Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady

27 czerwca 2019

Pływacki Sukces – kilka rad od Mistrza Świata

0 109

Pływanie angażuje 95% naszych mięśni, środowisko wodne nie jest dla nas naturalnym, a dostęp do tlenu w wodzie jest znacznie ograniczony. Pływanie to trudny sport, ale dzięki temu też bardzo dobrze wpływa na naszą kondycję i zdrowie.

 

Wielu triathlonistów pochodzi ze środowiska biegowego lub rowerowego. Zawodnicy, ktorzy nie pływali od najmłodszych lat wiedzą, jak czasem nawet krótki odcinek pływacki potrafi odebrać nam całe pokłady energii potrzebnej w dalszej części rywalizacji. Używanie 95% mięśni w czasie każdego treningu pływackiego to świetna okazja na wypracowanie siły i wytrzymałości naszych włókien mięśniowych. Środowisko wodne niweluje oddziaływanie grawitacji na nasze stawy, natomiast ograniczony dostęp do tlenu jest niezastąpiony w budowaniu naszej wydolności sercowo-naczyniowej.

Ze względu na to, że pływanie jest pierwszą konkurencją w triathlonie, warto podejść do niej w sposób strategiczny. Naszym głównym celem jest ukończyć odcinek pływacki w czołówce, jednocześnie ponosząc jak najmniejszy koszt energetyczny, tak aby pokonać rywali w końcówce wyścigu. Mimo, że może to wydawać się trudne, z odpowiednią dawką wiedzy i treningu wydajne pływanie jest osiągalne dla każdego. Zanim zaczniemy uczyć się odpowiednich narzędzi do osiągnięcia idealnej techniki, takich jak ułożenie dłoni, pozycja głowy, rotacja bioder, napięcie odpowiednich partii mięśniowych czy praca nóg, warto zacząć od zrozumienia podstawowych sił fizyki, jakim podlega nasze ciało w wodzie. Kiedy płyniemy, na nasze ciało w wodzie oddziaływują cztery fundamentalne siły:

  1. NAPĘD – nasze ramiona i nogi generują energię kinetyczną, która przesuwa nas do przodu.
  2. OPÓR – każda część ciała, która wchodzi w kolizję z wodą generuję siłę oporu, która działa w kierunku przeciwnym do płynięcia.
  3. WYPORNOŚĆ – utrzymuje nas na powieszchni wody, zmniejszając tym powierzchnie generujące opory.
  4. GRAWITACJA – stała siła, która ciągnie nas w dół.

Świadomość tego, jak wygląda nasza sylwetka oraz ułożenie ciała w wodzie to pierwszy krok do wyraźnego postępu pływackiego. Ważne jest to, żeby pracować nad każdym z tych elementów oddzielnie, wtedy pamięć mięśniowa jest najbardziej efektywna.

Napęd jest niezmiernie ważny, ponieważ bez prawidłowej techniki pociągnięcia stracimy dużo energii, która nie przełoży się na tempo naszego płynięcia.

Na efektywny napęd składają się między innymi: wczesny chwyt wody, ułożenie dłoni oraz całego ramienia pod wodą, długość pociągnięcia i amplituda kopnięć nogami. Bardzo istotne jest też czucie wody, o którym zapominają nawet specjaliści od pływania. Poprawiając każdy z tych elementów możemy wyraźnie zwiększyć wydajność swojego stylu zanim zaczniemy pracować nad wytrzymałością, która wymaga o wiele więcej trudu.

 

Opór to kolejny element techniki, na którym moża ‘’zarobic’’ sporo czasu i siły. W wieku 18 lat, na samym początku mojej seniorskiej kariery, trafiłem na warsztat do wybitnego specjalisty od pływania, Genadijus’a Sokolovas’a. Sokolovas pracował nad techniką między innymi z Michaelem Phelpsem czy Ryan’em Lochte, legendami pływania amerykańskiego. Warsztat skladał się z video analizy połączonej z pomiarami instrumentów mierzących moc napędową. Wszystko działo się we wczesnych latach 2000 i była to moja pierwsza styczność z podwodym video. Uważam ten warsztat za przełomowy, ponieważ jedną prostą zmianą odczuwalnie poprawiłem wydajność swojego kraula. 

W analizie mocy przy każdym wdechu wyraźnie widać było punkt na wykresie, w którym generowany przeze mnie napęd wyraźnie spadał. Okazało się, że przy każdym wdechu unosiłem głowę pod kątem około 45 stopni. Oznacza to, że biorąc około 150 wdechów na dystansie 400m, z każdym powtórzeniem generowałem dodatkową powierzchnię oporową wielkości conajmniej pocztówki. Głowa to bardzo częsta przyczyna niepotrzebnych oporów, istnieje jednak s...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy