Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

8 marca 2019

NR 22 (Lipiec 2018)

Rockrider XC100s

0 179

Switch & Ride

Kupując ten rower sam zdecydujesz o rozmiarze kół. W sklepie idziesz do sprzedawcy: poproszę XC100s. Ekspedient pyta: a na jakich kołach? A ty walisz mu prosto z mostu co sądzisz o tych 27,5”, albo o 29”, czy o tych szerokaśnych 27,5” plus. Ale zanim pójdziesz do kasy zastanów się czy nie chciałbyś wyjechać ze sklepu na dwóch rowerach. Bo jak dorzucisz jeszcze 9 stów możesz kupić ten rower z dodatkowym, gotowym do jazdy zestawem kół. W teorii, zmieniając koła możesz w szybki sposób zmienić charakter roweru oraz jego przeznaczenie. Brzmi ciekawie, ale jak to działa w prawdziwym świecie? Na początek powiem: do zmiany kół wystarczy tylko odkręcić ośki. 


Wrażenia z jazdy

Charakter tego roweru, a przez to wrażenia z jazdy zmieniają się w zależności od zastosowanego zestawu kół. Nie są to jednak zmiany dramatyczne. Generalnie rower przez zastosowaną geometrię jest bardzo skrętny. Pomaga to w manewrowaniu przy małych prędkościach, ale przy większych powoduje, że rower prowadzi się bardzo nerwowo. Stromy kąt główki wymaga dodatkowej czujności. Przyjmowana pozycja jest dość wyciągnięta. Mimo tego przednie koło ma tendencję do myszkowania na podjazdach. Wszyscy testerzy zgodnie twierdzili, że do XC100 S najlepiej pasują koła w rozmiarze 29”. Zapewniają najlepszą stabilność i wspomagają jeźdźca w trudnym terenie. Mają dość niskie opory toczenia, dlatego idealnie nadają się na długie trasy w zróżnicowanym terenie. Wszyscy, którzy planują eskapady w trudniejszym terenie powinni zastanowić się nad kołami w wersji plusowej. Szeroka opona dodatkowo izoluje rowerzystę od nierówności, a obręcze od przeszkód. Świetnie zachowują się również na sypkich nawierzchniach, dlatego podczas wypraw poprzez piaszczyste Mazowsze, Jurę Krakowsko-Częstochowską, czy wybrzeże Bałtyku będą nie do przecenienia. Poradzą sobie zarówno na ścieżkach jak i poza nimi, byle za dużo nie asfaltować. Koła 27,5” wywołały najmniejszy entuzjazm. Poza nieznacznie niższą masą nie mają innych cech, które przekonywałyby naszych testerów bardziej od dwudziestek dziewiątek. Ale mogą stanowić dobry wybór dla niższych i lżejszych osób, zwłaszcza w małym rozmiarze ramy.


Geometria

XC100 ma dość konserwatywną geometrię – stosunkowo krótki przedni trójkąt i dość długi wahacz w połączeniu ze „stromym” kątem główki, a także kąt rury podsiodłowej wynoszący 74,1° powodują, że pozycja na rowerze jest bardzo wyciągnięta. Jednocześnie sam rower jest dość krótki co powoduje, to, że szczególnie w trudniejszym terenie i przy stromych zjazdach poczucie stabilności jest niewielkie. 

 

Proste, jednozawiasowe zawieszenie działa bardzo skutecznie na zjazdach, a system Combo Lock pozwala na szybkie jego zablokowanie na gładkiej nawierzchni.

SZTYWNOŚCI

Korzystnie prezentuje się wykres sztywności przodu, na podstawie którego można wnioskować o precyzji sterowania, nieco gorzej wypadła druga próba ramy. Konkurenci lepiej radzą sobie z przekazem mocy. Jak widać koła, oprócz „plusów”, są sztywniejsze niż u konkurencji, co pozwala uzyskać wysoką precyzję prowadzenia. W "plusach" nie  ma to takiego znaczenia. Tu są inne priorytety, a ze względu na niższe ciśnienie w ogumieniu i tak będą pływać na boki.   

Wszystkie koła zbudowane są w oparciu o boostowe piasty i obręcze Sun Ringle Duroc kompatybilne z systemami Tubeless i Tubeless Ready. Wszystkie opony natomiast to produkty Hutchinson i są to odpowiednio modele Toro 27,5x2,1”, Toro 29x2,1” oraz Taipan Koloss 27,5+x2,8”. Wszystkie opony mają raczej delikatny bieżnik, który predestynuje je do jazdy w bardziej suchych niż mokrych warunkach.

Niezależnie od wyboru wersji kół, finalna cena za rower pozostaje taka sama. Na tym jednak nie koniec. W sprzedaży dostępne są również same koła. Najważniejsze jest w tym to, że są w pełni uzbrojone (z ogumieniem, tarczami i kasetą) a nawet zapakowane w pokrowiec. Każdy zestaw kosztuje 1299 PLN. Jeżeli jednak na dodatkową parę kół (lub dwie), zdecydujemy się przy zakupie roweru, to otrzymamy je w promocyjnej cenie 899,99 PLN. 

OSPRZĘT

Rama: aluminium | Przedni widelec: Manitou Markhor 120 TS Air (1880 g) | Damper: Manitou Radium Expert | Koła:  Sun Ringle Duroc 30 29 (15x110 i 12x148 mm);  Sun Ringle Duroc 30 27,5” (15x110 i 12x148 mm); Sun Ringle Duroc 40 27.5+ (15x110 i 12x148 mm) | Opony:  Hutchinson Toro 29x2.1” (830 g, dętka 243 g); Hutchinson Toro 27.5x2.1” (850 g, dętka 229 g);  Hutchinson Taipan Koloss 27.5+x2.1...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy