Dołącz do czytelników
Brak wyników

Testy , Rowery

13 października 2020

NR 44 (Październik 2020)

Procaliber 9.8

20

Wrażenia z jazdy

Nowy Procaliber wizualnie zmienił się jedynie kosmetycznie. Górna rura ma większy sloping, a przekrój dolnej rury i przedniego trójkąta zwiększono. To spowodowało, że rower wygląda nowocześniej i agresywniej, ale pozostaje rozpoznawalny. Już po przejechaniu kilku kilometrów można śmiało stwierdzić, że rower nie jest tak długi, jak jego poprzednik. To zawsze było znakiem charakterystycznym tego modelu. Rower jest za to bardzo niski, co podkreśla jego sportowy rodowód. Zwarta pozycja jest bardzo ergonomiczna i nie wymagała ode mnie przyzwyczajenia. Przyznam, że trochę się obawiałem, czy na stromych podjazdach zmiana pozycji nie będzie powodować utraty stabilności, ale na szczęście nie jest źle. Zaprojektowana wysoka wartość kąta podsiodłowego przesuwa środek ciężkości do przodu i dociąża przednie koło, przez co nawet strome odcinki pokonywane są bez problemu. Ale muszę stwierdzić, że „dłuższy” poprzednik prowadził się stabilniej i pewniej na stromiznach. Kaseta o zakresie 10/51 powoduje, że nie zabraknie przełożeń, choć zastosowano zębatkę suportu 34 z. (nieco większą niż zazwyczaj). Na równych i płaskich podjazdach z pewnością jedzie się wygodnie i bardzo efektywnie. Dla mnie taka maszyna idealnie pasuje do długich maratonów. Rower, i owszem, jest niski, ale jak podłożymy wszystkie podkładki pod mostek, to robi się już bardzo komfortowy. Dodatkowo przy takiej geometrii łatwiej jest ustawić zarówno wygodną pozycję (krótką i wysoką), jak i sportową (niską i długą). Na zjazdach łatwo się prowadzi i nie wymaga wybitnego kunsztu.

POLECAMY

Daje sporo radości z jazdy i nie wyklucza walki o podium

Najwięcej przyjemności miałem na wąskich singlach z dużą liczbą łagodnych łuków. Płynnie wchodzi w ciasne zakręty, nieco gorzej jest w technicznie trudnym terenie, a na stromych ściankach z korzeniami i kamieniami trzeba więcej pracować ciałem, przesuwać ciężar ciała za siodło czy balansować. Na szczęście nie ma z tym problemu, spory sloping i stroma podsiodłówka nie przeszkadzają podczas manewrowania. Na bardzo szybkich odcinkach nowy model jest mniej stabilny od poprzednika, ale jeśli ktoś ma nawet przeciętne doświadczenie w jeździe po górach, nie będzie miał problemów, bo nerwowości nie ma. Konstrukcja systemu IsoSpeed się nie zmieniła i czuć jego działanie, choć nie jest tak wydajny ze względu na wyższą wartość kąta podsiodłowego i mniejsze odchylenie masztu. Jednak rower i tak jest bardzo komfortowy, choć w większym stopniu zawdzięcza to szerszym obręczom, tworzącym balon opony o podatnym profilu.

 

Dolna rura ma zwiększoną średnicę, dzięki czemu rama ma być bardziej responsywna.
Nazywa się to Straight Shot i ma po prostu zwiększyć sztywność bez przyrostu masy.
To właśnie dolna część ramy ma dawać odpowiednią efektywność jazdy podczas nagłych przyspieszeń.
Dodatkowo w okolicach suportu zastosowano ochronę przed kamieniami lecącymi spod kół. 
System IsoSpeed od lat stosowany jest w większości sztywnych rowerów Treka.
O ile w szosówkach daje sporo wytchnienia, o tyle w tym modelu, 
w którym mamy szerokie opony, wpływ systemu na komfort jest marginalny.
Tym bardziej, że w nowoczesnej geometrii kąt rury podsiodłowej ma coraz większą wartość, więc „zawias” ma mniejszą możliwość ruchu.
Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę, że IsoSpeed to nic innego, jak dodatkowe łożyska i oś, które sporo ważą, a konkurencja redukuje masę ramy do minimum.
Połączenie kierownicy z serii Line 30, przeznaczonej do rowerów grawitacyjnych, oraz mostka Kovee to zestaw, który bardzo rzadko ma swoje odpowiedniki w konkurencyjnych rowerach.
Kierownica o średnicy 35 mm zwiększa sztywność kokpitu i dzięki niej, mimo wiotkiego amortyzatora, precyzja sterowania jest dobra.
Kierownica Bontragera ma lekkie gięcie do góry, rozwiązanie w rowerach XC nie bardzo pożądane, ponieważ podwyższa pozycję,
ale przy główce 90 mm można pozwolić sobie na odrobinę komfortu. 

GEOMETRIA 

15 999 zł | Trek Bikes, www.trekbikes.com 

 

Zmierzone przez nas kąty i długości poszczególnych rur sporo się różnią od tych z poprzedniego modelu. Rower jest znacznie krótszy, ale subiektywnie nie czuć tego tak wyraźnie, ponieważ utrzymano długi zasięg ramy. Wysoka wartość kąta podsiodłowego nie tylko przesuwa środek ciężkości do przodu i ułatwia jazdę z wysoką kadencją, lecz także sprawia, że tak wyciągnięta pozycja nie jest wyczuwalna. Rower ma za to bardzo małą wysokość ramy i główki, przez co efektywność jazdy jest bardzo wysoka oraz obniża środek ciężkości, więc łatwiej jest zarówno inicjować zakręt, jak i przechodzić z jednego łuku w drugi.

SZTYWNOŚCI

 

OSPRZĘT

Rama: Carbon OCLV Mountain | Przedni widelec: Fox 32 Float Performance GRIP, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1568 g) | Koła: Bontrager Kovee Elite 30 (15x110 i 12x148 mm) | Opony: Bontrager XR2 Team 
Isssue 29x2.2” (669 g, mleko) | Korby: e13 TRS Plus Carbon 34 z. (175 mm) | Łożyska suportu: Shimano 
BB-MT500 | Kaseta: Shimano XT CS-M8100 (10–51) 12-rz. | Łańcuch: Shimano XT CN-M8100 | Przerzutka tył: Shimano XT RD-M8100-SGS | Manetki: Shimano XT SL-M8100 | Hamulce: Shimano XT BR-M8100, tarcze Shimano SM-RT76 180/160 mm | Kierownica: Bontrager Line Pro OCLV Carbon 35, 750 mm | Wspornik kierownicy: Bontrager Kovee 35, 90 mm | Łożyska sterów: 1i1/8” - 1i1/2” Knock Block | Wspornik siodełka: 
Bontrager Pro OCLV carbon, 31,6x400 mm | Siodełko: Bontrager Montrose Elite, pręty tytanowe

To model na napędzie Shimano XT o zakresie kasety 10–51 z. i koronce suportu 34 z. W tym momencie to najlepsza i najbardziej uniwersalna kompozycja przełożeń. W dodatku kultura pracy napędu jest doskonała, nawet przy dużym obciążeniu biegi wchodzą precyzyjnie. Ciekawe, jak na tę półkę cenową, jest zastosowanie tak ekskluzywnej korby. Ma aluminiowy rdzeń i jest wzmacniana na zewnątrz karbonem. Wygląda masywnie, ale jest bardzo lekka. Hamulce są klasą samą dla siebie, cechują się małą, ergonomiczną klamką, bardzo dużą mocą i świetną modulacją. Koła mają dobrą piastę z systemem Ratchet, opatentowanym przez DT. W tym modelu bębenek ma 54 punkty zazębienia, dzięki czemu martwy punkt praktycznie nie istnieje. Koła jednak sporo ważą, ale za to są bardzo sztywne. 

PODOBNE TYPY BIKEBOARDU

Cannondale F-Si Carbon 3
16 299 zł
Scott Scale RC 900 Team Issue AXS
18 059 zł
Wykaz różnic względem testowanego roweru:  
| rama carbon BallisTec SAVE | kąt główki/podsiodłowy: 69,0/73,1° | długość tylnego widelca: 427 mm | amortyzator Lefty Ocho 29” 100 mm | napęd SRAM GX Eagle 1x12 | przełożenia 34 i 11–50 | hamulc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy