Dołącz do czytelników
Brak wyników

Testy , Rowery

27 czerwca 2019

Nowy Specialized Epic

0 121

Pojawienie się każdej kolejnej wersji „911” czy „Golfa” jest powodem do odświeżenia żartu, że nowy wygląda identycznie jak poprzedni. Specialized Epic 2018 podąża tą samą drogą. Z daleka trudno odróżnić go od poprzednika, ale zaręczam wam że to całkiem nowy Epic i wcześniej takiego nie było. Ba, nawet nigdy być nie miało!

Z poprzednikami łączy go tylko to że jest pucharowym fullem XC na kołach 29” o skoku 100 mm zautomatyzowaną blokadą. O tym, dlaczego całkowicie przekonstruowano wahacz oraz jakie jest podejście Specialized do elektronicznego sterowania blokadą skoku przeczytacie juz za kilka dni w lipcowym wydaniu bikeBoardu.

Poniżej przedstawiamy topową wersję, jednak warto pamiętać, że opisane rozwiązania dotyczą całej grupy modeli, w różnych wersjach osprzętowych i na ramach wykonanych z różnych materiałów, a więc różniących się cenami.

 

S-Works Epic XX1 Eagle

Rama: S-Works z włókna węglowego FACT 12m. Niestandardowy widelec RockShox SID WC z regulowanym od góry czujnikiem Brain zbudowany jest na całkiem carbonowej głowicy i sterówce. Dolne golenie mają unikalny offset osi koła dopasowany do geometrii ramy. Nowa rama wreszcie ma wkręcane łożyska suportu! Ośka 12x148 mm.
Damper: RockShox / MicroBrain z zaworem Spike, AUTOSAG, 257x51mm
Widelec: RockShox SID WC Brain 29, Solo Air oś 15x110 mm ośka Stealth Maxxle 100 mm skoku, 42 mm offsetu.
Mostek: Aluminiowy mostek S-Works, tytanowe śruby, 6 stopniowy wznios
Kierownica: Carbonowa kierownica S-Works, gięcie 6 stopni do góry, 8 stopni do tyłu, szerokość 720 mm, wznios 10 mm, 31,8 mm
Hamulce: SRAM Level Ultimate, carbonowa klamka, tytanowe śruby
Przerzutka: SRAM XX1 Eagle, 12 biegów
Manetka: SRAM XX1 Eagle
Kaseta: 12-rzedowa SRAM XG-1295 10-50 z.
Łańcuch : SRAM XX1 Eagle
Korba: SRAM XX1 Eagle Boost, 32 z.
Koła: Roval Control SL, szerokość wewnętrzna 25 mm, bezdętkowe
Opony: Specialized Fast Trak GRIPTON, prżód 29x2,3”, tył 29x2,1”, 2Bliss
Siodło: Specialized S-Works Phenom Body Geometry, carbonowe pręty
Sztyca: Specialized S-Works, carbon, 10 mm offset, 30,9 mm

 

Sprawca całego zamieszania. Brain wraz z nowym wahaczem wywracają do góry nogami to, do czego przyzwyczaił nas Spec.

 

Przydomek FSR znika z nazwy Epica. Pozbycie się ogniwa Horsta pozwoliło jednocześnie usztywnić wahacz i zmniejszyć jego wagę. Trzeba powiedzieć, że tą drogą podążyli wcześniej już inni producenci rowerów.

 

Czujnik Brain i dodatkowy zbiornik oleju umieszczone za osią koła. Poprawia to prędkość reakcji na uderzenia. Przyspiesza też blokowanie i odblokowywanie skoku.

 

Działanie czujnika Brain wielokrotnie opisywaliśmy. W skrócie, ciężarek decyduje o stopniu przepływu oleju. W nowym rozwiązaniu gumowy pęcherz zastąpił klinujący się pod wpływem ciepła tłok...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy