Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Otwarty dostęp

10 marca 2019

NR 23 (Sierpień 2018)

Poradnik maratończyka: Przedwyścigowe dylematy sprzętowe

0 197

Idzie kolejny weekend, kolejny wyścig i pojawiają się cotygodniowe dylematy: jak skonfigurowany rower będzie najlepszy na daną trasę i odpowie naszym preferencjom? 

Każda trasa jest inna ze względu na podłoże, ukształtowanie terenu, trudność i swoją ogólną specyfikę. Co więcej, pewnie wiecie jak różna potrafi być ta sama runda w parny, suchy dzień oraz po tygodniu ulewnych deszczy. Dlatego żeby móc walczyć o jak najlepsze lokaty, do każdego wyścigu musimy podejść indywidualnie. Nasze rowery to z pozoru seryjne konstrukcje Treka, jednak prawda jest taka, że dostosowujemy je zarówno do specyfiki wyścigu, jak i do własnych preferencji, by uzyskać odpowiadającą nam pozycję na rowerze. To sprawa mocno indywidualna i ciężko o uniwersalny „złoty środek”. Zauważyć można to analizując maszyny zawodników naszego klubu. Każdy z nas jest inaczej zbudowany, w związku z tym nasze rowery muszą różnić się od siebie. Wojtek Halejak używa mostka – 17° i czubek siodełka opuszcza lekko w dół. To nawyki z kilku sezonów ścigania na szosie. Zauważył, że kiedy jeździ w rodzinnych Gliwicach, czyli w płaskim terenie, siodełko może być ustawione równolegle do ziemi. Jednak już w górach o wiele lepiej pokonuje mu się strome podjazdy z czubkiem siodła ustawionym lekko w dół. U Wojtka eliminuje to również problem bólu pleców. Mariusz Michałek zmienił kierownicę na taką z kątem 9°, która najlepiej pasuje mu w obu rowerach. Z kolei Adrian Brzózka wybiera szeroką kierownicę mierzącą aż 740 mm i widelec o skoku 120 mm, szukając odpowiedniej pozycji i sekund do urwania na zjazdach. Każdy z zawodników sam wypracował sobie swój sposób na ustawienie pozycji na rowerze.

Płasko czy w góry?

Pierwsze, podstawowe pytanie zawsze dotyczy ogólnej charakterystyki trasy. Mamy to szczęście, że każdy z nas ma dwa rowery do wyboru: sztywniaka i fulla. Oczywiście praktycznie każdą trasę maratonu można przejechać na sztywnym rowerze, ale jesteśmy na etapie szukania ułatwień, urywania sekund oraz poprawy naszego bezpieczeństwa. Jeśli trasa jest kamienista, wyboista, z szybkimi zjazdami, bezdyskusyjnie lepiej wybrać rower z pełnym zawieszeniem, bo pozwoli nam zyskać na zjazdach, a w dodatku zmniejszy prawdopodobieństwo złapania „gumy”. Czasem full pomaga również na podjazdach po wybojach, ale z kolei ciąży na asfaltach i mniej dynamicznie zbiera się z zakrętów. Zawsze coś za coś. Trzeba więc przeanalizować, który z rowerów bardziej pomoże niż przeszkodzi w danym przypadku.

Ile zębów?

Rama i osprzęt pozostają w naszych rowerach z oryginalnej specyfikacji. Napędy dwunastorzędowe zadomowiły się już na dobre w XCO i XCM i dają spore możliwości w zbudowaniu lekkiego wyścigowego roweru. Kwestią pozostaje przednia zębatka, również dająca pole manewru jeśli chodzi o dostosowanie maszyny do swoich potrzeb i wymagań terenu. W zależności od trasy wymieniamy przednią zębatkę z zakresu 34T-38T im więcej jest stromych podjazdów tym zakładamy mniejszą koronkę. Pomaga tutaj zapoznanie się z profilem wyścigu i – jeśli to możliwe – objazd trasy. Niektórzy z naszych zawodników korzystają z tarczy owalnej, która pomaga oszczędzić nogę podczas długich wspinaczek.

Myk-myk

Naszą przewagą w sprzęcie jest na pewno opuszczana sztyca naszej produkcji. Pomysł jej stworzenia zrodził się, gdy Mariusz Michałek zaczął używać hydraulicznego odpowiednika, którego główną wadą była bardzo wysoka waga. Opuszczana sztyca nazywana potocznie windą czy myk-mykiem, daje dużą przewagę na zjeździe. Dzięki niej jesteśmy w stanie przesunąć środek ciężkości do tyłu, co pozwala na bezpieczniejszą pozycję podczas jady, pewniejsze manewrowanie i ostatecznie szybszy zjazd. JBG-2 wraz ze sztabem inżynierów podjęło się zadania i sk...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy