Dołącz do czytelników
Brak wyników

Piasty - to trzeba wiedzieć

Artykuł | 21 czerwca 2019 |
319

Ilość szprych

Ilość otworów na szprychy musi być taka sama jak w obręczy. Standardem są koła 32-szprychowe. Koła o mniejszej ilości szprych będą lżejsze. Niegdyś uważano, że 36 szprych wpływa na zwiększenie trwałości i stabilności a także łatwość centrowania, ale dzięki postępowi technologicznemu i materiałowemu już tak nie jest.

POLECAMY

Średnica kołnierzy piast

Kołnierze o większej średnicy („wyższe”) dzięki możliwości zastosowania krótszych szprych pozwalają zapleść mocniejsze i sztywniejsze koło.

Piasta tylna dla kasety czy wolnobiegu? Piasta dla kasety ma bębenek z naciętymi wielowypustami, natomiast piasta dla wolnobiegu ma na kołnierzu nacięty gwint, na który nakręca się wolnobieg (zobacz: Kasety i wolnobiegi).

Średnice osi i szerokości piast

Zarówno w piastach przednich jak i tylnych mogą wystąpić osie o różnych średnicach, np. stosowany w celu podniesienia stabilności koła i usztywnienia widelca standard osi przednich ø20 mm czy nowy standard z osią ø15 mm. Także same piasty mogą mieć różne szerokości. Do współpracy z daną piastą musi być przystosowana rama i amortyzator przedni. Dostępne średnice i szerokości zestawiamy w tabeli.

Zaciski

Najpopularniejszym obecnie sposobem mocowania piasty z osią o średnicy 9 mm jest jej zaciskanie zaciskiem mimośrodowym (tzw. szybkozamykaczem). Wariacją tego rozwiązania jest znacznie lepsza pod wszystkimi względami są zaciski z osia o średnicy 15 mm bezpośrednio wkręcane do haków widelca. Innymi rozwiązaniami stosowanymi w przednich piastach są osie „Maxle” firmy Rock Shox lub ośki o średnicy 20 mm mocowane śrubami lub patentowymi zaciskami (zobacz: Amortyzatory przednie). Innym sposobem jest skręcanie dwoma śrubami. Taki sposób stosuje się w rowerach typu BMX, DH, SS, DJ itp., a także w najtańszych piastach. Tylne piasty szosowe, podobnie jak przeważająca część tylnych piast w MTB zaciskane są szybkozamykaczami, ale ponieważ rozstaw haków ram szosowych i MTB różni się szerokością (odpowiednio 130 i 135 mm) nie są ze sobą kompatybilne. Coraz więcej rowerów MTB wyposażana jest w zaciski wkręcane do haków ramy. Mają one najczęściej rozmiar 12x142 mm ale istnieją wyjątki o mniej lub bardziej niestandardowych wymiarach.

Kompatybilność z kasetą

Bębenek tylnej piasty musi być przystosowany do konkretnej kasety, czyli musi mieć odpowiedni kształt wielowypustu oraz szerokość dostosowaną do ilości rzędów kasety (zobacz: Kasety i wolnobiegi).

Kompatybilność z tarczą hamulcową

Tarcze hamulcowe mogą być przykręcane do piasty sześcioma (standard IS) śrubami. Shimano wprowadziło jeszcze jeden standard mocowania tarcz zwany Center Lock, w którym tarcza nasuwana jest na wielowypust nacięty na kołnierzu piasty i blokowana nakrętką.

Materiały

Znakomita większość piast ma korpus wykonany z aluminium. Spotykane są także piasty o korpusach wykonanych w całości z karbonu lub łączące karbon z aluminiowymi kołnierzami. Natomiast osie piast ze względu na duże obciążenia najczęściej wykonywane są ze stali Cr-Mo. W piastach wysokiej klasy osie mogą być wykonane z aluminium lub tytanu.

Łożyskowanie

Aby...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy