Standard mocowania
Osie suportowe kompatybilne są tylko z jednym typem korb. Wśród rowerów nieskomplikowanych najpopularniejszymi są mocowania „na kwadrat” i na wielowypusty. Mocowanie na wielowypust jest sztywniejsze i trwalsze od klasycznego - „na kwadrat”. Wśród bardziej zaawansowanych rowerów dominuja suporty z wkręcanymi w ramę łożyskami zewnętrznymi osie łączące korby mają w tych rozwiązaniach średnice 24 mm i więcej. W najbardziej wyrafinowanych konstrukcjach pomija się metalowa obudowę łożysk wciskając je bezpośrednio w ramę. Praktycznie do każdego rodzaju korb potrzebne jest specyficzne łożysko, a w przypadku Press Fitów także rama. W legendzie opisujemy dostępne systemy.
POLECAMY
Gwint w ramie
Gwint nacięty w miejscu, w które wkręca się szalki osi suportu może mieć różne: średnicę, skok i kierunek zwojów. Obecnie obowiązują dwa standardy.
Najpopularniejszy to tzw. „angielski” (BSA), zdecydowanie rzadziej (głównie w rowerach szosowych) można spotkać tzw. „włoski” (ITA). Parametry techniczne obu standardów zestawiamy w tabeli. Ostatnio coraz więcej firm w topowych modelach wykonanych z carbonu stosuje łożyska wciskane do mufy suportu, w katalogu oznaczamy je specjalną ikoną. Nie został wypracowany jednolity standard dla tego typu rozwiązania. Wydaje się, że najpopularniejszym może stać się system BB30, ale występują także BB86, BB90 i BB92. Dokładniej opisaliśmy je w artykule "Nowe standardy suportów: więcej niż 24 mm"
Szerokość mufy suportowej
Najczęściej spotykane są trzy szerokości: 68, 70 i 73 mm.
Długość osi
W zale...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!