Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

8 stycznia 2020

NR 37 (Styczeń 2020)

Okiem Bikefitterki: W gąszczu siodeł

0 15

Dla większości osób wszystkie siodła rowerowe na pierwszy rzut oka wyglądają podobnie. Jako bikefiterka widzę jednak setki opcji i możliwości i poprowadzę cię przez ten gąszcz.

Diabeł tkwi w szczegółach. Musimy wiedzieć, które cechy siodła wpływają na określone parametry, aby jazda była przyjemna. Krótki przewodnik w siedmiu krokach przybliży Cię do wyboru dobrego siodła. Zapoznaj sie z różnicami wybieraj właściwe opcje po kolei a na koniec korzystając z tabeli zbiorczej wybierz odpowiedni dla Ciebie model!

Krok 1

Wybierz typ jazdy

  • Siodła szosowe – najczęściej są z kanałem odciążającym i otworem wentylacyjnym lub jednolite. W ostatnich latach produkuje się coraz krótsze siodła, gdyż jak mówią niektóre badania naukowe ma to poprawić przepływ krwi.
  • Siodła MTB – przeważnie nie mają otworu wentylacyjnego (żeby błoto nie brudziło siodła), często pojawia się zaznaczony kanał odciążający. Tył siodła gładki, bez wystających części, aby nie zaczepiać spodenkami w trakcie stromych zjazdów. Siodła te są też najczęściej dłuższe, aby podczas podjazdów podeprzeć się na nosie siodła.
  • Siodła uniwersalne – wielu producentów łączy najważniejsze cechy obu typów siodeł, aby stworzyć wersję uniwersalną.
     

Uwaga bikefitterki

Z punktu widzenia bikefittingu ciało adaptuje się przez jakiś czas do danego typu siodła. Jeżeli w ciągu tygodnia trenujesz na szosówce i MTB z różnymi siodłami okres adaptacji do danego siodła się wydłuża. 
Lepiej w obu rowerach mieć to samo siodło uniwersalne.


Parametry do wyboru z tabeli

Długość siodła – wybierz według preferencji jako dodatkowy parametr (różnice od 240 do 298 mm). Krótsze siodła powinni wybierać zawodnicy jeżdżący w pozycji aero i triathloniści. Zdjęcia wykonane są w tej samej skali i obrazują różnice w wielkości. 

Krok 2

Wybierz płeć

  • Siodła męskie – kości męskiej miednicy ustawione są węziej, a przestrzeń, którą tworzą gałęzie spojenia łonowego, przybiera kształt trójkąta. W budowie siodeł męskich zostało to odwzorowane.
  • Siodła damskie – kanał odciążający w siodle w formie klepsydry, z nosem siodła nieco szerszym, aby wygodniej wspierały się gałęzie spojenia łonowego. Kobieca miednica jest nieco niższa i szersza od męskiej.
  • Siodło unisex – uniwersalne, dla obu płci.
     

Uwaga bikefitterki:

 Kobieto, wybieraj rozważnie, sprawdzając, czy poszukiwany przez Ciebie model unisex ma cechy charakterystyczne dla modelu damskiego. 


Parametry do wyboru z tabeli

Rozstaw guzów kulszowych – zmierz w najbliższym sklepie rowerowym i na tej podstawie dobierz prawidłową szerokość siodła. Mężczyźni: rozstaw guzów kulszowych może zawierać się w przedziale 80–125 mm, ale statystyka podpowiada, że najczęściej jest to 100–120 mm – pasują do tego siodła o średniej szerokości 143 mm. Kobiety: rozstaw od 115 do 160 mm, najczęściej jednak jest to 120–140 mm – pasują do tego siodła o średniej szerokości 155 mm.
 

Uwaga bikefitterki:

Jeżeli pomiary Twoich parametrów sugerują sąsiednie szerokości siodeł, albo masz mocno rozbudowane pośladki, dodatkowo posłuż się parametrem długość „dosiadu”.


Dosiad – najbardziej płaska część w tylnej części siodła. Siodła o tej samej szerokości  mogą różnić się długością płaskiej części i np. 140 mm może mieć dosiad o długości 70 albo i 90 mm. Dłuższy może rekompensować mniejszą szerokość siodełka. Dosiad wynika z kształtu tylnej części siodła. Płaskie mają dłuższy dosiad a wypukłe krótszy.

Krok 3

Wybierz prędkość jazdy, co określi Twoją pozycję na rowerze
 

Uwaga bikefitterki: 

Jeżeli masz bardzo słabą gibkość kręgosłupa i skróconą długość tylnych mięśni ud (półścięgnistego i dwugłowego), to pomiń krok trzeci i przejdź od razu do kroku czwartego.

 

  • Pozycja aerodynamiczna (powyżej 40 km/h) – tułów pochylony w zakresie 0–20°. Profil tylny siodła płaski. Zawodnik może przyjąć agresywniejszą pozycję, ma wtedy lepszy transfer mocy podczas pedałowania. Wyściółka cieńsza, lepsze czucie siodła. Płaski profil tyłu siodła pasuje cyklistom o bardzo dobrej ruchomości lędźwiowej. Kształt taki pozwala na szybką i łatwą zmianę pozycji na siodełku.
     
  • Pozycja naturalna (25–50 km/h) – średnie pochylenie tułowia około 30°. Tylny profil siodła z zaokrąglonymi bokami, lekko wypukły i średniej grubości wyściółką. Sprzyja umieszczenie kierownicy na porównywalnym poziomie co siodło lub trochę niżej. Półokrągły profil pasuje cyklistom o przeciętnej ruchomości lędźwiowej. Pozwala na wygodne pokonywanie nawet dłuższych dystansów. Nie ogranicza ruchomości miednicy i ułatwia znalezienie właściwej pozycji i jej utrzymywanie przez dłuższy czas.
     
  • Pozycja wyprostowana (do 25 km/h) – kierownica znacznie wyżej niż siodło. Tylny profil siodła „okrągły” – wygięty w łuk w celu lepszego podparcia miednicy i bardziej równomiernego rozłożenia nacisku. Grubsza wyściółka siodła w części tylnej. Okrągły profil odpowiada cyklistom z ograniczoną ruchomością lędźwiową. Doskonałe na średniej długości dystanse. Wypukły profil zwiększa powierzchnię styku, przez co ciężar ciała lepiej się rozkłada. Tylna krawędź jest nieco uniesiona, co ułatwia nieznacznie rotację miednicy i poprawia pozycję.


Parametry do wyboru z tabeli 

Profil siodła: płaski, półokrągły, wypukły – zgodnie z powyższymi wskazaniami. Szerszy nos siodełka lepiej rozprasza nacisk. Mniejsze tarcie ud oraz swobodniejsza praca kończyn dolnych pojawia się na siodełkach o węższym i mocniej wykrojonym nosie. Wykrój siodła – mierzymy w odległości 135 mm od tyłu siodła.

Krok 4

Określ możliwości anatomiczne tylnej grupy mięśniowej

Wykonaj test: połóż ręce na biodrach, zrób swobodny skłon w przód tułowia przy wyprostowanych kolanach (ugięcie w biodrach powinno być swobodne, bez naciągania tylnych mięśni ud), następnie wyprostuj ręce w kierunku podłogi:

  1. Kładziesz dłonie lub palce na podłodze – wybierz profil płaski siodła, w którym tył siodła i jego nos są na tym samym poziomie.
  2. Nie dosięgasz palcami do podłogi, brakuje ci około 5–10 cm – wybierz siodło profilowane, w którym tył siodła jest wyżej niż nos średnio o 2 cm. Ustawi cię to w pozycji naturalnej na siodle.
  3. Brakuje ci do podłoża ponad 10 cm – wybierz siodło bardzo mocno profilowane, którego tył podeprze miednicę i będziesz mógł bez wysiłku przyjąć bardziej aerodynamiczną pozycję.

Parametry do wyboru z tabeli

Określ profil boczny siodła: niski, średni, wysoki – zgodnie z wynikiem przeprowadzonego testu. 

Krok 5

Określ średni dystans, jaki pokonujesz, lub wskaż, jaka jest twoja częstość jazdy

  • 100 km lub jazda pięć razy w tygodniu – wybierz siodło z kanałem anatomicznym, odciążającym miękkie części, naczynia krwionośne i nerwy. Ważne, aby kanał pełnił także funkcję chłodzącą (kanał z otworem).
  • 50 km lub jazda dwa razy w tygodniu – wybierz siodło z kanałem anatomicznym.
  • 30 km lub jazda okazjonalna – każdy typ siodła.

Parametry do wyboru z tabeli 

Wybierz siodło z kanałem odciążającym tkanki miękkie, nerwy i naczynia krwionośne i (lub) z otworem chłodzącym albo bez takiego otworu.

Krok 6

Masa siodła wynika z zastosowanej wyściółki, materiału, z którego wykonano skorupę i pręty. Warto wiedzieć, że im lżejsze jest siodło, tym lepszą amortyzację na nierównej nawierzchni zapewnia. Pamiętaj, że tego typu siodła są również mniej trwałe i mają bardzo cienką wyściółkę. Preferują je zawodnicy o niskiej masie ciała.

Parametry do wyboru z tabeli 

Masa siodła – weź pod uwagę dopuszczalną przez producentów siodła i sztycy masę użytkownika. Szczególnie dotyczy to ultralekkich modeli siodeł.
Pręty – sprawdź, jakie pręty pasują do jarzma Twojego wspornika. Okrągłe pręty o średnicy 7 mm to standard, który pasuje właściwie do wszystkich jarzem. Pręty o przekroju owalnym 7 x 9 mm wymagają specjalnych jarzem.

Krok 7

Celowo zostawiam to kryterium na koniec. Jak zobaczysz w tabeli, niekiedy warto poszukać okazji wśród tanich modeli, ale czasami nie ma zmiłuj i warto zapłacić więcej, aby zyskać najważniejszą rzecz – komfort w trakcie jazdy. Dobierając siodła do tego testu, skupiliśmy się na modelach z półki budżetowej i średniej do 500 zł. Wiele z opisanych modeli ma też swoje droższe odpowiedniki, o takim samym profilu i wymiarach, ale różniące się materiałami, z jakich są wykonane, a tym samym również masą. Cena zależy także w dużym stopniu od prestiżu marki i jej nakładów na rozwój produktu i niezbędne badania naukowe.
 

Uwaga bikefitterki: 

 Zawsze pytaj o możliwość przetestowania siodła i ustawienia go w prawidłowej pozycji na rowerze. Co należy wziąć pod uwagę? Wysokość siodła, jego pozycję przód-tył względem osi suportu i pochylenie nosa góra-dół.


 

...
Modele siodeł Krok 1 Krok 2 Krok 3 Krok 4 Krok 5 Krok 6 Krok 7
Rodzaj Długość Płeć Szerokość Profil tyłu Szerokość
noska
Wykrój Profil
boczny
Kanał
odciążający
Otwór
wentylacyjny
Masa Pręty Cena
detaliczna
      Rozstaw
guzów
kulszowych
80 mm
Rozstaw
guzów
kulszowych
80–100 mm
Rozstaw guzów
kulszowych
100–120 mm
Rozstaw guzów
kulszowych
120–140 mm
Rozstaw
guzów
kulszowych
140–160 mm
Dosiad                  
ProX Flow Atoms (VL-1862) uniwersalne 266 mm męskie 130 mm 140 mm 150 mm 80 mm płaski 41 mm 61 mm średni na środku tak 262 g 7 mm, Cr-mo 135 zł
ProX Fly (VL-1966) uniwersalne 244 mm unisex 148 mm 75 mm płaski 47 mm 67 mm niski na całej długości tak 261 g 7 mm, Cr-mo 135 zł
XLC-SA-S01 uniwersalne 275 mm męskie 135 mm 65 mm półokrągły 42 mm 66 mm średni na środku 247 g 7 mm, Cr-mo 172 zł
Specialized Toupe Sport uniwersalne 270 mm męskie 143 mm 155 mm 90 mm płaski 41 mm 65 mm niski na całej długości tak 366 g 7 mm, stal 185 zł
Fabric Line Race Shallow uniwersalne 280 mm unisex 134 mm 142 mm 90 mm półokrągły 41 mm 41 mm średni na całej długości 244 g 7 mm, tytan 349 zł
Cube NF Race EXC uniwersalne 270 mm unisex 135 mm 145 mm 155 mm 87 mm płaski 43 mm 66 mm niski 2/3 długości tak 336 g 7 mm, Cr-mo 389,99 zł
Specialized Power Comp uniwersalne 240 mm męskie 143 mm 155 mm 168 mm 95 mm płaski 44 mm 72 mm średni na całej długości tak 252 g 7 mm, Cr-mo 399 zł
Specialized Power z Mimic Comp uniwersalne 240 mm damskie 143 mm 155 mm 168 mm 90 mm płask 40 mm 70 mm średni 2/3 długości 216 g 7 mm, Cr-mo 399 zł
Bontrager Montrose Elite uniwersalne 270 mm męskie 128 mm 138 mm 148 mm 85 mm półokrągły 42 mm 71 mm średni na całej długości tak 230 g 7 mm, drążone
tytan
429 zł
Bontrager Anja Elite uniwersalne 270 mm damskie 144 mm 154 mm 164 mm 87 mm półokrągły 43 mm 64 mm średni na całej długości tak 239 g 7 mm, drążone
tytan
429 zł
Giant Contact Upright szosowe 270 mm unisex 145 mm 75 mm płaski 42 mm 62 mm niski z tyłu 284 g 7mm, Cr-mo 189 zł
Giant Contact Neutral szosowe 270 mm unisex 138 mm 75 mm płaski 40 mm 63 mm średni na środku

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy