Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

25 sierpnia 2022

NR 62 (Sierpień 2022)

KTM Scarp Exonic

0 97

Scarp od zawsze był synonimem bezkompromisowego roweru do ścigania, nie inaczej jest tym razem. Wersja Exonic to najbardziej ekskluzywna wersja tego modelu, która pokazuje swoją wyjątkowość na wielu płaszczyznach. Przede wszystkim zastosowane w ramie najbardziej wyrafinowane włókno węglowe oraz bardzo wysoka jakość wykonania sprawiły, że jest ona najlżejsza z całej gamy modeli Scarp przy zachowaniu odpowiedniej sztywności. Rama ma 95 mm skoku, a tylny trójkąt to jeden element wykonany z włókna węglowego bez żadnych łożysk. Dzięki temu rower ma bardzo sportową charakterystykę pracy zawieszenia i jest kilkadziesiąt gramów lżejszy (producent deklaruje masę ramy na 1800 g). Parametr, który jako pierwszy rzuca się w oczy, analizując szczegóły, to lekkość tego roweru. Rzeczywisty wynik z naszej wagi to 9,590 g. To bezwzględnie najlżejszy seryjny full, jaki kiedykolwiek był u nas w redakcji i jeden z liderów rynku. Wiele marek w topowych specyfikacjach oferuje cięższe hardtaile! Średnia masa roweru z pełnym zawieszeniem o skoku 100 mm wynosi 11,61 kg, więc ten model jest lepszy o ponad 2 kg, co z pewnością diametralnie wpływa na dynamikę jazdy, zwłaszcza w górach. Oczywiście, aby osiągnąć tak spektakularny wynik, trzeba było bardzo precyzyjnie wyselekcjonować praktycznie każdy komponent. Te zamontowane w rowerze nie są najlżejsze na rynku, ale dzięki temu rower nadaje się na techniczne i kamieniste ścieżki. Przykładem są koła DT Swiss XRC 1200 Spline, które katalogowo ważą nieco ponad 1410 g. To mało, ale z łatwością można znaleźć bądź złożyć zestaw znacznie lżejszy. Na koła naciągnięto opony Schwalbe Racing Ray / Racing Ralph EVO Super Race. Są bardzo popularne na trasach pucharu świata, co bez wątpienia świadczy o ich jakości, ale również nie należą do kategorii superlight. Cały komplet waży 3,63 kg i nawet u nas były komplety kół o niemal 200 g lżejsze. Pucharowa reputacja daje jednak nadzieje na ukończenie wyścigu. Zresztą nawet to nie przeszkodziło w złożeniu bardzo lekkiego roweru. Kluczem jest dobór pozostałych komponentów. Zastosowano najlżejszy na rynku amortyzator oraz damper. Dodatkowo superlekkie rurki jak klasyczna sztyca z zerowym offsetem i filigranowym jarzmem. Jeśli chodzi o sztywność całej konstrukcji, to analizując dane z wykresu efektywności napędzania, widać, że rama pracuje przy małych obciążeniach, ale nad konkurencją zyskuje przewagę przy dużych obciążeniach, jakie pojawiają się na trasach XC. Podczas naszych badań przy maksymalnych obciążeniach rama plasuje się nieco powyżej średniej. Precyzja sterowania w dużej mierze uzależniona jest od zastosowanego amortyzatora, który nie grzeszy sztywnością. W połączeniu z bardzo lekką kierownicą wynik nie może być bardzo dobry, choć i tak jest w granicach średniej. Sztywność kół jest nieco poniżej średniej i do tego jest duża różnica pomiędzy przodem a tyłem. Przód jest niemal idealnie w średniej, natomiast tył wyszedł wyraźnie gorzej. Choć z doświadczenia wiem, że takie wyniki i tak pozwalają na precyzyjną i agresywną jazdę w trudnym terenie. Zastosowane komponenty to bez wątpienia najwyższa półka. Napęd to kompletny SRAM XX1 AXS z kasetą 10–52 z. Do tego hamulce Shimano XTR. Połączenie tych dwóch konkurencyjnych marek jest uzasadnione ze względu na lepszą pracę hamulców Shimano oraz niższą masę, natomiast bezprzewodowy napęd SRAM-a jest bezkonkurencyjny. Nam zdecydowanie brakuje sztycy opuszczanej, która znacznie zwiększyłaby swobodę poruszania się po bardzo technicznych odcinkach wyścigów XCO. Cała kompozycja robi ogromne wrażenie, zwłaszcza masa kompletnego roweru jest imponująca. Wynik 9,6 kg w seryjnym rowerze zdecydowanie umożliwia zdobycie przewagi na długich podjazdach. A kompromis pomiędzy masą a sztywnością dla roweru o takim przeznaczeniu i celowany w użytkownika o adekwatnej kategorii wagowej wydaje się bliski ideału. To prawdziwa przyjemność widzieć na żywo w terenie takie maszyny i napawa mnie nadzieją, że lata świetności dyscyplin takich jak XC czy Maratony MTB powrócą. 
 

POLECAMY

1. Flagowy w KTMie system zawieszenia SLL (Straight Line Li...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy