Dołącz do czytelników
Brak wyników

Testy , Rowery

26 czerwca 2019

Marin Fairfax SC4 Belt

0 98

Najbardziej charakterystycznym i wyróżniającym elementem roweru jest napęd na pasek połączony z 8-mio biegową piastą. Nie będę ukrywał, że w zastosowaniach, do jakich stworzony został Fairfax, jest to rozwiązanie bliskie ideału.

To że rower jest napędzany paskiem w żaden sposób nie wpływa negatywnie na jazdę. Żadnej elastyczności czy wyczuwalnego opóźnienia w transmisji energii. Jest tak samo jak z łańcuchem, tylko zupełnie bezgłośnie. I co najważniejsze, to pozostanie niezmienne. Oparcie napędu o piastę z wewnętrzną zmianą biegów pozwala pozbyć się z układu napędowego wielu elementów, co znacząco go upraszcza. 

Piasta Shimano i pasek Gates Belt sprawiają, że napęd roweru jest prosty, cichy i w zasadzie bezobsługowy. Pasek Carbon Drive nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych i co ważne, w rowerze miejskim, w zasadzie trudno się od niego pobrudzić jak w przypadku łańcucha. Pasek jest niewrażliwy na wpływ warunków atmosferycznych, nie rdzewieje i nie rozciąga się, a producent podaje, że jego żywotność jest dwukrotnie większa niż łańcucha.

 

 

Piasta raz ustawiona powinna pracować bezobsługowo przez lata. Shimano zaleca przegląd i smarowanie co 5000 km lub 2 lata użytkowania. Jej dużą przewagą nad klasyczną przerzutką jest to, że biegi można zmieniać także na postoju. Każdy mniej wprawny rowerzysta, który nie zawsze pamięta o zredukowaniu przełożenia przed zatrzymaniem się na światłach, doceni tę cechę. Ale piasta wielobiegowa ma też swoje słabe strony, z których najistotniejszą jest zakres przełożeń, wynoszący tylko 307%. Dla porównania klasyczny napęd 3x8, który alternatywnie mógłby znaleźć się w takim rowerze daje aż 573% różnicy między skrajnymi przełożeniami. Fairfax z piastą Nexusa pozwala rozpędzić się do 50 km/h, co jest wystarczającą prędkością jak na rower tego typu, ale nie ma co ukrywać, że brakuje mocnych przełożeń do jazdy pod górę. To w zasadzie rower miejski, jednak wiele metropolii położonych jest na wzgórzach i nawet w obrębie miasta zdarza się pokonywać całkiem spore wzniesienia. Sam na codziennej drodze do domu mam półtorakilometrowy podjazd o nachyleniu dochodzącym do 10%. Dla mnie zakres oferowanych przełożeń był wystarczający, ale dla użytko...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy