderem o pojemności 160Wh.
 


Dzięki unikalnemu systemowi szybkiego wypinania, range extender może być łatwo zastąpiony drugim koszykiem na bidon bez użycia narzędzi. Dzięki zastosowanej technologii SMART, system najpierw wyczerpuje ogniwa w dodatkowej baterii, a po jej wyczerpaniu automatycznie i płynnie włącza akumulator zasadniczy. System może być również ładowany za jednym razem. Wystarczy podłączyć inteligentną ładowarkę do jej portu. System SMART w pierwszej kolejności naładuje wewnętrzną baterię roweru, a następnie uzupełni poziom RE. Producent zapewnia że główna bateria może osiągnąć 80% pojemności w ciągu zaledwie dwóch godzin ładowania.

Modele Solace 10 i Solace Gravel 10 sprzedawane są wraz z ekstenderem. Dla wszystkich innych modeli jest on dostępny jako akcesorium.

Zdecydowano się na ścisłe określenie struktur ramy odpowiadającej za komfort i sztywność. Górna rura, podsiodłówka i rurki podsiodłowe są drobne i mają cienkie ścianki. W przeciwieństwie do tego, wzmacniające sztywność formatki laminowane są w dolnej części ramy żeby przeciwdziałać wygięciom pod wpływem pedałowania i wspierać stabilność silnika i mocowania akumulatora. Pozwoliło to użyć minimalistycznych mocowań silnika i baterii oraz wlaminować hak do przykręcenia nóżki.

Lekkość oraz szczególny system wspomagania pozwala jeździć na Solace eRide jak na rowerze analogowym. Wspomaganie może pomagać w pokonywaniu większych niż zwykle dystansów i przyjemniej podjeżdżać na stromiznach. Ponieważ przepisy określają wyraźnie prędkość 25 km/h, powyżej której wspomaganie wyłącza się i osiągnięcie jej na Solace nie stanowi trudności, szczególnie mocno trzeba zaakcentować brak oporów silnika i przekładni w zastosowanym wspomaganiu od TQ.
 


Aby zachować elegancję i prostotę kokpitu, system TQ ma  minimalistyczny wyświetlacz umieszczony w górnej rurze. Wyświetlacz LED dostarcza takich informacji jak poziom naładowania baterii w %, zasięg w kilometrach oraz tryb pracy. Zintegrowany miernik mocy podaje też kadencję i moc. Korzystając z aplikacji dostępnej w Apple App Store lub Google Play Store można dowiedzieć się więcej, a przez automatyczną łączność Bluetooth spersonalizować tryby wspomagania. Transmisja ANT+ umożliwia połączenie z Garminami, Hammerhead lub Wahoo.
 

Przypisy