Jeżdżenie w terenie nocą wydaje się czasami pomysłem równie pozbawionym sensu, jak jeżdżenie w deszczu. Do czasu jednak, gdy nie odkrywamy, że nie wystarcza krótkiego dnia, aby w tygodniu, po pracy, wyskoczyć jeszcze na trening. Poza tym jazda po zmroku, nawet na znanych ścieżkach, ma swój niepowtarzalny urok i może przekształcić się w nową przygodę, zapewniając odskocznię dla monotonnego kręcenia na trenażerze.
Wszystkie prezentowane modele mogą być montowane na kierownicy, czyli zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym. Sprawdziliśmy także możliwości jazdy z lampką zamontowaną na kasku. Warto pamiętać, że w świetle Kodeksu drogowego nie jest to legalne na drogach publicznych, ale uważamy takie rozwiązanie za najefektywniejszy sposób oświetlania drogi podczas jazdy w terenie. Snop światła pada tam, gdzie patrzymy, ruch głową pozwala doświetlać zakręty oraz oświetlać obiekty bliżej lub dalej w zależności od prędkości czy ewentualnych przeszkód, jakie przyszykuje nam ścieżka.
Przed wyborem lampki przede wszystkim warto się zastanowić, czy zależy nam na rozwiązaniu kompaktowym, z wbudowanym akumulatorem, choć przeważnie z mniejszą mocą, czy wolimy świecić mocno, ale w takim wypadku akumulator będzie musiał wylądować w plecaku lub kieszonce koszulki. Mocowanie akumulatora do roweru nie jest wygodne ze względu na naciąganie przewodu zasilającego. Wożenie akumulatora o odpowiedniej dla silnej lampy pojemności na kasku też odrzucamy – ze względu na wysoką masę wpływającą na destabilizację kasku podczas jazdy na wybojach. Ogólnie im lżejsza lampa, tym lepiej, a komfort się kończy, kiedy na kasku zamocujemy więcej niż 150 g. Aby akumulator można było swobodnie wrzucić do plecaka lub tylnej kieszonki bluzy, kabel łączący powinien mieć minimum metr długości.
Ilość emitowanego światła będzie determinować możliwości naszego poruszania się poza asfaltem. Najsłabsze z prezentowanych przez nas modeli, te o mocy 800–1000 lm, pozwalają na swobodną jazdę w łatwiejszym terenie, po szutrach, polnych czy leśnych drogach. Na ścieżkach wymagają już dopasowania prędkości jazdy do stopnia ich trudności. Im bardziej kręte ścieżki, trudniejsze zjazdy i większe prędkości, tym więcej światła potrzebujemy, by w porę zauważyć i zareagować na przeszkody. Lampy o mocy światła powyżej 1500 lm dają już dużą swobodę, ale tak naprawdę górnym limitem jest wyłącznie cena zestawu, bo do jazdy w terenie światła nigdy nie ma za dużo.
Nie bez znaczenia przy wyborze lampki jest szybkość i możliwość ładowania akumulatora. Zapewne każdy...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!