KONSTRUKCJA
Dobór materiału decyduje o masie i cenie. W podstawowych modelach dominują stal i aluminium, czasem kompozyt (Look i Time). W droższych wersjach stal zastępowana jest lżejszym, ale też znacznie droższym tytanem (np. osie), pojawiają się ponadto elementy z carbonu. Pedały są wtedy lżejsze, lecz przekłada się to na znacznie wyższą cenę. Kluczową cechą pedałów do jazdy w terenie jest odporność mechanizmów zatrzasku na zapychanie błotem, a zarazem zdolność do szybkiej i łatwej jego ewakuacji. Jest to cecha, której nie da się wyrazić w mierzalnych jednostkach, jednak w największym stopniu jest zależna od konstrukcji zatrzasku.
Im jest bardziej otwarta i zawiera mniej zakamarków, w których trwale może gromadzić się błoto, tym pedały lepiej będą radziły sobie z pracą w ciężkich warunkach. Regulacja napięcia sprężyn zatrzasku to bardzo przydatna funkcjonalność, ponieważ pozwala dopasować działanie pedałów do umiejętności i preferencji użytkownika. Odbywa się to poprzez dokręcanie lub odkręcanie śrubki dociskającej końcówkę sprężyny dla każdej strony osobno. W naszym teście większość modeli jest wyposażona w taką regulację. Nie oznacza to, że modele Crank Brothers czy Time są na przegranej pozycji, gdyż ich inne parametry, tj. siła czy kąt wypięcia, ustalone przez producenta na stałe, są tak dobrane, aby zapewniać optymalne właściwości pracy dla szerokiego grona użytkowników. Wszystkie testowane przez nas pedały obracają się na dwóch łożyskach, z czego główne łożysko – szersze i przenoszące większość obciążeń – znajduje się bliżej korby, a wspomagane jest drugim łożyskiem na końcu osi. Jako łożyska główne najczęściej spotykamy łożyska ślizgowe, jako pomocnicze występują zaś...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!