Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Technika jazdy

28 kwietnia 2019

Jak być widocznym?

355

Wybierz się na przejażdżkę i porównaj sytuację teraz z tym, jak ulice wyglądały 15 lat temu. Co widzisz? Więcej rowerzystów, więcej pasów rowerowych i lepszą infrastrukturę rowerową. To prawdziwy postęp.

Dzięki aktywistom społecznym na drogach jest teraz więcej rowerzystów niż kiedykolwiek wcześniej. Jednak pomimo rozwoju kolarstwa w ostatnich 15 latach, śmiertelność wśród rowerzystów w wypadkach drogowych nie zwiększyła się proporcjonalnie do ich rosnącej liczby na drogach (NHTSA 2014). Wniosek: kolarstwo staje się bezpieczniejsze w przeliczeniu na przejechane kilometry. Jednak dopóki liczba wypadków śmiertelnych nie spadnie do zera, pozostaje wciąż sporo do zrobienia.

POLECAMY


W zeszłym roku Trek zlecił naukowcom z Uniwersytetu Clemson zbadanie, co wpływa na to, że rowerzyści są lepiej widoczni przez kierowców. Co się z niego dowiedziałem: są proste kroki, dzięki którym nasza kariera kolarska nie zakończy się niespodziewanie. Przejeżdżam prawie 10000 km rocznie. Prawie zawsze dojeżdżam do pracy w Waterloo na rowerze i z własnego doświadczenia wiem, jakie korzyści dają właściwe środki bezpieczeństwa. Chcę, byś Ty i wszyscy inni rowerzyści byli bezpieczni na drodze. Dlatego prezentujemy na tych stronach nasze zalecenia odnośnie dbania o swoją widoczność. Każdy rowerzysta to dla kogoś syn, córka, mąż, żona, brat, siostra, ojciec, matka lub przyjaciel. Każdy rowerzysta jest kimś dla kogoś, w tym ja i Ty. Wyróżnijmy się razem - mówi John Burke, Prezes Trek Bicycle

ZAWSZE WŁĄCZONE PRZEDNIE I TYLNE ŚWIATŁ A, W DZIEŃ I W NOCY


MIT: Światła mają znaczenie tylko w nocy.

RZECZYWISTOŚĆ: Dzięki przednim i tylnym światłom do jazdy dziennej zdecydowanie łatwiej Cię zobaczyć.

80% WYPADKÓW ZDARZA SIĘ W CIĄGU DNIA.


CO SKŁADA SIĘ NA ŚWIATŁO DO JAZDY DZIENNEJ?
Niektóre z najlepszych rozwiązań w kolarstwie pochodzą z branży samochodowej. Na przykład, możemy podziękować samochodom i motocyklom za zawieszenie oraz hamulce tarczowe. Dziś samochody są standardowo wyposażone w światła do jazdy dziennej, bo zmniejsza to prawdopodobieństwo udziału w kolizji. Nie trzeba być geniuszem, by przenieść tę logikę do kolarstwa.

Jednak światło światłu nierówne. Nawet takie zaprojektowane z myślą o wyjątkowej jasności mogą nie być zbyt skuteczne w ciągu dnia. Prawdziwe światło do jazdy dziennej oferuje określone skupienie wiązki, tryb migoczący i właściwy zasięg. Bez tego, to po prostu światło.


1. SKUPIENIE
Kontrola światła pozwala na osiągnięcie silniejszego i sięgającego dalej snopa światła. Bez skupienia wiązki, światło może wydawać się jasne, ale nie będzie tak dobrze widoczne w dzień.

2. MIGOTANIE DZIENNE
Większość świateł tylnych wykorzystuje jednostajne migotanie. Jest ono mniej widoczne niż migotanie, którego intensywność i wzór ciągle się zmieniają, jak w przypadku ustawienia „Migotania dziennego” świateł do jazdy dziennej Bontrager.

3. ZASIĘG
Światło do jazdy dziennej musi być widoczne z odległości co najmniej 400 m. Przy mniejszym dystansie kierowcy nie mają dość czasu na reakcję.

BIOMECHANIKA
WYRÓŻNIJ RUCHOME CZĘŚCI CIAŁA

Mózg wypracował różne sposoby ochrony, w tym wyjątkową zdolność do rozpoznawania biologicznej formy na podstawie zaledwie paru wskazówek. Innymi słowy, naprawdę łatwo nam się dostrzec nawzajem. Tego nie trzeba uczyć, to instynktowne zachowanie zwane „czułością na ruch biologiczny”. Kiedy jedziesz na rowerze to ruch w górę / w dół podczas pedałowania pozwala Cię rozpoznać jako człowieka. W nocy podkreśl swoje stopy, kostki i nogi za pomocą produktów z elementami odblaskowymi. W...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy