Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

24 sierpnia 2022

NR 62 (Sierpień 2022)

RIESE&MÜLLER Homage GT vario

0 66

Wrażenia z jazdy

Homage to wcielenie stabilności. Zawdzięcza ją głównie geometrii, ale właściwość tą potęgują nisko osadzony środek ciężkości oraz szerokie opony. Rower nie jedzie, lecz płynie w wybranym kierunku. Z jednej strony to przyjemne, bo można śmiało puścić kierownicę i jeść loda, a rower niczym nie zaskoczy prowadzącego, nawet przy przejeżdżaniu przez nierówności. Jednak w manewrowaniu również podobny jest do łódki i najchętniej zakręca szerokimi, łagodnymi łukami. Przedni amortyzator Marzocchi Z2, prawnuk słynnego „Bombera” z lat 90. XX w., stworzony został do rowerów MTB, stąd grube golenie o średnicy 34 mm i zaawansowany system tłumienia Rail obejmujący zarówno regulacje powrotu, jak i płynną regulację tłumienia kompresji do blokady skoku włącznie. Mówiąc krótko jest to bardziej zaawansowany system, niż potrzebuje statystyczny użytkownik roweru Homage, ale widelec  gwarantuje 100 mm płynnego skoku, połykając w całości lub w znacząco łagodzący spotkanie z przeszkodami nawet sporej wielkości. A to cecha, którą doceni każdy. Niestandardowa konstrukcja ramy sprawia, że w pierwszej chwili trudno się połapać, że Homage ma także amortyzację tylnego koła. Radykalnie poprawia komfort jazdy nawet w mieście, kiedy rower płynnie „przelatuje” krawężniki i wszelkie nierówności. Homage nie nadaje się do wielkiej turystyki, ale na niezaawansowanych wypadach rekreacyjnych za miasto amortyzacja równie skutecznie „wygładza” nierówności leśnych i polnych dróg. Napęd Homage składa się z trzech kluczowych elementów, flagowy system wspomagania Bosch opisywaliśmy już przy okazji testów wielu innych rowerów. Na tylne koło moc przekazuje pasek Gatesa Drive CDX. Jest to rozwiązanie znacznie droższe w porównaniu do łańcucha, dlatego montowany jest tylko w rowerach z najwyższej półki, a do jego największych zalet należą bezgłośność pracy, bezobsługowość i trwałość. Trzecim elementem systemu napędzania jest piasta Enviolo, której cechą charakterystyczną jest bezstopniowa zmiana przełożenia, dzięki której użytkownik sam dozuje wielkość zmiany i nie jest ograniczany narzuconym stopniowaniem. Zakres przełożenia piasty to 380%, co odpowiada potrzebom jazdy po płaskim oraz po umiarkowanie pagórkowatym terenie. Pozwala rozpędzić rower do prędkości nawet 50 km/h, pod warunkiem że się ma wystarczająco dużo pary w nogach, bo elektryka odcinana jest standardowo po przekroczeniu 25 km/h. Jednak podjazdy o nachyleniu 6–8% to dla większości użytkowników będą kresem możliwości, nawet uwzględniając wsparcie silnika na trybie Turbo, ale moim zdaniem raczej nikt nie będzie zdobywać bardziej stromych uphilli na tym rowerze. Słabą stroną Enviolo jest to, że podczas pedałowania zmieniać przełożeń praktycznie się nie da, bo manetka nie może przezwyciężyć sił wewnątrz piasty. O ile redukcja przełożenia jest możliwa, chociaż też wymaga włożenia więcej siły, niż gdyby robić to bez kręcenia pedałami, to podczas przyśpieszania trzeba się z nią naprawdę mocować albo na krótki moment „odpuścić” nacisk na pedały, co nie tylko dla mnie było irytujące chociaż jeżdżący mniej dynamicznie nie narzekali tak bardzo. 
 

POLECAMY

 1. Ekran Bosch Kiox ma niewielkie rozmiary, ale jest kolorowy i ma dobrą rozdzielczość, dzięki czemu prezentowane dane, chociaż małe, są wyraźne i bardzo dobrze czytelne. Komputer ma dziesięć programowanych ekranów, na których może prezentować różnorodne dane: poziom wspomagania, stan akumulatora, zasięg jazdy, prędkości (chwilowej, średniej i maksymalnej), przejechany dystans, kadencja, moc, wysokość, puls serca i spalone kalorie. Kiox łączy się także za pomocą Bluetootha z aplikacją eBike Connect, dzięki której zyskuje dodatkowo m.in. funkcje nawigacyjne czy wspomaganie hamowania (ABS). Sam ekran jest wypinany i można go zabrać ze sobą, gdy zostawiamy rower. Manetka połączona z monitorem za pomocą kabla ma dwie pary przycisków, jedną do poziomów wspomagania, drugą do przerzucania ekranów z danymi, a dodatkowy pojedynczy przycisk służy do zatwierdzania zmian. Jej kształt został zaprojektowany tak, aby ułatwić ergonomiczne ustawienie na kierownicy, a panel z przyciskami jest wysunięty i nachylony w stronę kciuka. Potężny wspornik kierownicy Satori R&M Custom ma możliwości regulacji nachylenia w dużym zakresie, niestety zmiana to cała operacja wymagająca poluzowania aż sześciu śrub. Dodatkowo wraz ze zmianą położenia mostka zmienia się nachylenie ekranu Kioxa i w skrajnych ustawieniach staje się on nieczytelny, co w praktyce ogranicza zakres regulacji. 

 

 2. Damper ukryty jest wewnątrz konstrukcji ramy i z zewnątrz praktycznie niewidoczny. Przez to mocno utrudniony jest dostęp do regulacji, szczególnie regulacji tłumienia (czerwone  pokrętło), jednak pocieszające jest to, że pomęczyć trzeba się tylko chwilę na początku, aby ustawić właściwe ciśnienie oraz tłumienie powrotu ograniczające nadmierne bujanie zawieszenia, a potem można już o nich zapomnieć. Z dźwigni blokady w tym rowerze raczej nikt nie będzie korzystać. 

 

Rozmiary: 49, 54 (rozmiar testowany), 58 cm; * regulacja wspornika;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Homage charakteryzuje się ponadprzeciętną stabilnością za sprawą długiego wahacza i daleko rozstawionych osi kół. Do tego dochodzi dość płaski kąt główki ramy, który sprawia, że rower „niewyrywnie” reaguje na ruchy kierownicą. Wysoko umiejscowiony kokpit i stosunkowo niewielka długość ramy wyraźnie prostują sylwetkę, nadając jej zrelaksowany charakter i nie pozwalając nadmiernie się forsować. 
 

Osprzęt

Rama: aluminium | Przedni widelec: Marzocchi Bomber Z2 | Damper: Suntour Edge | Piasty / Obręcze: Novatec Boost i Enviolo Trekking (15x110 i 5x148 mm) / Rodi Tryp35 | Opony: Schwalbe Super Moto-X 27,5x2,4” | Korby: Miranda 55 z. (170 mm) | Wolnobieg: Gates 24 z. | Pasek: Gates Drive CDX | Przerzutka tył: Enviolo Trekking | Manetki: Enviolo Twist Display Pure | Hamulce: Magura MT4, tarcze Magura MDR-C 180 mm | Kierownica: Satori Riese&Müller Custom Komfort, 700 mm | Wspornik kierownicy: Satori R&M Custom,  regulowany | Wspornik siodełka: Satori Trident, 34,9x400 mm | Siodełko: Selle Royal Lookin Femal Evo R&M

Prezentowana konfiguracja nie wyczerpuje wszystkich możliwości tego modelu i przed zakupem wyposażenia rower można dodatkowo spersonalizować. Zaczynając od wyboru opcji ramy z jednym (650 Wh) lub dwoma akumulatorami (1250 Wh) oraz rodzaju panelu sterowania (Intuvia, Kiox, Nyon lub SmartphoneHub). Można doposażyć rower w pakiet komfort (na który składają się ergonomiczne gripy, gięta kierownica i szersze siodło), system zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu Bosch eBike ABS, opony terenowe, przedni bagażnik czy regulowany wspornik siodła. Pełną konfigurację można przeprowadzić samemu na stronie Riese&Müller, a po jej zakończeniu otrzymuje się plik ze szczegółami zamówionej konfiguracji oraz ceną roweru (niestety nie ma polskiej podstrony, ale można wybrać portugalską, bo ten kraj ma identyczną co polska stawkę podatku VAT). Otrzymuje się też indywidualny numer zamówienia, który wystarczy przesłać do przedstawiciela R&M, aby rozpocząć jego realizację. Jak dowiedzieliśmy się od przedstawiciela dystrybutora, nawet w dzisiejszych, trudnych dla branży czasach braków w dostawach komponentów większość zamówień Riese&Müllerow realizuje w nie więcej niż trzy tygodnie. 

 

 

Masa

Masa roweru nie zszokowała nas tylko dlatego, że niedawno testowaliśmy jeszcze cięższy model tej samej marki (R&M Superdelite bB#6/2022). Wśród e-rowerów miejskich, jakie mamy w naszej bazie, Homage jest zdecydowanie najcięższy, dobre 6 kg ponad średnią. Na jego obron...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy