Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

28 stycznia 2021

NR 46 (Styczeń 2021)

Look 765 Gravel RS Force eTap

146

 

Wrażenia z jazdy

Nadzwyczajnie wysoki przód jest zaskakujący, kierownica znalazła się w miejscu gwarantującym wygodę, z którą dotychczas się nie spotkałem w żadnym gravelu. Ale sama kierownica nie jest wysoko, po prostu zasięg ramy jest nieznaczny i rzadko już spotykany w rowerach. Mimo bardzo wygodnie ustawionego kręgosłupa Look pozwala przyjąć całkiem aerodynamiczną pozycję. Z tym że tak naprawdę wygodę generuje połączenie niezwykle podatnej ramy i bardzo elastycznego masztu podsiodłowego. Działają jak resor! Przód jest minimalnie twardszy, ale rzeźbiarskie podcięcia na goleniach mają wpływ na maksymalizację cech amortyzujących. Impakt po wjeździe na przeszkodę jest znacznie mniej wyczuwalny, a tylne koło wręcz przepływa. W amortyzacji biorą też udział bardzo dobre pod tym względem opony, ale to nie jest bujający się hamak, Look jedzie dokładnie tam, dokąd masz ochotę. Sterowanie jest bardzo precyzyjne, a przekazanie mocy z pedałów na koło dość bezpośrednie. Look znakomicie sytuuje biodra do gęstej kadencji i bardzo wspiera pedałowanie na okrągło. Jest energetyczny i tylko początkowo przeszkadza bardzo wysoko poprowadzona górna rura ramy, ocierająca się o uda. Chętnie przyśpiesza i ułatwia przejście od pedałowania siedząc, do pedałowania stojąc, choć wówczas kolana do kierownicy dzieli może z centymetr. Dynamikę eksponują fantastycznie lekkie koła na oponach o znakomitym potencjale przyczepności. Nazwa kojarzy się z pustynią, co całkowicie nie pasowało do warunków naszego testu. W zasadzie tylko zamarznięta wilgoć na asfalcie nie dawała poczucia zaufania. Na suchej szosie trzymają bardzo dobrze, bo klocuszki są małe. W dużym błocie dają radę, a na sypkich nawierzchniach i w kurzu radzą sobie znakomicie. Jakość oplotu i jego elastyczność wywołują niskie opory toczenia. Ustawienie środka ciężkości wymaga dobrego i starannego docisku kierownicy w zakrętach, a samo indukowanie ciasnych skrętów nie jest domeną Looka. Niechlujna jazda, zwłaszcza w chwycie na łapach, prowadzi do podsterowności. Nie jest to też dzik na krętych ścieżkach MTB i warto odpuścić brawurę, choć wspornik kierownicy zapewnia kapitalną bezpośredniość sterowania. Look najlepiej czuje się w jeździe po szutrach. Jest na nich bardzo szybki i niezwykle efektywny. Stabilność się nie narzuca, ale w chwilach prawdy pozwala odzyskać kontrolę. Doskonale dobrano punkty podparcia ramion (szerokość i gięcie kierownicy), stóp na pedałach (mały Q Factor).
 

POLECAMY

 

  1. Flara kierownicy bierze się z rozsunięcia końcówek na boki niż z odgięcia prostopadłych do gruntu elementów baranka. Jest to i bardzo wygodne, i aerodynamiczne. Ale jak można było w tak fantastycznej maszynie zastosować tak okropną w dotyku owijkę?! I jeszcze ten fałszywy carbon... 
  2. Porty dla przewodów hamulcowych w ramie i widelcu skonstruowano tak, że nie dotykają powierzchni i nie zawadzają o nią w skrętach, a z wnętrza nie dochodzą żadne dźwięki.
  3. Podcięcie widelca nie jest zabiegiem ściśle estetycznym, jego podatność jest bardzo wyczuwalna i nie pozbawia przodu odpowiedniej spoistości potrzebnej przy skręcaniu. 
  4. W laminacie ramy tylko 29% stanowią włókna High Modulus – lekkie, lecz sztywne. Użyto ich tylko tam, gdzie było to niezbędne dla sztywności poprzecznej. Rurki podsiodłowe są bogato formowane. Nadano im kształt 3D Wave i wraz ze zintegrowanym zaciskiem podsiodłowym, sztycą o średnicy 27,2 mm czynią cuda. Ta gravelówka tłumi drgania lepiej niż inne, na których miałem do tej pory przyjemność jeździć. 
     
Rozmiary: XS, S, M (rozmiar testowany), L, XL; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 37 mm podkładek;** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy.

 

Ciekawostką dla mnie jest to, że w rozmiarze M bardzo pasowała mi geometria. Mieląc na siedząco z przełożeniami, współgra niezbyt duży kąt podsiodłowy, a krótkie siodełko wcale nie wyklucza przesuwania i łatwo się dopasować z punktem podparcia. Look ma dość przedpotopowe kąty, ale manipulacja ciągiem widelca, większym niż zwykle, spowodowała jednak, że w sumie prowadzi się bardzo dobrze, choć nie jest to mistrz ciętego skrętu. Przód jest krótki (zasięg), ale dobrze centruje kierującego w adekwatnej pozycji i dzięki temu zwłaszcza jazda na łapach może trwać godzinami. Doskonale ustawia kolarza do pozycji podjazdowej i pod tym względem stara szkoła rządzi.

 


Spoistość przodu jest genialna, to odbija się na precyzji prowadzania, która jest całkiem odseparowana od komfortu. Wykres obnażył jednak fakt, że silne depnięcia wywołują ugięcie ramy. Nie jest to wyczuwalne w trakcie stromych podjazdów na stojąco, ale zdarza się mocniejsza pod tym względem konkurencja.

Osprzęt

Rama: carbon HM/IM/HR | Przedni widelec: carbon | Koła: Mavic All-Road Disc (12x100 i 12x142 mm) | Opony: Hutchinson Touareg Tubeless Ready HardSkin 700x40 mm (490 g, mleko) | Korby: SRAM Force 43/30 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: SRAM DUB | Kaseta: SRAM Force XG-1270 (10–36) 12-rz. | Łańcuch: SRAM Force | Przerzutka przód: SRAM Force eTAP | Przerzutka tył: SRAM Force eTAP | Manetki: SRAM Force eTAP | Hamulce: SRAM Force eTAP, tarcze SRAM Cente...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy