Linki i pancerze

Ekwipunek Otwarty dostęp

Mimo że bezprzewodowe technologie sterowania przerzutkami zyskują na popularności (SRAM AXS), a elektroniczne Shimano na kabelku (Di2) również ugruntowało swoją pozycję na rynku, wynalazek Ernesta Monningtona Bowdena z 1896 r., czyli stalowa linka w elastycznym pancerzu, nadal ma się dobrze.

W pierwotnym zamierzeniu miał służyć uruchamianiu hamulców, ale w związku z postępującą ekspansją systemów hydraulicznych obecnie jest w tej dziedzinie nieomal na wymarciu. Z kolei dla działania przerzutek wciąż pozostaje niezastąpiony, ze względu na niezawodność, informację zwrotną dotyczącą zmiany, prostotę działania i łatwość regulacji. Nie do przecenienia jest też łatwość wymiany linek i pancerzy. Z rekomendacji mechaników rowerowych wynika, że przeprowadzona raz w roku wymiana procentuje efektywną pracą napędu z lekkością porównywalną z systemami zelektryfikowanymi, bo jedynym czynnikiem degradującym pracę mechanicznie sterowanych przerzutek jest błoto. W tym artykule sprawdzamy, jakie technologie producenci osprzętu stosują, aby pociągnięcie cyngla manetki kosztowało nasze palce mniej wysiłku i odbywało się płynniej. 

Linki

Pozornie konstrukcja linki nie wydaje się skomplikowana. Ale właściwa technologia wykonania decyduje o jakości pracy. Accent splata swoje linki z 32 drutów ze sta...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy