Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

29 kwietnia 2020

NR 39 (Kwiecień 2020)

Haibike SDURO Trekking 4.0

51

Wrażenia z jazdy

Rowery trekkingowe mają łączyć komfort jazdy z szerokim spektrum skuteczności w różnych warunkach drogowych. Tłumaczy to ich stałą, niesłabnącą popularność. Prezentowany Haibike należy do najnowszej generacji, można powiedzieć na miarę pierwszej ćwiartki XXI wieku. 
Pozycja za kierownicą jest dokładnie taką, jakiej oczekuje się po rowerze tego typu. Zapewnia szerokie pole obserwacji okolicy, jest otwarta, tylko lekko pochylona, a większość ciężaru spoczywa na siodełku. Zachęca, aby na rowerze spędzić wiele godzin. Rower jest stateczny, co zawdzięcza sporemu rozstawowi osi kół i łagodnym kątom ramy. Manewruje się nim spokojnie, nie zaskakuje prowadzącego gwałtownym pogłębianiem skrętów. Generalnie prowadzi się bardzo łatwo i przyjemnie, co w połączeniu z wygodną pozycją jest jednym z jego atutów. 10-rzędowy napęd Shimano Deore z kasetą 11–42 zapewnia wystarczająco szeroki zakres przełożeń do sprawnego poruszania się bez wspomagania nawet w zróżnicowanym terenie. Ale opony Schwalbe, których szerokości przekracza 6 cm, generują spory opór, dlatego nawet na asfalcie jazda jest mało dynamiczna. Na podjazdach daje się we znaki spora masa, a mało aerodynamiczna pozycja zaczyna być mocno odczuwalna przy czołowym wietrze. Ale od czegóż jest wspomaganie! Silnik Yamaha PW-ST zarezerwowany jest dla rowerów o uniwersalnym przeznaczeniu. Nie jest tak mocny jak jednostka PW-X2, bo nie ma takiej potrzeby. System wspomagania opiera się na czterech czujnikach monitorujących nie tylko prędkość jazdy, kadencję pedałowania i moc generowaną przez rowerzystę (w zasadzie moment), lecz również nachylenie trasy. Opierając się na tych pomiarach, system na bieżąco decyduje, jak szybko i jak mocno silnik reaguje w danej chwili. Przy jeździe pod górę dostarcza większe wsparcie niż na płaskim terenie przy tej samej prędkości i nacisku na pedały. Sprawia to, że wspomaganie jest dostarczane płynnie, co imponuje w jeździe terenowej przy zróżnicowanym profilu trasy. Zaskakująco łagodny jest też moment odcięcia wspomagania po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
 

 

  1. Opony Schwalbe osłonięte są przez równie szerokie błotniki produkcji SKS, chroniące bardzo skutecznie przed brudem wyrzucanym przez koła. Tylko gdy wpakujemy się w większe błoto, problemem staje się niewielka odległość, jaka dzieli błotniki od powierzchni opony, bo przyklejone grudki zaczynają denerwująco o nie ocierać. W skrajnych przypadkach, kiedy wjedziemy w szczególnie lepką glinę, może to prowadzić nawet do blokowania kół. Przedni amortyzator ma tylko 65 mm skoku, jednak opony o bardzo dużej objętości również mają w tej kwestii duży potencjał. Napompowane do minimalnego dopuszczalnego ciśnienia 2 atmosfer skutecznie wyłapują nie tylko większość drgań, lecz również niewielkich nierówności. 
  2. Wysoko oceniamy ergonomię sterownika systemu. Jest bardzo czytelny i ma duże, wygodne przyciski sterujące. Dostarcza ograniczoną liczbę informacji, ale naszym zdaniem podaje te wszystkie istotne: poziom naładowania akumulatora, aktualną prędkość, przejechany dystans, aktualny tryb wspomagania oraz przewidywaną liczbę kilometrów, jakie możemy na nim przejechać.
  3. Rower wyposażony jest w oświetlenie zasilane z akumulatora i sterowane z poziomu sterownika na kierownicy. Przednia lampa Skybeamer 150 ma moc 50 lm, co nie wydaje się dużą wartością, ale specjalna soczewka sprawia, że uzyskany snop światła jest szeroki i sięga wystarczająco daleko, aby bezpiecznie poruszać się zarówno po nieoświetlonych drogach asfaltowych, jak i gruntowych. 
     
Rozmiary: S, M (rozmiar testowany), L, XL; * podana wartość nie uwzględnia 30 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

OSPRZĘT

Rama: aluminium | Przedni widelec: Suntour XCM-ATB HLO | Piasty/Obręcze: Shimano M3050/Rodi Tryp 35 | Opony: Schwalbe Super Moto X 27.5x2.4” | Korby: Haibike Components 38 z. (175 mm) | Kaseta: Shimano CS-HG500-10 (11–42) 10-rz. | Łańcuch: KMC X10 | Przerzutka tył: Shimano Deore RD-M6000 | Manetki: Shimano Deore SL-M6000 | Hamulce: Shimano MT200, Shimano RT-10 180/160 mm | Kierownica: Haibike Components TheBar+, 720 mm | Wspornik kierownicy: Haibike Components TheStem+, 70 mm | Łożyska sterów: Feimin 1i1/8” – 1i1/2” | Wspornik siodełka: Haibike Components TheSeatPost+, 345 mm | Siodełko: Haibike Components TheSaddle

 

 

 

  1. Obowiązkowy element wyposażenia każdego ro...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy