Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

25 sierpnia 2022

NR 62 (Sierpień 2022)

Poważne sprawy, poważne zabezpieczenia, kaski z systemami dodatkowej ochrony

0 116

Urazy głowy stanowią połowę śmiertelnych urazów wśród rowerzystów. I chociaż ustalono, że kaski korzystnie wpływają na bezpieczeństwo głowy, to najnowszy raport Bicycle Safety przygotowany przez szwedzką firmę ubezpieczeniową Folksam przekonuje, że skuteczność absorpcji wstrząsów przez kaski mogłaby ulec poprawie.

Od wielu lat trwają prace nad udoskonalaniem możliwości kasków. Wyniki obserwujemy na metkach kasków, które chwalą się systemami poprawiającymi bezpieczeństwo. Najczęściej redukują wpływ uderzeń skośnych, bo one są dla tkanki mózgowej groźniejsze niż liniowe. Rozwój ssaków zakładał, że coś im od czasu do czasu na łeb spada, jednak ewolucja nie przystosowała się jeszcze do tego, że rozpędzamy swoje głowy do wysokich prędkości, a potem uderzamy nimi w podłoże. W takim wypadku czaszka rotuje, a mózg podlega przyśpieszeniom, które potrafią gwałtownie rozciągnąć lub skompresować jego galaretowatą strukturę. Wiele ośrodków badawczych prowadzi prace nad udoskonaleniem ochrony głowy i na naszych łamach wielokrotnie opisywaliśmy systemy, które miały podnieć poziom bezpieczeństwa także w wyniku uderzeń skośnych, przyśpieszeń obrotowych, rotacji.
Jak pisałem w bB#6/2019, protokoły badań w różnych ośrodkach prowadzone są przy użyciu różnych metodologii i nie są porównywalne, co nie ułatwia obiektywnej oceny. Ponadto ze względu na specyfikę prac i stosunkowo małą populację, do której są kierowane, ośrodki badawcze zajmujące się nimi przygotowują ewaluacje nowych rozwiązań dla konkretnych firm, które następnie są wykorzystywane w marketingu nowych produktów. Wnioskowałem tak: Wnikając w szczegóły prezentowanych […] badań, można dostrzec, że są one realizowane przez naukowców, którzy stoją za technologiami, które są monetyzowane przez konkretne marki. A każda pliszka swój ogonek chwali. Ostatnio najprężniejsze ośrodki to Viginia Tech i Mips.

Bontrager Blaze WaveCel
To popularny kask all mountain ze zwiększoną strefą ochrony potylicy. Pod bardzo cienką skorupą z zabezpieczonego inmoldem EPS-u znajduje się gruba na ok. 16 mm kopuła o bardzo szczególnej strukturze. Jest ona półprzezroczysta, elastyczna i poddaje się już pod naciskiem palców. Można przemieścić ją plastycznie zarówno na boki, jak i w głąb. Na nią przymocowana jest wyściółka o dość przyczepnej powierzchni. Ciepło ewakuuje się przez strukturę WaveCel i dopiero pod skorupą z EPS-u znajdują się kanały wietrzące przez spore otwory wentylacyjne. Wietrzenie przez WaveCel nie jest huraganowe, a sam kask jest dość ciężki, jednak w testach Virginia Tech uzyskał pięć gwiazdek, co wyraża filozofię Treka, że kask jest do ochrony, a nie do czego innego. W rankingu Virginia Tech zajmuje 75. miejsce z wynikiem 13,17.

 

Pozostałe cechy:

  • regulacja Boa®
  • trójstopniowa regulacja wysokości uprzęży
  • magnetyczna klamra Fidlock
  • port przytrzymujący okulary
  • uchwyt Blendr na lampkę lub kamerę GoPro
  • masa: 456 g (54–60 cm)
  • rozmiary S (51–57 cm), M (54–60 cm), L (58–63 cm)
  • wersje kolorystyczne: 6
  • cena: 934/1199 zł (zależnie od koloru)

Electra Go! Mips
Miejski i fitnessowy kask w stylu „technologicznego” orzeszka o wąskiej bardzo eleganckiej bryle. Pięć wąskich otworów wentylacyjnych połączonych jest labiryntem głębokich kanałów wietrzących przykrytych obszerną półprzezroczystą wkładką Mips Evolve Core. Dlatego przy optymalnej stylówce Go! nie jest mistrzem wentylacji. Kanały wentylacyjne na czole są dość płytkie i wraz z mięsistą wyściółką zapobiegają przeciągom. Perforowane paski pod brodą są przeszyte odblaskową nicią i zapinane personalizowaną dla Electry sprzączką Fidlock. System dopasowania HB-80 ma opaskę dociskającą czaszkę od strony potylicy. Fajnym akcesorium jest dopinany tekstylny daszek.
 


Pozostałe cechy:

  • regulacja HB-80
  • magnetyczna klamra Fidlock
  • uchwyt na lampkę lub kamerę
  • demontowany materiałowy daszek
  • masa: 341 g (55–58 cm)
  • rozmiary S (48–54 cm), M (55–58 cm), 
  • L (59–61 cm)
  • wersje kolorystyczne: 5
  • cena: 549 zł

KED Pector ME-1
Kask spełnia normę NTA 8776 dla s-pedeleców i e-bike'ów, dzięki czemu może absorbować znacznie więcej siły uderzenia niż konwencjonalne kaski rowerowe. Skorupa jest oszczędnie perforowana i ma 14 otworów średniej wielkości, do wnętrza przedostaje się powietrze, które jest następnie kanalizowane pod ażurową wkładką Mips w bardzo głębokich i wydajnych tunelach wentylacyjnych. Spartańsko użyte wyściółki nie blokują przepływu i zapewniają komfort noszenia, a wyścielony neoprenową wyściółką system docisku Boa działa na całym obwodzie czaszki. Przy czym na czole znajdują się wloty obszernych kanałów przewietrzających. Miękkie paski i personalizowane dla KED zapięcie pod brodą Fidlock podkreślają dbałość o detale.
 


Pozostałe cechy:

  • regulacja BOA®
  • trzystopniowa regulacja wysokości uprzęży
  • magnetyczna klamra Fidlock
  • certyfikat NTA8776
  • masa: 374 g (52–58 cm)
  • rozmiary M (52–58 cm), L (58–61 cm)
  • wersje kolorystyczne: 5
  • cena: 569 zł

KED Street JR. MIPS
Juniorski kask z wkładką Mips, systemem dopasowania K-Fit dociskającym czaszkę od potylicy i zapięcie Quickstopp zapobiegające przyszczypnięciu skóry na brodzie. Ma szesnaście otworów wentylacyjnych, w tym przednie zabezpieczono siatką przeciw owadom. Na głowie opierają się wkładki przymocowane do kopuły Mips typu CoreEvolve ślizgającej się bezpośrednio po skorupie z EPS-u. Bardzo fajnym rozwiązaniem jest pryzmatyczny odblask zatopiony w plastiku po obu stronach pokrętła dociskającego.
 

 

Pozostałe cechy:

  • regulacja K-Fit
  • regulacja położenia uprzęży Quickstopp
  • masa: 305 g (53–58 cm)
  • rozmiary S (49–55 cm), M (53–58 cm)
  • wersje kolorystyczne: 5
  • cena: 279 zł

Leatt Trail 3.0 V22
Od zewnątrz to klasycznie wyglądający kask MTB, ale w zakresie od down-country po graveling sprawdzi się doskonale. Dziewiętnaście stosunkowo wąskich wzdłużnie ustawionych otworów wentylacyjnych wietrzy skorupę. W poprzek kopuły zatopiono Powerbridge, czyli wkładkę chroniącą kask przed rozpadem po uderzeniu. Czaszka opiera się na poprzecznie ułożonych poduszkach, a system dopasowania opina potylicę i dociska do ukształtowanych kanałów wentylacyjnych na czole. Zabezpieczeniem przeciwuderzeniowym jest 12 niebieskich wkładek, na których rozkłada się obciążenie przy uderzeniu. Turbine 360 mocowane są w centrum do skorupy i obracają się swobodnie. Wypukła obwódka przejmuje na siebie impakt, a ponieważ z centrum połączona jest przy pomocy wysoce elastycznych „szprych” (lub łopatek turbinki), przy uderzeniu skośnym wykazuje daleko idącą elastyczność, pozwalając kaskowi na kontrolowany przesuw.
 


Pozostałe cechy:

  • pokrętło regulacyjne
  • trzystopniowa regulacja wysokości uprzęży
  • magnetyczna klamra Fidlock
  • demontowany daszek
  • masa: 341 g (55–59 cm)
  • rozmiary S (51–55 cm), 
  • M (55–59 cm), L (59–63 cm)
  • wersje kolorystyczne: 3
  • cena: 599 zł

POC Kortal Race Mips
Przeznaczony na ścieżki i do enduro zapewnia rozszerzoną ochronę i bezproblemowe dopasowanie do gogli. Siedemnaście otworów wentylacyjnych o przeciętnej wielkości połączono z bardzo głębokimi kanałami wentylacyjnymi pod skorupą. Jest to możliwe, ponieważ spajają aramidowy elastyczny szkielet zatopiony w EPS-ie. Kask certyfikowany jest do użytku na e-bike'ach i spełnia holenderską normę NTA8776 o podwyższonej prędkości uderzenia. Opaska regulacyjna 360° Fit otacza cały obwód czaszki, odsuwając czoło od przedniej krawędzi kasku, pozostawiając przestrzeń na szerokie kanały wentylacyjne nad brwiami. Wyściółka o wąskich podkładkach nie tamuje przepływu powietrza pod kaskiem, dzięki czemu kask jest świetnie wentylowany. Wyściółka Mips Integra nie ślizga się po EPS-ie, do którego jest mocno przymocowana rzepami, wykazuje jednak swobodę przy przesuwaniu na boki. Kask wykorzystuje technologię Recco do wyszukiwania ofiar ze śmigłowca oraz za pomocą czipu NFC przechowuje dane medyczne właściciela do odczytania przez ratownika dysponującego aplikacją My ICE Info, nawet kiedy nie ma zasięgu komórkowego. Opatentowany daszek breakaway odczepi się od kasku w razie uderzenia, pomagając chronić przed urazami szyi.
 


Pozostałe cechy:

  • regulacja 360° Fit
  • trójstopniowa regulacja wysokości uprzęży
  • twlCEme®NFC Medical ID
  • RECCO® Reflector
  • opatentowany daszek Breakaway Peak
  • kompatybilny z goglami
  • masa: 398 g (54–60 cm)
  • rozmiary S (51–54 cm), M (55–58 cm), 
  • L (59–62 cm)
  • wersje kolorystyczne: 7
  • cena: 1150–862 zł (zależnie od koloru)

Specialized Ambush 2
Kask przeznaczony do enduro i all mountain ma nieregulowany daszek z ogromnymi otworami wprowadzającymi powietrze do bodajże największych otworów wentylacyjnych, z jakimi się dotychczas spotkaliśmy. Mimo wielkości daszek nie wchodzi w pole widzenia i ma system awaryjnego odpinania. Producent zapewnia, że regulacja uprzęży Occipital Base Adjustment pozwala właściwie ustawić kąt nachylenia kasku, a wraz z nim daszka. Skorupę wykonano z EPS-u o dwóch różnych twardościach, gęstszego na skroniach i potylicy, co pozwoliło uformować niezwykle szerokie i głębokie kanały przewietrzające jej wnętrze na wskroś, i to bez zwiększenia objętości bryły kasku. Subiektywnie stwierdzam, że to najlepiej wentylowany kask z obniżoną krawędzią potyliczną, w jakim kiedykolwiek jeździłem. System dopasowujący skorupę nie zaburza wentylacji, bo dystansuje opaskę od skorupy, pozwalając na swobodny przepływ powietrza przed czołem, co wspomagają strugi owiewające skronie poprzez strategicznie umieszczone otwory wentylacyjne. Wkładka Mips SL w rodzaju Air Node jest praktycznie niewidoczna. Od strony skóry delikatne poduszki pokazują perforację. Wyściółka dopasowana jest do najmniejszych krzywizn i wycięć w skorupie. W punktach mocujących ujęta jest elastycznymi gumkami, dzięki czemu sama wyściółka przemieszcza się zgodnie z założeniami Mips. Od spodu wyściółka pokryta jest gładkim i bardzo śliskim tworzywem i też ma perforację, a wspomniane gumki łączą się ze skorupą za pomocą rzepów. W rankingu Virginia Tech zajmuje 11. miejsce z wynikiem 9,88 i szczyci się pięcioma gwiazdkami.
 

 


Pozostałe cechy:

  • regulacja SBC Integrated Fit
  • czterostopniowa regulacja wysokości uprzęży
  • ANGi Ready
  • masa: 352 g (55–59 cm)
  • rozmiary S (51–56 cm), M (55–59 cm), L (58–62 cm)
  • wersje kolorystyczne: 6
  • cena: 870 zł

     
  • Virginia Tech to specyficzna uczelnia specjalizująca się w łączeniu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy