Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady

13 czerwca 2019

NR 31 (Czerwiec 2019)

Okiem bikefitterki: pedały zatrzaskowe
Przewodnik dla początkujących

0 162

Z punktu widzenia bikefittingu dzięki zespoleniu z pedałami zatrzaskowymi stworzysz jedność z rowerem. Wpłynie to na bezpieczeństwo prowadzenia roweru i zwiększy szybkość Twoich reakcji, zwłaszcza gdy musisz nagle przeskoczyć przeszkodę lub zjechać po kamieniach. 

O 40% poprawisz swoją wydajność, moc i dynamikę pedałowania. Nauczysz się, jak ergonomicznie i z odpowiednią kadencją jeździć. Zaczniesz wykorzystywać w większym zakresie siłę swoich mięśni. Wjedziesz bez trudu pod każdą, najbardziej nawet stromą górę, również z obciążeniem. Musisz się tylko do tego mądrze przygotować i wiedzieć czego się spodziewać.

Większość osób jeżdżących na rowerach ma za sobą przygodę przykręcania bloków rowerowych. Zapytasz: „co w tym trudnego?” – wystarczy wziąć instrukcję producenta i działać krok po kroku. Z pozoru wydaje się to bardzo proste, trzeba mieć tylko odpowiednie narzędzia, sprawne oko i trochę siły.

Po wielu latach doświadczeń jako bikefitterka uważam, że ze względu na konsekwencje zdrowotne ustawienie bloków stało się jednym z najważniejszych i wymagających największej precyzji etapów ustawienia poprawnej pozycji na rowerze. Najlepiej jest skorzystać z pomocy osób, które mają w tym duże doświadczenie.

Ból i pieczenie stóp, problemy ze ścięgnem Achillesa, bóle kolan, stawów biodrowych, odcinka lędźwiowego kręgosłupa aż po problemy z pasmem biodrowo-piszczelowym mogą być spowodowane niepoprawnym ustawieniem lub doborem bloków i pedałów zatrzaskowych. Jest to wiedza dostępna na rynku polskim dopiero od dziesięciu lat i powoli wchodzi do branży rowerowej. Skąd jako bikefitterzy czerpiemy swoją wiedzę? To lata doświadczeń i prac badawczych nad biomechaniką i ergonomią pedałowania. Wiedza ta obejmuje bardzo skomplikowaną budowę stopy, biomechanikę poszczególnych stawów: skokowego, kolanowego i biodrowego, analizę pracy grup mięśniowych biorących udział w procesie pedałowania i stabilizacji całego ciała. Jest wynikiem analizy antropometrycznej, polegającej na pomiarach porównawczych długości kończyn lub proporcji ciała ludzkiego. 

Przeanalizowano wszystkie przyczyny kontuzji, jakie zdarzały się zawodnikom, i stworzono metodykę, jak poprowadzić ocenę anatomiczną, jakie testy funkcjonalne zastosować, aby w konsekwencji poprawnie ustawić bloki rowerowe. Tysiące godzin spędzone w tunelach aerodynamicznych, w których badano wpływ ustawień bloków i pedałów zatrzaskowych na efektywność jazdy kolarzy. Działania te doprowadziły do znacznego zwiększenia wydajności i mocy, jak również pomogły tysiącom osób borykających się z nawracającymi kontuzjami, w których wypadku przyczyny nie upatrywano w źle ustawionych blokach.

 

Ograniczenia anatomiczne


Aby zrozumieć skalę problemu, trzeba zacząć od przeanalizowania roli stopy w procesie pedałowania. Naciskając na pedał, w pierwszej fazie przodostopie przemieszcza się, wysklepienie stopy zapada się do wewnątrz, upośledzając pracę stawów kolanowych, które w konsekwencji również przemieszczają się do środka. Pięta nie bierze udziału w tym procesie, nie przejmuje żadnych obciążeń, tylko biernie się przemieszcza. To upośledza funkcje motoryczne, działające zupełnie inaczej niż w trakcie chodzenia. Jeżeli nie zadbamy o to, aby wysklepienie stopy było prawidłowo podparte, to po pewnym czasie może dojść do podrażnienia delikatnych tkanek między kośćmi śródstopia i w konsekwencji do uszkodzenia nerwów. W pierwszej kolejności powinniśmy więc dobrać odpowiednie obuwie i wkładki korygujące ustawienie stopy, a później przejść do poprawnego ustawienia bloków systemu pedałów zatrzaskowych.

 

Pozycja bloków. Przesunięcie przód – tył


Tradycyjnie ustawia się bloki tak, aby podczas jazdy staw pierwszej kości śródstopia (pierwszy staw metatarsalny) znajdował się nad osią pedału. Tak było do niedawna. Coraz częściej stosuje się przesunięcie bloku od 50 do 100 mm do tyłu. Oś stawu wypada wtedy idealnie pod stawem trzeciego palca, a konkretnie na przecięciu osi między pierwszym a piątym. Dzięki takiemu zabiegowi zwiększa się wartość siły działającej na pedał, rowerzysta zaś wykorzystuje większą powierzchnię stopy. Znacznie zmniejsza się obciążenie ścięgna Achillesa, a wcześniejsze drętwienie stóp spowodowane podrażnieniem nerwów i uciskiem na aparat trzeszczkowo-więzadłowy jest wyeliminowane.

 

Przesunięcie bloków w pozycji horyzontalnej


Reguluje to rozstaw stóp na pedałach i przesunięcie jest ściśle powiązane z budową anatomiczną kończyn dolnych, zwłaszcza stawów skokowych oraz wygięcia kości goleni.

 

Rotacja bloków


Związana z kinezjologią stawu kolanowego, który pod względem funkcjonalnym jest stawem zawiasowym, zmodyfikowanym. Jego główna funkcja to zginani...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy