Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rotor 2INPower Road DM

Artykuł | 13 czerwca 2019 | NR 31
186

Rotor, firma najbardziej znana z produkcji aluminiowych korb i owalnych zębatek, ma w ofercie dwa mierniki mocy zintegrowane z osią suportu i korbami. Hiszpanie mają spore doświadczenie z mocomierzami. Pierwsze pojawiły się w ich ofercie już siedem lat temu. Jednostronny INPower, mierzący moc na osi, w zasadzie nie zmienił się od czasu naszego testu opublikowanego w numerze siódmym z 2016 r. 

Cena: 2890 zł – miernik z korbami, bez koronek, 869/779 zł – koronki DM owalne/okrągłe
Masa: 613 g - miernik z korbami (172,5 mm), 192/179 g - koronki DM (52/36 z.)  owalne/okrągłe 
HSE Company, www.hsecompany.pl

Miernik mocy 2INPower ma oś suportu o średnicy 30 mm i może być zamocowany na suportach BB30, PF30, BBright, BSA30, ITA30, BB86, 386 EVO, BB89, BB92. W wersji DM MTB jest kompatybilny z BOOST

 

Od tego czasu dodano jedynie transmisję w protokole Bluetooth Smart. 2INPower zbiera informacje z obu stron i jest obecnie najnowszym mocomierzem w ofercie firmy Rotor, który przetestowaliśmy tym razem. Zadebiutował w 2016 r. i występuje w dwóch odmianach: szosowej, przeznaczonej także dla triathlonistów – pod nazwą DM Road, i w wersji do rowerów MTB – pod nazwą DM MTB. Zajęliśmy się wersją szosową, ale warto wiedzieć, że wariant MTB różni się wyłącznie dłuższą osią dostosowaną do napędów Boost i gumowymi zderzakami na końcówki korb. 
Ewolucja 2INPower dotyczy części mechanicznej, niezwiązanej bezpośrednio z pomiarem mocy. Chodzi o literki „DM”. Początkowo korby sprzedawane były z pająkiem MAS (micro adjust spider) – charakterystycznym dla firmy Rotor rozwiązaniem, pozwalającym na dostosowanie ustawienia jajowatych zębatek do indywidualnego stylu pedałowania. „Pająk” był integralną częścią korby, a zębatki mocowano klasycznie pięcioma śrubami. Obecnie prawa korba przyjmuje zębatki mocowane pierścieniem na osi (direct mount – DM). W ten sposób można założyć pojedynczą tarczę lub zestaw dwóch zębatek wyciętych z jednego bloku aluminium. Regulacja ustawienia jajowatych koronek jest nadal dostępna, lecz realizowana na wielowpuście osi. To prostsze i bardziej subtelne rozwiązanie. Opcjonalnie na osi można zamocować cztero- lub pięcioramiennego „pająka” i – jak dawniej – dopiero do niego dokręcać zębatki. Rotor jest wyjątkowy pod względem stosowania dwóch różnych metod pomiaru mocy w jednym urządzeniu. Zazwyczaj mierniki dwustronne mierzą moc albo w miejscu, w którym praca obu nóg się łączy (np. na „pająku” czy na tylnej piaście), albo symetrycznie po obu stronach (np. na każdej z korb lub na osiach pedałów). Rotor 2INPower wylicza moc lewej nogi ze skręcenia osi suportu, a prawej z ugięcia prawej korby. Upraszczając, wygląda to tak, jakby do miernika INPower dodano urządzenie typu Stages. Łącznie używanych jest osiem tensometrów. Na szczęście akumulator jest jeden. Ma wystarczać na 250 godzin jazdy i ładuje się go z zasilacza USB (nie jest dołączony) specjalnym kablem z magnetyczną końcówką, którą podłącza się do gniazda na prawym końcu osi suportu. Status naładowania i pracy komunikuje świecący pierścień wokół gniazda. Gumowa klapka chroniąca połączenie jest niewygodna i nietrwała. Na szczęście również nie jest krytyczna.
Instalacja 2INPower nie różni się od montowania typowych korb. Wybrane zębatki mocuje się na osi pierścieniem, do którego specjalny klucz znajduje się w zestawie. Kalibracja 2INPower jest bardziej skomplikowana niż w innych mocomierzach. Po zainstalowaniu miernika należy obrócić lewą korbę idealnie na godzinę szóstą, uruchomić funkcję kalibracji na komputerku lub w aplikacji na telefonie czy komputerze. Miernik powinien odpowiedzieć, wyświetlając „1000”. Następnie należy wykonać dokładnie dwa obroty, ponownie dokładnie ustawić lewą korbę w dół i ponownie zainicjować kalibrację. Tym razem miernik odpowie inną wartością – charakterystyczną dla egzemplarza. Nasz egzemplarz testowy najczęściej wskazywał „–14”. Całość procedury zajmuje raptem kilkadziesiąt sekund, ale, jak przekonałem się po jej niefrasobliwym przejściu, dokładne jej przestrzeganie jest krytyczne dla dokładności pomiarów. W instrukcji obsługi Rotor sugeruje, że automatyczna kalibracja jest wystarczająca na co dzień i po początkowym ustawieniu nie jest potrzebne powtarzanie procedury przed każdą jazdą, jednak na podstawie moich doświadczeń sugeruję stosowanie jej przy każdym treningu. Najlepiej, gdy temperatura roweru zrówna się z otoczeniem, czyli np. po 10–15 minutach rozgrzewki. Cechą wyróżniającą miernik 2INPower od konkurencji jest kompatybilność z jajowatymi zębatkami. Większość producentów zastrzega, że ich mocomierze mogą być niedokładne z takim napędem. Rotor potwierdza, że nie ma to negatywnego wpływu – wręcz przeciwnie. Na podstawie pomiarów mocomierza firmowe oprogramowanie umożliwia optymalne dobranie kąta ustawienia jajowatości (OCA – optimal chainring angle). Po podłączeniu 2INPower do PC/...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy