Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

8 stycznia 2020

NR 37 (Styczeń 2020)

Przednie lampy na zimowe treningi w terenie

109

Założeniem naszego testu było porównanie lamp pozwalających na jazdę po zmroku w tempie co najmniej treningowym.

Jeżdżenie w terenie nocą wydaje się czasami pomysłem równie pozbawionym sensu, jak jeżdżenie w deszczu. Do czasu jednak, gdy nie odkrywamy, że nie wystarcza krótkiego dnia, aby w tygodniu, po pracy, wyskoczyć jeszcze na trening. Poza tym jazda po zmroku, nawet na znanych ścieżkach, ma swój niepowtarzalny urok i może przekształcić się w nową przygodę, zapewniając odskocznię dla monotonnego kręcenia na trenażerze.
Wszystkie prezentowane modele mogą być montowane na kierownicy, czyli zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym. Sprawdziliśmy także możliwości jazdy z lampką zamontowaną na kasku. Warto pamiętać, że w świetle Kodeksu drogowego nie jest to legalne na drogach publicznych, ale uważamy takie rozwiązanie za najefektywniejszy sposób oświetlania drogi podczas jazdy w terenie. Snop światła pada tam, gdzie patrzymy, ruch głową pozwala doświetlać zakręty oraz oświetlać obiekty bliżej lub dalej w zależności od prędkości czy ewentualnych przeszkód, jakie przyszykuje nam ścieżka.
Przed wyborem lampki przede wszystkim warto się zastanowić, czy zależy nam na rozwiązaniu kompaktowym, z wbudowanym akumulatorem, choć przeważnie z mniejszą mocą, czy wolimy świecić mocno, ale w takim wypadku akumulator będzie musiał wylądować w plecaku lub kieszonce koszulki. Mocowanie akumulatora do roweru nie jest wygodne ze względu na naciąganie przewodu zasilającego. Wożenie akumulatora o odpowiedniej dla silnej lampy pojemności na kasku też odrzucamy – ze względu na wysoką masę wpływającą na destabilizację kasku podczas jazdy na wybojach. Ogólnie im lżejsza lampa, tym lepiej, a komfort się kończy, kiedy na kasku zamocujemy więcej niż 150 g. Aby akumulator można było swobodnie wrzucić do plecaka lub tylnej kieszonki bluzy, kabel łączący powinien mieć minimum metr długości.
Ilość emitowanego światła będzie determinować możliwości naszego poruszania się poza asfaltem. Najsłabsze z prezentowanych przez nas modeli, te o mocy 800–1000 lm, pozwalają na swobodną jazdę w łatwiejszym terenie, po szutrach, polnych czy leśnych drogach. Na ścieżkach wymagają już dopasowania prędkości jazdy do stopnia ich trudności. Im bardziej kręte ścieżki, trudniejsze zjazdy i większe prędkości, tym więcej światła potrzebujemy, by w porę zauważyć i zareagować na przeszkody. Lampy o mocy światła powyżej 1500 lm dają już dużą swobodę, ale tak naprawdę górnym limitem jest wyłącznie cena zestawu, bo do jazdy w terenie światła nigdy nie ma za dużo.
Nie bez znaczenia przy wyborze lampki jest szybkość i możliwość ładowania akumulatora. Zapewne każdy chciałby mieć możliwość najszybszego ładowania – każdy poza akumulatorem. Szybkie ładowanie wiąże się ze znacznym wzrostem temperatury, a to, niestety, może wpływać na żywotność akumulatora. Stąd na przykład lampka Bontrager ładuje się 12 godzin. Kompaktowe lampki z gniazdem USB naładujemy w samochodzie, ładowarką od telefonu czy za pomocą powerbanku. Do mocniejszych modeli potrzebujemy nie tylko prądu z gniazdka, ale także dedykowanej ładowarki.
Kolejną decydującą cechą jest czas świecenia. Zależy on nie tylko od mocy lampki czy pojemności akumulatora, ale także od tego, jakich trybów będziemy używać w czasie jazdy oraz temperatury otoczenia. Nie polecamy używania lampy w najmocniejszym trybie od startu. Szkoda akumulatora – w cywilizacji warto korzystać z mocy pozwalającej sygnalizować pozycję, a trasę obserwować z pomocą światła zastanego. Moc zwiększać dopiero w sytuacjach niedoboru światła. Należy też pamiętać, by nie oślepiać innych uczestników ruchu. Często zdarza nam się jeździć Wiślaną Trasą Rowerową nieopodal centrum Krakowa po zmroku. Nierzadko zaczynamy się zastanawiać, czy z przeciwka pędzi na nas rowerzysta, czy pociąg towarowy „na długich”, bo raczej nie widuje się samochodów z trzecim światłem na dachu. Jadąc równą drogą czy oświetloną ścieżką, nie oślepiajmy innych, popisując się „swoimi lumenami”. Szkoda marnować energię, bo może wystarczy jej na drugi trening albo nie będzie trzeba ładować akumulatora od zera. Warto wspomnieć, że obecnie stosowane akumulatory, mimo że są coraz bardziej zaawansowane i wytrzymałe, po pierwsze, nie lubią być rozładowywane do końca, po drugie – ładowane do pełna. Wydłużenie żywotności akumulatora to ładowanie go do 90% pojemności oraz rozładowywanie nie głębsze niż 15%. Warto szanować akumulator, ponieważ w większości kompaktowych lampek nie ma możliwości jego wymiany. 
Coraz częściej oświetlenie używane jest nie tylko w nocy, ale także w dzień, by poprawić naszą widoczność na ulicach. Tutaj bardziej przydadzą się tryby błyskowe, dzięki którym dodatkowo zaznaczymy swoją obecność na drodze. Jeżeli chcemy używać jednej lampki w terenie i na drodze, to w zgodzie z prawem trzeba się upewnić, czy ma ona uchwyt na kierownicę w zestawie albo w ofercie akcesoriów. W większości modeli uchwyty mają formę obejm, szybkich do założenia i niewymagających do tego narzędzi. Lampki ProX mocowane są gumkami, co jest jeszcze prostsze. Wyjątkiem jest uchwyt lampki Knog PWR 2000, który przykręcany jest śrubą inbusową. Wszystkie uchwyty dzięki dołączonym redukcjom są zgodne z najpopularniejszymi kierownicami o średnicach od 22,2 do 31,8 mm, a modele Bontrager, Giant i ProX można zamontować także na kierownicach 35 mm. Tylko uchwyt lampki Sigma daje możliwość regulacji kąta świecenia na boki, chociaż nie jest to łatwe, bo wymaga poluzowania małej śrubki, za pomocą której chwyt lampki przykręcony jest do obejmy. Dlatego ewentualną korekcję kąta świecenia należy wykonać w domu, ponieważ nie da się go korygować w czasie jazdy. Pozostałe lampki, jeżeli kierownica ma wsteczne gięcie, trzeba przypinać na prostym odcinku, bezpośrednio przy mostku. Nawiasem mówiąc, żadna lampka nie daje możliwości montażu na wsporniku kierownicy, ale do lampki Bontrager jest możliwość dokupienia specjalnego uchwytu  Blendr. 
Wśród mocowań na kask najlepsze są rozwiązania z lamp Bontrager, Sigma i Specialized. Bardzo zbliżone konstrukcyjnie, przytwierdzane za pomocą taśmy przewlekanej przez otwory w kasku, co jest szybkie i proste w montażu, a przy tym zgodne właściwie ze wszystkimi kaskami. Teoretycznie równie duży zakres używania dają mocowania ProX – niezależne uprzęże zakładane na kask, jednak rozwiązanie to ma też swoje spore wady, o czym wspominamy w opisie lamp. Również mocowanie Knog ma swoje ograniczenia, co sprawia, że nie w każdym kasku da się je zastosować, a ze względu na konieczność użycia klucza imbusowego nie jest też tak proste i szybkie do zamontowania jak u konkurencji. Lampka Giant nie ma swojego uchwytu na kask i trzeba go dokupić. Z oferty producenta można wybrać uchwyt przyklejany na kasku, lekki i tani (29,90 zł), mający jednak tę wadę, że lampka jest w niego wsuwana i nie ma regulacji kąta świecenia góra-dół. Z drugiej strony mocowanie jest bardzo pewne i minimalistyczne i nie będzie przeszkadzać przy używaniu kasku bez lampki. Ale można  skorzystać z dowolnego innego mocowania w standardzie GoPro (np. w tej samej cenie uchwyt zapinany paskami do kasku oferuje Decathlon).
I na koniec o tym, że nie samymi lumenami lampka świeci. Ważnym czynnikiem oprócz generowanej mocy jest liczba diod oraz reflektory modelujące wiązkę światła. Zbyt duże rozproszenie może nie zapewnić odpowiedniej jasności. Mocno skupiona wiązka bez doświetlenia szerszego pola będzie dawała efekt patrzenia na ścieżkę przez szparę w drzwiach.
W ramach testu wykonaliśmy porównawcze jazdy w różnym terenie, od łatwych dróg po kręte single w lesie, podczas których ocenialiśmy nie tylko moc lampki, ale także szerokość oświetlanego pola przed nami. Sprawdziliśmy również łatwość obsługi trybów pracy oraz montażu. Oprócz opisu dodajemy do testu poglądowe zdjęcia lamp włączonych na pełną oferowaną moc. Widoczne na zdjęciach słupki są rozstawione co 10 metrów, a najmocniejszy punkt świetlny został ustawiony na pierwszy z nich. Wszystkie zdjęcia wykonane są przy takich samych parametrach i odwzorowują różnice świecenia między poszczególnymi modelami. Zdjęcia produktów zostały wykonane w skali żeby porównać gabaryty poszczególnych lampek.


SPECIALIZED FLUX 800

Masa: 150 g – lampka, 33 g – uchwyt na kask,
46 g – uchwyt na kierownicę
Cena: 439 zł
 

 


Maksymalna moc światła*: 800 lm
Źródło światła: diody Cree XPG2 i XPL LED
Akumulator: zintegrowany 2600 mAh
Tryby i czas świecenia*: high steady (800 lm) – 1,5 h, low spot (250 lm) – 5 h, low wide (250 lm) – 6 h, daytime flash (400 lm) – 20 h
Czas ładowania: 90% – 1,5 h, 100% – 3 h

+ dwa reflektory o różnej charakterystyce 
+ szybkie ładowanie
+ ładowanie przez USB
+ wodoodporność IP67
– uchwyt na kierownicę trzeba dokupić (109 zł)

Lampka wyposażona w dwa reflektory. Szeroki daje dużo rozproszonego światła, oświetlając mocno boki. Centralny snop rozchodzi się liniowo do przodu, nie tworząc żadnej mocnej plamy światła przed nami. Dzięki równomiernemu oświetleniu centrum pola widzenia wzrok nie jest przyciągany w jeden najjaśniejszy punkt. Flux to jedyna lampka w naszym zestawieniu, która sprzedawana jest tylko z mocowaniem na kask – ma on pojedynczy pasek do przeciągnięcia przez otwory w kasku, zapinany na rzep. Uchwyt na kierownicę trzeba dokupić – jest to aluminiowa obejma z szybkozamykaczem, dzięki wymiennym redukcjom uchwyt jest zgodny ze średnicami 22,2–31,8 mm. Flux współpracuje też z mocowaniami w standardzie GoPro. 


GIANT RECON HL 900

Masa: 106 g – lampka, 16 g – uchwyt na kierownicę,
4 g – adapter do mocowania GoPro
Cena: 289 zł
 

 


Maksymalna moc światła*: 900 lm
Źródło światła: pojedyncza dioda
Akumulator: zintegrowany 3200 mAh
Tryby i czas świecenia*: high (900 lm) – 1,5 h, mid (450 lm) – 2,5 h, low (150 lm) – 10 h, flash (100 lm) – 50 h, smart day (450 lm) – 16,5 h, smart night (450 lm) – 2,5 h
Czas ładowania: 3,5 h

+ kompaktowe wymiary
+ niewielka masa
+ tryb smart 
+ ładowanie przez USB
+ światła boczne
+ wodoodporność IPX6
– mocowanie na kasku tylko za pomocą uchwytu GoPro lub innego tóry trzeba dokupić np. (Giant Recon typ GoPro – 29,90 zł) 

Kompaktowa lampka o niewielkiej masie i przyzwoitym poziomie jasności. Odpowiednio wykonany reflektor zapewnia wystarczającą ilość światła do przemieszczania się po drogach, a także łatwych ścieżkach. Ciekawą opcją są funkcje smart zwiększające moc światła w zależności od prędkości – im szybciej jedziemy, tym lampka jaśniej świeci. Funkcja wymaga sparowania lampki z czujnikiem prędkości (ANT+). Przy połączeniu z komputerem Giant NeosTrack można monitorować poziom naładowania baterii na jego wyświetlaczu. Wymienne elementy uchwytu pozwalają zamontować lampkę na kierownicach o średnicy od 25,4 do 35 mm, a także na profilu aero. Znajdujący się w zestawie adapter umożliwia zamontowanie jej także na kaskach, które są wyposażone w uchwyt GoPro. Można też odpowiedni uchwyt dokupić, w ofercie Giant jest taki do przyklejenia na kasku, ale wymaga, żeby kask miał kawałek płaskiej powierzchni o takim przeznaczeniu.


BONTRAGER ION ELITE R FRONT BIKE LIGHT

Masa: 146 g – lampka, 31 g – uchwyt na kierownicę,
34 g – uchwyt na kask
Cena: 429 zł
 

 


Maksymalna moc światła*: 1000 lm
Źródło światła: pojedyncza dioda
Akumulator: zintegrowany 5000 mAh
Tryby i czas świecenia*: high (1000 lm) – 1,5 h, med (650 lm) – 3 h, low (350 lm) – 6 h, day flash – 22 h, night flash – 26 h.
Czas ładowania: 12 h

+ kompaktowe wymiary
+ niewielka masa
+ ładowanie przez USB
+ światła boczne
+ wodoodporność IPX4
–/+ bardzo długi czas ładowania
– mocowanie na kask trzeba dokupić (109 zł)

Lampka o bardzo zbliżonych gabarytach do modelu Giant, dysponuje jednak większym akumulatorem i mocniejszą diodą. Sto lumenów więcej i nieco inny reflektor dają łatwo zauważalną zmianę jasności w centrum pola. Wiązka światła nieco bardziej zawężona, ale nie na tyle, by utrudniało to jazdę na łatwych ścieżkach. Na prostych odcinkach drogi świeci bardzo daleko. Przy niemal zerowym poziomie akumulatora lampka pracuje jeszcze przez 30 minut mocą 50 lumenów – nie oświetli nam już drogi, ale przynajmniej zaznaczy naszą obecność i pozwoli bezpiecznie wrócić do domu. W komplecie uchwyt do montażu na kierownicę (25,4–35 mm). Do montażu na kasku trzeba dokupić uchwyt Bontrager Helmet Mount, który wyposażony jest w szeroką taśmę do przewleczenia przez otwory w kasku i zaciskany klamrą. Prosto i szybko, byle tylko klamra zawsze trzymała tak dobrze jak na początku. Zestaw ten  zawiera też adapter GoPro, więc jeżeli masz już takie mocowanie przyklejone na kasku, możesz go użyć. 


KNOG PWR TRAIL 1000

Masa: 53 g – lampka, 167 g – akumulator,
17 g – uchwyt...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy