Giant, światowy lider w dziedzinie technologii rowerowej, wprowadził zupełnie nową gamę aerodynamicznych rowerów szosowych Propel. Każdy z modeli jest zbudowany na kompozytowej ramie o ulepszonej aerodynamice, wydajności i możliwości regulacji w porównaniu z poprzednią generacją. Sprawia to, że jest bardziej wszechstronnym wyborem dla kolarzy szosowych nastawionych na najwyższe osiągi. Nowa gama obejmuje trzy serie: Propel Advanced SL, Propel Advanced Pro i Propel Advanced.
Po latach rozwoju i testów, zarówno w tunelu aerodynamicznym, jak i na drodze, flagowy model nowej gamy, Propel Advanced SL, został zaprezentowany światu w lipcu, kiedy sprinter Team BikeExchange-Jayco Dylan Groenewegen wygrał 3. etap Tour de France. Trzynaście dni później kolega Groenewegena z zespołu, Michael Matthews, udowodnił, że nowy Propel może więcej niż tylko szybki sprint, rozpoczynając solowy atak na zwycięskim, pełnym emocji, pagórkowatym 14. etapie.
Dylan Groenewegen i Michael Matthews. Foto Doug Barnett
Dla tak szybkich zawodników na finiszu, jak Groenewegen i Matthews, wygrana sprowadza się do decydujących momentów. Ustawienie w peletonie, pogoń, ataki. Praca łokciami, pochylanie się w technicznych zakrętach, sprint na mecie. To tutaj nowy Propel wyróżnia się najbardziej. Jest wymiernie szybszy w testach aerodynamicznych niż poprzednia generacja, a rama jest znacznie lżejsza i sztywniejsza niż jej poprzednik.
Oprócz stosunku sztywności do masy, nowy Propel został również zaprojektowany tak, aby zapewnić dynamikę z większą kontrolą w różnych sytuacjach. Od gładkiego asfaltu po wyboiste drogi, strome góry po szalone zjazdy. Oprócz zysków aerodynamicznych, inne ulepszenia poprawiające jakość jazdy obejmują odchudzone górne rurki tylnego trójkąta i nową konstrukcję sztycy Vector. Istnieją dwie wersje: zintegrowana sztyca Vector w Propel Advanced SL oraz standardowa regulowana sztyca Vector w Propel Advanced Pro i Propel Advanced.
ZINTEGROWANA AERODYNAMIKA
Myślą przewodnią stojącą za konstrukcją nowego Propela jest technologia formowania AeroSystem. Zespół inżynierów rozpoczął pracę od komputerowej symulacji przepływu powietrza zwanej obliczeniową mechaniką płynów (Computational Fluid Dynamics, CFD), aby opracować kształty, kąty i połączenia rur. Doprowadziło to do zastosowania ściętych elipsowatych kształtów w kluczowych obszarach ramy, w tym w główce ramy, rurze dolnej i rurze podsiodłowej.
Od tego momentu, zespół programistów stworzył fizyczne kształty. Współpracując z uznanymi specjalistami w dziedzinie aerodynamiki w tunelu aerodynamicznym GST w Immenstaad w Niemczech, aby dokładnie symulować rzeczywiste warunki jazdy, inżynierowie używają dynamicznego manekina do analizy nie tylko roweru, ale także kolarza i roweru. Jest to proces, który Giant zapoczątkował ponad dekadę temu podczas tworzenia pierwszej generacji Propela. Podczas gdy większość producentów rowerów zazwyczaj używa statycznego manekina, zespół Gianta ustalił, że tylko dynamiczny może najdokładniej odtworzyć efekty pedałowania rowerzysty przy różnych prędkościach i kątach wiatru. W przeciwieństwie do prawdziwego kolarza, manekin może utrzymać precyzyjną, powtarzalną pozycję i ruchy nóg.
Przednie sekcje, w których aerodynamika ma największe znaczenie, mają specjalnie poprowadzone linie i ścięty elipsowaty kształt, aby zminimalizować opór. W ramach tego systemowego podejścia istnieją dwa różne warianty koszyków na bidony, zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki, jeden na rurze dolnej, drugi na rurze podsiodłowej, aby jeszcze bardziej zminimalizować opór.
Jeśli chodzi o zyski aerodynamiczne, sama rama to nie wszystko. Nowa kierownica i mostek Contact SLR Aero również zmniejszają opór, podobnie jak nowe koła aero WheelSystem o wysokości obręczy 50 mm. Porównując kompletny nowy rower Propel Advanced SL z poprzednią generacją, nowy model zmniejsza opór aerodynamiczny o 6,21 wata. Odpowiada to oszczędności 27 sekund na 40 kilometrach przy 40 km/h.
MISTRZOWSKIE OSIĄGI
Dla wyczynowych zawodników nie liczy się nic bardziej niż stosunek mocy do masy. Tworząc nowego Propela zarówno sztywność, dla lepszego przenoszenia mocy, jak i waga była kluczowa. Testy wykazały, że rama nowego Propel Advanced SL ma o 9,9 procent większą sztywność niż poprzednia generacja. Sztywność pedałowania wzrasta o 7,5 procent. Ogólna sztywność ramy, w tym ramy i widelca, jest o 9,2 procent wyższa.
Kiedy połączysz te liczby z całkowitą wagą ramy, otrzymasz magiczną liczbę, która ujawnia ogólną wydajność lub stosunek sztywności do masy. W przypadku nowego Propel Advanced SL zmniejszona masa i zwiększona sztywność przekładają się na wzrost ogólnej wydajności o 26,4 procent.
Większość zysków w sztywności jest efektem modyfikacji główki ramy, rury dolnej i okolic suportu. Samo stworzenie bardzo szybkiej ramy nie sprawi, że rower będzie szybszy. Komfort i kontrola odgrywają dużą rolę w optymalizacji wszechstronnych możliwości Propela w warunkach rzeczywistych. Z tego powodu tylna część nowego Propela została przeprojektowana, aby zapewnić płynniejszą jazdę, co pomaga uczynić go bardziej wszechstronnym.
Waga rury podsiodłowej, tylnego trójkąta i sztycy została zmniejszona w porównaniu z poprzednią generacją. Nowa konstrukcja pozwala zmniejszyć masę, a także zapewnia nowemu Propelowi lepsze prowadzenie na drodze. W porównaniu do odchodzącego Propel Advanced SL, nowy flagowy model ze zintegrowaną sztycą Vector, ma o 85 procent zwiększony komfort tyłu roweru. Większa wygoda pozwoli na pokonywanie długich i ciężkich treningów, cały dzień w siodle. Ma również zwiększony prześwit ramy i widelca, umożliwiając kolarzom wybrać szersze opony, aż do 30 mm, aby uzyskać jeszcze lepszą jakość jazdy.
ŁATWIEJSZA REGULACJA
Nowa dwuczęściowa, autorska kierownica i mostek Contact SLR Aero ułatwiają wymianę komponentów i precyzyjne dopasowanie. Oba utrzymują pancerze ukryte przed wiatrem, unikając złożoności związanej z w pełni zintegrowanymi konstrukcjami kierownicy i mostka, które są typowe dla wielu dzisiejszych aerodynamicznych rowerów szosowych.
Kierownica z włókna węglowego ma spłaszczone chwyty górne dla lepszej aerodynamiki i komfortu dłoni, a także głębszy spadek dla dodatkowej kontroli podczas sprintu, pokonywania zakrętów i zjeżdżania. Cała gama Propel zawiera również nowy system OverDrive Aero Gianta, który zawiera rurę sterową widelca w kształcie litery D i odpowiednie podkładki dla niezwykle aerodynamicznego, łatwiejszego w obsłudze systemu wewnętrznie poprowadzonych pancerzy hamulcowych i przerzutek.
Podczas gdy poprzedni kokpit Propela miał, pancerze które były prowadzone nad mostkiem i do ramy za rurą sterową, nowa konstrukcja prowadzi pancerze przez kierownicą i mostek aż do ramy przed główką specjalnym kanałem i przed rurą sterową. Dzięki temu są lepiej ukryte przed wiatrem i pozwalają na łatwiejszą regulację.
Od szybkich sprinterów Team BikeExchange-Jayco po światowej klasy triathlonistów, takich jak złoty medalista olimpijski Kristian Blummenfelt i dwukrotny mistrz świata Ironman 70.3 Gustav Iden - którzy używają tego roweru do zawodów olimpijskich i sprinterskich - nowy Propel zapewnia mistrzowską przewagę. Sprinty, ucieczki solo lub pogoń za kolejnym rekordem życiowym to jest to co nas napędza do osiągnięcia najwyższych prędkości.
TOPOWY PROPEL ADVANCED SL 0
Aby uzyskać więcej informacji na temat nowej gamy modeli Propel, w tym wszystkie szczegóły dotyczące funkcji i technologii, przejdź na giant-bicycles.com/propel