Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Technika jazdy

28 kwietnia 2019

Jak być widocznym?

0 132

Wybierz się na przejażdżkę i porównaj sytuację teraz z tym, jak ulice wyglądały 15 lat temu. Co widzisz? Więcej rowerzystów, więcej pasów rowerowych i lepszą infrastrukturę rowerową. To prawdziwy postęp.

Dzięki aktywistom społecznym na drogach jest teraz więcej rowerzystów niż kiedykolwiek wcześniej. Jednak pomimo rozwoju kolarstwa w ostatnich 15 latach, śmiertelność wśród rowerzystów w wypadkach drogowych nie zwiększyła się proporcjonalnie do ich rosnącej liczby na drogach (NHTSA 2014). Wniosek: kolarstwo staje się bezpieczniejsze w przeliczeniu na przejechane kilometry. Jednak dopóki liczba wypadków śmiertelnych nie spadnie do zera, pozostaje wciąż sporo do zrobienia.


W zeszłym roku Trek zlecił naukowcom z Uniwersytetu Clemson zbadanie, co wpływa na to, że rowerzyści są lepiej widoczni przez kierowców. Co się z niego dowiedziałem: są proste kroki, dzięki którym nasza kariera kolarska nie zakończy się niespodziewanie. Przejeżdżam prawie 10000 km rocznie. Prawie zawsze dojeżdżam do pracy w Waterloo na rowerze i z własnego doświadczenia wiem, jakie korzyści dają właściwe środki bezpieczeństwa. Chcę, byś Ty i wszyscy inni rowerzyści byli bezpieczni na drodze. Dlatego prezentujemy na tych stronach nasze zalecenia odnośnie dbania o swoją widoczność. Każdy rowerzysta to dla kogoś syn, córka, mąż, żona, brat, siostra, ojciec, matka lub przyjaciel. Każdy rowerzysta jest kimś dla kogoś, w tym ja i Ty. Wyróżnijmy się razem - mówi John Burke, Prezes Trek Bicycle

ZAWSZE WŁĄCZONE PRZEDNIE I TYLNE ŚWIATŁ A, W DZIEŃ I W NOCY


MIT: Światła mają znaczenie tylko w nocy.

RZECZYWISTOŚĆ: Dzięki przednim i tylnym światłom do jazdy dziennej zdecydowanie łatwiej Cię zobaczyć.

80% WYPADKÓW ZDARZA SIĘ W CIĄGU DNIA.


CO SKŁADA SIĘ NA ŚWIATŁO DO JAZDY DZIENNEJ?
Niektóre z najlepszych rozwiązań w kolarstwie pochodzą z branży samochodowej. Na przykład, możemy podziękować samochodom i motocyklom za zawieszenie oraz hamulce tarczowe. Dziś samochody są standardowo wyposażone w światła do jazdy dziennej, bo zmniejsza to prawdopodobieństwo udziału w kolizji. Nie trzeba być geniuszem, by przenieść tę logikę do kolarstwa.

Jednak światło światłu nierówne. Nawet takie zaprojektowane z myślą o wyjątkowej jasności mogą nie być zbyt skuteczne w ciągu dnia. Prawdziwe światło do jazdy dziennej oferuje określone skupienie wiązki, tryb migoczący i właściwy zasięg. Bez tego, to po prostu światło.


1. SKUPIENIE
Kontrola światła pozwala na osiągnięcie silniejszego i sięgającego dalej snopa światła. Bez skupienia wiązki, światło może wydawać się jasne, ale nie będzie tak dobrze widoczne w dzień.

2. MIGOTANIE DZIENNE
Większość świateł tylnych wykorzystuje jednostajne migotanie. Jest ono mniej widoczne niż migotanie, którego intensywność i wzór ciągle się zmieniają, jak w przypadku ustawienia „Migotania dziennego” świateł do jazdy dziennej Bontrager.

3. ZASIĘG
Światło do jazdy dziennej musi być widoczne z odległości co najmniej 400 m. Przy mniejszym dystansie kierowcy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy