Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat

8 sierpnia 2019

Przemysł rowerowy 4.0

0 111

Pierwsza rewolucja przemysłowa stała się podstawą do wdrożenia rozwoju masowej produkcji maszyn, napędzanych siłą energii wodnej i parowej. Druga – wpłynęła na rozwój technologii i wprowadziła do produkcji energię elektryczną. Trzecia przyniosła przemysł oparty na automatyzacji i komputeryzacji. Obecnie jesteśmy świadkami kolejnego wielkiego przełomu polegającego na organizacji szybszych, bardziej elastycznych i wydajnych procesów produkcji przy zastosowaniu nowoczesnych technologii IT oraz tworzeniu nowoczesnych ośrodków badawczych i zrobotyzowanych linii produkcyjnych. W koncepcję przemysłu 4.0 wpisują się otwarte przez AG Motors Centrum Badawczo-Rozwojowe oraz zrobotyzowana fabryka ram rowerowych. 

"Technologia produkcji ram na zautomatyzowanych liniach to innowacja na skalę światową. W tym momencie jesteśmy pierwszą w Polsce, a drugą w Europie fabryką, która będzie tworzyć aluminiowe ramy rowerowe i komponenty kompozytowe. To niezwykle ważny moment dla całej branży rowerowej, bowiem inwestycja ta w istotny sposób pozwala skrócić proces produkcji roweru. Do tej pory ramy rowerowe produkowane były poza Europą. Nasz park maszynowy pozwala na wyprodukowanie ramy w całości w jednym nieprzerwanym procesie spawalniczym. Automatyzacja daje możliwość wprowadzenia powtarzalności, tempa produkcji oraz przede wszystkim wysokiej jakości produktu finalnego. Tworząc produkty w Polsce mamy pełną kontrolę zarówno nad jakością materiału i technologii, jak i nad samym procesem produkcyjnym. To ogromny krok w tworzeniu jak najwyższej jakości ram rowerowych. Ta zmiana daje nam również wpływ na czas realizacji zamówień dla naszych klientów oraz stabilność cen" - powiedział Wiesław Marek, Prezes Zarządu AG Motors. 

Innowacyjne projektowanie

 Otwarte 7 sierpnia Centrum Badawczo-Rozwojowe to istotna inwestycja wpisująca się w ideę przemysłu 4.0. Zespół projektowy AG Motors stanowi grupa fachowców działających w dziedzinach takich jak m.in.: modelowanie 3D, analiza MES, projektowanie konstrukcji i urządzeń, sztuka użytkowa i grafika produktowa. Wspierany przez nowoczesne programy do zarządzania projektami oraz najbardziej zaawansowane zaplecze IT zapewnia szybką realizację zadań. Najważniejszym projektem tworzonym przez specjalistów AG Motors jest nowatorska konstrukcja ramy rowerowej, która w całości będzie produkowana w Polsce.

Zautomatyzowana produkcja

Wyposażona w najnowocześniejszy park technologiczny produkcja AG Motors pozwala skutecznie wdrażać założenia opracowane przez projektantów i konstruktorów w Centrum Badawczo-Rozwojowym. Dzięki wykorzystaniu przy produkcji technologii haptycznej, czyli mechanicznego komunikowania się z użytkownikami za pomocą zmysłu dotyku przy użyciu zmieniających się sił, wibracji i ruchów, inżynierowie AG Motors uzyskują pełną komunikację człowieka z maszyną, w wyniku czego możliwe jest wytworzenie dowolnego kształtu. To niezwykle ważny proces w samej produkcji, ponieważ dzięki niemu fabrykę opuszczają ramy rowerowe, charakteryzujące się dokładnością wykonania i powtarzalnością.

Plany na przyszłość

AG Motors rozpoczyna działania dla branży rowerowej na skalę masową. W przyszłości zrobotyzowaną fabrykę opuszczać będą kolejne komponenty rowerowe, takie jak wsporniki siodełek czy kierownice. Obecnie trwają prace nad wdrożeniem do masowej produkcji ram kompozytowych. AG Motors, jako jedyna firma w Europie, do produkcji ram wykorzystuje w pełni zautomatyzowane stanowiska spawalnicze. Uruchomiona w ramach inwestycji zrobotyzowana produkcja ram rowerowych pozwoli równolegle produkować 6 ram różnego typu. Oznacza to, że w ciągu doby fabrykę opuści nawet do 1,5 tys. sztuk ram rowerowych, co w skali roku daje potencjał produkcyjny ponad 400 tys. sztuk. Produkowane ramy docelowo mają trafiać na dynamicznie rozwijające się rynki europejskie.

Współpraca z ośrodkami naukowymi i finansowanie inwestycji

Centrum Badawczo-Rozwojowe i zrobotyzowana produkcja ram rowerowych powstały przy współpracy z ośrodkami naukowymi: Akademią Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie, Instytutem Metalurgii Inżynierii Materiałowej PAN oraz Politechniką Rzeszowską.

Projekt Centrum Badawczo-Rozwojowego współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Te inwestycje: Akredytowane Centrum Badawczo-Rozwojowe (CBR) oraz zrobotyzowana produkcja ram rowerowych warte są łącznie ponad 40 mln zł.

Potencjał produkcyjny:

  • Ramy rowerowe: 1.500 sztuk ram rowerowych na dobę, co daje ponad 400 tys. sztuk w skali roku.
  • Obręcze kół rowerowych: ponad 4.000 sztuk w ciągu doby.
  • Do tej pory ramy używane przez większość producentów rowerowych produkowane były poza Europą, a czas od ich zamówienia do otrzymania trwał do 180 dni. Dzięki uruchomieniu produkcji w Polsce cały proces produkcji ramy będzie trwał 30 dni.
  • Dzięki nowoczesnym drukarkom 3D wyprodukowanie prototypu każdej ramy trwa niespełna dobę, co w znaczny sposób pozwala przyspieszyć proces wdrożenia ramy do produkcji.
  • W AG Motors aktualnie pracuje 137 osób, a docelowo zatrudnienie znajdzie do 200 osób. Z uwagi na specjalizację część kadry stanowią wysoko wykwalifikowani inżynierowie specjalizujący się w projektowaniu i inżynierii materiałowej.
  • AG Motors prowadzi m.in. testy zmęczeniowe i udarowe komponentów rowerowych.
  • W przyszłości zrobotyzowaną fabrykę opuszczać będą inne komponenty rowerowe, takie jak wsporniki siodełek oraz kierownice.
  • Obecnie trwają prace nad nowatorską ramą rowerową.

Przypisy