Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady

20 listopada 2019

NR 36 (Listopad 2019)

Okulary korekcyjne na rower

0 35

Wzrok jest najważniejszym ze zmysłów człowieka, pozwala nie tylko widzieć i poznawać świat, ale także wspomaga koordynację ruchową i umiejętność zachowywania równowagi. W dzisiejszych czasach oczy nie mają łatwego życia: godziny spędzane przed komputerem w pracy, w przerwach wzrok skupiony na ekranie smartfona…

To wszystko powoduje, że coraz więcej osób cierpi na wady wzroku, nie mówiąc już o osobach, które mają to zapisane w genach i mimo dbania o wzrok skazane są na okulary. Jakie rozwiązanie wybrać?

Okulary rowerowe

Okulary na rowerze są ważne z wielu powodów. Przede wszystkim chronią nasze oczy przed ostrym słońcem, kurzem, drobnymi kamyczkami lecącymi spod kół samochodów i owadami. Ważna jest również ochrona przed samym powietrzem, które może wysuszać oko i doprowadzać do łzawienia. Jest jednak jeszcze jedna ważna funkcja okularów przeciwsłonecznych, o której często zapominamy. Chodzi o ochronę oczu przed promieniowaniem ultrafioletowym, które może mieć na nie fatalny wpływ, jeżeli nie zapewnimy im ochrony. Warto więc wybierać okulary ze szkłami wyposażonymi w filtry UVA i UVB. Trzeba też mieć na względzie to, że okulary za 15 zł nie zapewnią praktycznie żadnej ochrony. Co więcej, noszenie takich okularów może mieć dużo gorsze skutki dla naszego wzroku niż jazda bez nich. Dzieje się tak, gdyż okulary z przyciemnianą soczewką powodują, że źrenice otwierają się szerzej i do oka dociera więcej światła, jednak brak filtrów sprawia, że poza światłem do oka trafia również więcej szkodliwego promieniowania. Jakie są tego konsekwencje? Wśród chorób powodowanych przez promieniowanie ultrafioletowe wymienia się między innymi zaćmę, tłuszczyk, skrzydlik, a także zapalenia spojówek. Najbardziej niebezpieczne jest jednak uszkodzenie siatkówki oka i zwyrodnienie plamki żółtej. Ta choroba może doprowadzić do pogorszenia widzenia, którego nie są w stanie skorygować okulary, lub do całkowitej i nieodwracalnej utraty wzroku. Czy warto zatem oszczędzać na okularach? Zdecydowanie nie!
Zanim przejdę do okularów korekcyjnych, chciałbym rozważyć, jakie okulary rowerowe będą najlepszym wyborem zależnie od rodzaju kolarstwa, które uprawiamy. Najprostszym i najpopularniejszym rozwiązaniem są rowerowe okulary przeciwsłoneczne, o mocno przyciemnianych szkłach. Zapewniają dobrą ochronę przed wszelkimi czynnikami zewnętrznymi oraz ostrym słońcem. Mają jednak kilka wad. Przede wszystkim nie sprawdzą się podczas jazdy w zmiennych warunkach oświetleniowych i po zmroku. Rozwiązaniem mogą być okulary z wymiennymi soczewkami lub dodatkowa para okularów. W wypadku okularów z wymienialnymi szkłami w zestawie dostajemy zwykle przyciemniane soczewki na słońce, przezroczyste do jazdy po zmroku oraz kolorowe, poprawiające kontrast widzenia w pochmurne dni. Trzecim typem okularów są okulary fotochromatyczne, które automatycznie dopasowują się do warunków oświetleniowych. Jest to dobre rozwiązanie, np. do jazdy w terenie, kiedy co chwilę wjeżdżamy i wyjeżdżamy z cienia. Trzeba jednak pamiętać, że szkła fotochromatyczne działają z pewnym opóźnieniem i nie mają pełnego zakresu działania. To oznacza, że nigdy nie będą w pełni przejrzyste, co może przeszkadzać nocą. Nie będą również chronić przed ostrym słońcem, tak jak okulary przeciwsłoneczne o ciemnych szkłach.

Okulary korekcyjne

Na rynku znajdziemy kilka rozwiązań pozwalających na jazdę na rowerze osobom z wadą wzroku. Pierwszym z nich są okulary korekcyjne z uchylną nakładką przeciwsłoneczną. Rozwiązanie to może się wydawać nieco przestarzałe, ale wciąż jest produkowane i jak najbardziej spełni swoje zadanie. Drugie, zdecydowanie najbardziej popularne rozwiązanie to okulary przeciwsłoneczne przeznaczone na rower, które oferują możliwość założenia od środka specjalnej wkładki z soczewkami korekcyjnymi. Możliwość taką oferują niemal wszyscy znani producenci okularów: Oakley, Rudy Project, Uvex, Arctica, POC, Alpina i inni. Zależnie od modelu do okularów dokupujemy gotowe szkła z odpowiednią korekcją wady wzroku w formie nakładki montowanej od środka w specjalnych uchwytach. Innym rozwiązaniem są specjalne szablony szkieł korekcyjnych. W tym wypadku z szablonem idziemy do optyka, który przygotuje szkła korekcyjne pasujące do odpowiedniej ramki, którą następnie mocujemy do właściwych okularów. Takie rozwiązanie oferuje np. firma Rudy Project. 
Jeszcze innym rozwiązaniem jest kupno okularów rowerowych, w których bazowe soczewki chroniące przed słońcem można zastąpić szkłami korekcyjnymi również chroniącymi przed promieniowaniem UV. Problem polega jednak na tym, że dopasowanie szkieł do gotowych okularów rowerowych jest zwykle trudne i praktycznie niewykonalne. Kolejnym sposobem radzenia sobie z wadą wzroku na rowerze jest stosowanie soczewek korekcyjnych i standardowych okularów przeciwsłonecznych. Podstawowym minusem tego rozwiązania jest fakt, że nie każdy toleruje soczewki kontaktowe. Niektórzy mimo wielu prób po prostu nie są w stanie zaakceptować faktu, że mają jakieś obce ciało w oku. Dla tych osób pozostają okulary z wkładkami korekcyjnymi opisanymi powyżej. Używanie soczewek i standardowych okularów rowerowych ma jednak wiele zalet. Przede wszystkim nigdy nie zapomnimy zabrać ich ze sobą. Po drugie, zdarzają się sytuacje, w których po prostu trzeba zdjąć okulary, chociażby po to, żeby je przeczyścić, podczas jazdy w deszczu lub gdy połamiemy swoje okulary po upadku. Wtedy posiadanie soczewek gwarantuje, że nie zostaniemy „ślepi” i będziemy mogli bez problemów kontynuować jazdę. Jest to rozwiązanie najbardziej uniwersalne i jednocześnie najtańsze, gdyż okulary przeciwsłoneczne najbardziej znanych firm z wkładkami korekcyjnymi mogą znacznie nadszarpnąć nasz budżet.
 

Soczewki fotochromatyczne

Możliwe jest także pójście zupełnie inną drogą i zakup soczewek fotochromatycznych, które również chronią przed szkodliwym promieniowaniem UV. O ile jednak w życiu codziennym takie soczewki będą dobrze spełniały swoją funkcję, o tyle używanie tego rozwiązania na rowerze bez okularów nie jest najlepszym rozwiązaniem. Podobnie jak złym pomysłem jest jazda bez jakichkolwiek okularów. Co innego jednak, gdy oprócz soczewek fotochromatycznych z filtrami UVA i UVB założymy także bezbarwne okulary rowerowe do jazdy po zmierzchu. Jak widać, kombinacji jest wiele i wybór odpowiedniego rozwiązania zależy tylko od naszych osobistych preferencji.

Czego unikać?

Przedstawione wyżej rozwiązania są kombinacjami najlepszych możliwych rozwiązań chroniących nasze oczy. Niestety, wielu rowerzystów w imię oszczędności lub niewied...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy