Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

14 marca 2019

NR 24 (Wrzesień 2018)

Romet Mustang M1

0 138

DOBRY Początek przygody z MTB

 

Wrażenia z jazdy

Pozycja na rowerze pozwala poczuć smak sportowej jazdy, ale nawet w najniższym położeniu nie jest na tyle spięta aby powodować dyskomfort u osób o przeciętnej gibkości. Ciężar jest wygodnie rozłożony między kierownicę i siodło. Bardzo ławo i naturalnie przechodzi się do pozycji stojącej, jakby rower zachęcał do przyspieszeń i dynamicznego pokonywania podjazdów. Sprzyja temu szeroka kierownica, która dodatkowo daje dobrą kontrolę nad rowerem. Mustang prowadzi się wdzięcznie i nawet jeżeli nie ma się dużej wprawy w jeździe terenowej, daje dużą przyjemność z jazdy. Opony z uniwersalnym bieżnikiem toczą się lekko i dobrze sprawują w suchych warunkach. Ich rzeczywista szerokość subiektywnie przewyższa nominalną i dzięki temu dobrze radzą sobie także na luźnych np. piaszczystych podłożach. Zintegrowane klamkomanetki typu EZ-Fire wyróżniają się tym, że cyngle do wrzucania na większe tryby i koronki znajdują się pod kierownicą, a te do zrzucania – powyżej. Są duże, szeroko rozstawione i mają spory skok roboczy, przez co nie konfundują „czy to już poszło” i są łatwiejsze dla początkujących. Tym bardziej, że są także wyposażone we wskaźniki przełożeń. Jednak z tych samych powodów znacznie gorzej niż manetki typu RapidFire sprawdzają się w sportowej jeździe. Zaletą zamontowanych klamkomanetek jest wygodna i lekko działająca dźwignia hamulca. Jej długość jest zaprojektowana na 3 palce, ale w normalnej jeździe, w umiarkowanym terenie z powodzeniem można hamulce obsługiwać jednym.  

Geometria

 

Łagodny kąt główki, spory rozstaw osi, wysoko umieszczona oś suportu - geometria Mustanga jest stonowana względem sportowych kanonów. Ale dzięki temu rower jest spokojny i łatwy w prowadzeniu, pozwalając początkującemu użytkownikowi powoli nabierać doświadczenia. Z drugiej strony tylny widelec o standardowej długości i „szybki” kąt podsiodłowy pozwalają na wdrażanie się w dynamiczniejszą jazdę odpowiednią na kolejnych poziomach wtajemniczenia. 

SZTYWNOŚCI

 

Parametry sztywności układów sterowania i napędowego Mustanga są na dobrym poziomie. Na pochwałę zasługują koła i to z dwóch powodów. Po pierwsze, za sztywność znacząco wyższą niż średnia a po drugie, parametr dla obu kół jest identyczny, co odnotowujemy bardzo rzadko i wysoko sobie cenimy. 

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania, im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wykresie przebiega krzywa tym lepiej, gdyż oznacza wyższą sztywność ramy, czyli efektywniejsze napędzanie. Dane sztywności ramy testowanego roweru porównujemy do dwóch wybranych rowerów podobnej klasy wymienionych w opisie wykresów. Sztywność kół oraz masy porównujemy do uśrednionych danych rowerów odpowiadających klasą testowanemu. Różnice wyrażamy w procentach, im większe są zielone słupki, tym lżejszy/sztywniejszy jest testowany rower lub koła. Więcej o tym jak testujemy znajdziecie na www.testy.bikeboard.pl/artykuly,szukaj,jak-testujemy

OSPRZĘT

Rama: aluminium 6061 X-lite | Przedni widelec: Suntour XCT-HLO Coil 29”, stalowa rura sterowa | Piasty / Obręcze: Shimano HB/FH-TX505 / aluminiowe | Opony: Michelin Country Race'R (740 g, dętka 210 g) | Korby: Shimano FC-TY301 42-34-24 z....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy