Dołącz do czytelników
Brak wyników

Hamulce tarczowe - to trzeba wiedzieć

Artykuł | 27 czerwca 2019 |
105

 

Hydrauliczne czy mechaniczne?

Hamulce tarczowe dzielą się na hydrauliczne (w których specjalny płyn pośredniczy w przekazaniu siły z dźwigni do zacisku) i mechaniczne (do przekazania siły wykorzystano linkę hamulcową). Istnieją także konstrukcje łączące oba te systemy: do przekazania siły wykorzystano linkę, ale same klocki dociskane są płynem hydraulicznym. Dzięki prostszej konstrukcji hamulce mechaniczne są tańsze, jednak mają mniejszą siłę i jest ona trudniejsza do dozowania (słaba modulacja). Są też bardziej wrażliwe na zabrudzenia. Hamulce hydrauliczne pozbawione są tych wad i lepiej sprawdzają się w trudnych warunkach pogodowych, są jednak droższe. Obecnie wszystkie dostępne hydrauliczne hamulce tarczowe działają w systemie otwartym. Oznacza to, że są wyposażone w zbiornik wyrównawczy, w którym gromadzi się rozgrzany płyn hamulcowy zwiększający swoją objętość podczas długotrwałego hamowania.

Elementy systemu

Hamulce tarczowe składają się z wielu współpracujących elementów. Przy planowaniu zakupów weź je wszystkie pod uwagę! Są to:

  • dźwignie hamulcowe wraz z przewodami hydraulicznymi i zaciskami (w przypadku hamulców hydraulicznych), 
  • zaciski (w przypadku hamulców mechanicznych). Wraz z nimi stosuje się dźwignie, linki i pancerze od hamulców szczękowych, 
  • tarcze hamulcowe o różnych średnicach, 
  • piasty umożliwiające zamontowanie tarczy hamulcowej (o standardach mocowania – patrz dział „Piasty”. 

Do czego to przykręcić?

Zarówno widelec (przedni zacisk hamulca tarczowego) jak i rama (tylny zacisk) muszą posiadać specjalnie przygotowane otwory montażowe do przykręcania zacisków hamulca. W chwili obecnej na rynku obowiązują dwa systemy mocowania zacisków: International (IS) i Post Mount. Ze względu na łatwiejsze ustawianie zacisku względem tarczy polecamy system Post Mount. Dla wzajemnej kompatybilności obu systemów stosuje się specjalne adaptery.

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy