Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

13 kwietnia 2021

NR 48 (Kwiecień 2021)

KTM Revelator Alto Master

40

Wrażenia z jazdy

Pierwszy raz dosiadłem szosowego KTM-a i nie wiedziałem, czego się spodziewać, bo choć KTM to znana marka jednośladów i uznany gracz w MTB i e-bike, to brak mu na szosie palmarés na najwyższym poziomie. Austriacy jednak na to pracują, sponsorując trzy zespoły UCI Continental. Na pierwszych metrach jazdy Revelatorem odczułem wąski, półkompaktowy kokpit (41 cm w rozmiarze L) i sporą sztywność kół, ramy i widelca. Obręcze DT mają wewnętrzną szerokość 18 mm, więc nawet zastosowane opony 28c, jak na rowery najnowszej generacji, pozostają wąskie. Nasz pomiar wykazał 26,5 mm. Do wrażenia sztywności dołożyły się też opony bezdętkowe sparowane z dętkami. Rower ożył na pierwszym podjeździe, który pokazał, że całość jest zestrojona właśnie na pokonywanie wzniesień – niska masa roweru (poniżej 7,8 kg z pedałami) i lekkie obręcze dały mi subiektywne poczucie prędkości i całkiem obiektywnie pozwoliły szybciej niż na innych rowerach z tarczówkami zdobywać wysokość. Do czasu pierwszego zjazdu zdążyłem się już przyzwyczaić do wąskiego kokpitu i mogłem się skupić na wykorzystaniu świetnej mocy i modulacji hamowania oraz pewnego prowadzenia sztywnego widelca i główki. W Polsce nie znam zjazdów, na których zastosowane tarcze 140 mm byłyby dla mnie niewystarczające, ale wiem też, że przy agresywnej jeździe w wyższych górach skończyłoby się fioletowymi odbarwieniami, przynajmniej na przedniej tarczy. Przy szybkiej jeździe na płaskim Alto Master doskonale przekłada moc. Obstawiamy, że w ślepym teście byłby nieodróżnialny od najlepszych konstrukcji o klasycznych kształtach. KTM zastosował co prawda widelec aero, ale rama nie jest zoptymalizowana pod kątem zmniejszania oporu powietrza. To na przekór trendowi wśród konkurencyjnych szosówek uniwersalnych i górskich, widocznemu w nowych generacjach Emondy, TCR-a czy Tarmaca. Kolejną cechą pierwszoligową jest zastosowanie Ultegry Di2. Ta grupa przyzwyczaiła nas do brania niezmiennie szybkiej i precyzyjnej zmiany przełożeń, nawet pod obciążeniem, za rzecz oczywistą - i tak było i tym razem. Zdziwił nas za to dobór przełożeń. Korba 50/34 pasuje do roweru na góry, ale w innych modelach Revelatora Alto KTM stosuje kasety 11–32. Tu trafiła uznawana obecnie za bardziej uniwersalną niż górską 11–28. W analogicznych modelach Canyon, Giant i Trek stosują korby 52/36 i kasety 11–30, co pasowałoby mi bardziej, choć pewnie waży kilkadziesiąt gramów więcej. Coraz większą popularność zdobywają teraz krótsze i szersze modele siodeł z dużymi otworami, które zacząłem preferować. W Alto Masterze siodło jest co prawda lekkie i dobrej klasy – kompozytowe Fizik Antares R5 o szerokości 142 mm, ale ten model będzie bardziej pasował preferującym klasyczny kształt z długim wąskim przodem.
 

POLECAMY

1. Lekki, minimalistyczny zacisk sztycy na dwa imbusy 3 mm od tyłu. Dobre utrudnienie w zmiażdżeniu carbonu przez krzepkich, ale nierozważnych. 
Dobry, ostry klucz i pasta antypoślizgowa są jednak obowiązkowe. 
2. Kierownica w Revelatorze w rozmiarze L ma 41 cm szerokości w górnym chwycie, co stawia ją po węższej stronie spektrum kierownic stosowanych przez konkurencję w tym rozmiarze. Dobra do ograniczenia oporów powietrza, ale mniej praktyczna w górach. Pasywny łącznik Di2 najlepiej od razu wymienić na EW-WU111 (ok. 300 zł) pozwalający połączyć osprzęt do smartfona i komputerka rowerowego. 
3. Koła w Alto Master to pozakatalogowy model DT Swiss PRC 1650 bardzo sensownie łączący lekkie obręcze z ekskluzywnych PRC 1400 z pragmatycznymi piastami z serii 370. Mimo zastosowania bezdętkowych opon na kompatybilnych obręczach, w fabryce KTM włożono do kół dętki – inwestując ok. 100 zł, można założyć taśmy i wentyle i odchudzić je o 100 g, zmniejszając przy tym o dobrych kilka watów opory toczenia oraz ryzyko złapania kapcia.
 

Rozmiary: XS/49, S/52, M/55, L/57 (rozmiar testowany), XL/59 cm; * mostek na -/+, podana wartość
nie uwzględnia 15 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Deklarowana proporcja wysokości do długości kokpitu Revelatora Alto to 1,41 w całej rozmiarówce. Zmierzona przez nas dla L to nieco łagodniejsze 1,43. Mimo to jest to najbardziej agresywna geometria w klasie – tylko mniejsze rozmiary konkurencji są ostrzejsze, a większość jest nieco wyższa i krótsza. Długość ogona i kąty idą za sprawdzonymi wzorcami, skutkując przewidywalnym zachowaniem. Ciekawa, zaprojektowana specjalnie do tej ramy sztyca aero z charakterystycznym jarzmem Ritcheya ma zerowy setback. Dokładnie to, czego potrzebowałem, ale jeśli ktoś ma inne proporcje, musi wziąć pod uwagę, że… nie można jej wymienić na inną.

 


W laboratorium Alto Master potwierdził wrażenia ze zjazdów – główka, widelec i kokpit tworzą zgrany, precyzyjny zestaw. Za wrażenie częściowo odpowiada wąska kierownica – kokpit ma mniej okazji do niechcianych ugięć. Napęd jest sztywniejszy od Canondale’a SuperSix Evo. Na takim rowerze Sean Gardner zaliczył w ubiegłym roku wyzwanie everesting w mniej niż siedem godzin z kadencją w okolicy 60 obr/min, więc cokolwiek wykazuje lepsze wartości, musi być wystarczające.

Osprzęt

Rama: carbon | Przedni widelec: F12 carbon | Koła: DT Swiss PRC 1650 Spine 35 (12x100 i 12x142 mm) | Opony: Schwalbe Pro One EVO TLE 700x28C (276 g, dętka 113 g) | Korby: Shimano Ultegra FC-R8000 50/34 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: Shimano Pressfit SM-BB72-41 | Kaseta:...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy