Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kross Level 10.0

Artykuł | 10 marca 2019 | NR 23
169

Pro za 7 K

 

Wrażenia z jazdy

Kross Level 13.0 (bB#4/2018) zachwycił nas świetnymi właściwościami jezdnymi oraz ramą skrojoną jak garnitur od najlepszych projektantów. Teraz testujemy nie tylko najtańszy w kolekcji Krossa, ale także jeden z najtańszych na rynku hardtaili XC z carbonową ramą. Rower za połowę ceny „trzynastki”, ale geometria jest praktycznie bliźniacza co gwarantuje że i w tym wypadku siedzimy na rowerze o sportowych aspiracjach.

Pozycja jest bardzo dobrze zbalansowana, zapewniając prawie pełną kontrolę nad rowerem. „Prawie” wstawiłem ze względu na widelec. Zwłaszcza przy niskich prędkościach i na małych nierównościach niedoskonałe tłumienie i bardzo sztywna rama wyraźnie wybijają z rytmu pedałowania. Przy jeździe z większą prędkością nawet po dużych uskokach jest już lepiej. Dlatego dziesiątce należą się słowa uznania za znakomite walory na zjazdach. Sterowanie jest pewne, choć w niektórych fazach ewolucji trzeba włożyć znacznie więcej siły. Wynika to z ciężaru roweru i jego kół. Podstawowe hamulce Shimano może nie mają wybitnie wygodnej klamki, ale działają pewnie i dają odpowiednie opóźnienia. Gumy też są podobnej półki, ale są bardzo ciężkie i choć sprawdzają się w naszych warunkach i nie tak łatwo je przebić, jesteśmy dla nich bardziej surowi.

Szersze i lżejsze opony bezdętkowe bardzo poprawiłyby odczucia z jazdy w wymagającym terenie. Level 10.0 może pochwalić się naprawdę bardzo dobrymi właściwościami na podjazdach. To efekt synergii sztywnej ramy, skutecznej blokady widelca oraz geometrii górnej rury i mostka obniżająego pozycję. Wszystko to składa się na odpowiednie dociążenie przodu i kontrolę przedniego koła, dając sygnały, że od  „dziesiątki” można wiele wymagać. Dobrą robotę robi też odpowiedni dobór przełożeń. Jest wystarczający, żeby bez większych problemów pokonać długie podjazdy nawet jeżeli nie masz łydy zawodowca. 

Geometria

 

Geometria jest bardzo podobna do wyższych i bardziej nastawionych na wyniki maszyn ze stajni Krossa. Odpowiednie wyciągniecie oraz kąty sprawiają, że na tym rowerze jeździ się efektywnie i bardzo komfortowo, ale nie jest to na pewno rower na spokojne weekendowe wycieczki. Ma znacznie większe aspiracje i możliwości. W mniejszych rozmiarach ramy Levela można nabyć na kołach 27.5” lub 29”, L i XL to już tylko dwudziestki dziewiątki. 

SZTYWNOŚCI

 

 

Rama „dziesiątki” jest bardzo sztywna, producent wyszedł ze słusznego założenia, że mogą go użytkować osoby ważące więcej niż dżokeje z pucharu świata. Duża sztywność znacznie poprawia jego efektywność na podjazdach, jedynie w trudnym technicznie terenie da nam popalić z uwagi na niską zdolność rozpraszania drgań. Precyzja układu sterowania także jest ponadprzeciętna a sztywność tylnego koła wybitnie wykracza poza średnią ustanowioną przez konkurencyjne maszyny. Wszystko to razem daje obraz bardzo efektywnego roweru nawet dla silnych i masywnych zawodników. 

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania, im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wykresie przebiega krzywa tym lepiej, gdyż oznacza wyższą sztywność ramy, czyli efektywniejsze napędzanie. Dane sztywności ramy testowanego roweru porównujemy do dwóch wybranych rowerów podobnej klasy wymienionych w opisie wykresów. Sztywność kół oraz masy porównujemy do uśrednionych danych rowerów odpowiadających klasą testowanemu. Różnice wyrażamy w procentach, im większe są zielone słupki, tym lżejszy/sztywniejszy jest testowany rower lub koła. Więcej o t...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy