Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady

10 sierpnia 2020

NR 42 (Sierpień 2020)

Hackowanie Di2

49

SRAM AXS daje możliwość zbudowania bardzo minimalistycznego bezprzewodowego kokpitu. Jest jednak drogi i nie każdemu odpowiada ergonomicznie i mechanicznie. Instalacja Shimano Di2 jest bardziej angażująca, ale w efekcie można osiągnąć równie gładkie rozwiązanie.

W kokpitach rowerów z szosowym Di2 najczęściej stosowany jest trójportowy łącznik A, mocowany pod mostkiem: SM-EW90-A. Architektura systemu z jego wykorzystaniem jest prosta: klamki są z nim połączone krótkimi kabelkami, a z łącznika wychodzi kabelek do pozostałych komponentów. Wadą tego rozwiązania jest estetyka i narażenie na przypadkowe uszkodzenia, bo pod kierownicą wisi sporo kabli. Kilka lat temu Shimano dodało opcję mniejszego, dwuportowego łącznika EW-RS910 montowanego w końcówce kierownicy lub w specjalnym gnieździe w dolnej rurze ramy. Teoretycznie do zastosowania go potrzebna jest albo kompatybilna kierownica z dodatkowymi przepustami albo rama z wbudowanym gniazdem. W praktyce można jednak „wyczyścić” kokpit każdej szosówki z aluminiową kierownicą.

POLECAMY

Uwaga na efekty uboczne i konsekwencje

Do połączenia z łącznikiem w kierownicy Shimano zaleca stosowanie specjalnego rozwidlonego przewodu Di2 EW-JC130. Jest ponad dwa razy droższy od zwykłych kabelków Di2 i wymaga kierownicy z przepustem w okolicy górnego gięcia – bezpieczne zmodyfikowanie kierownicy, która nie została zaprojektowana na dodatkowe otwory, w tym miejscu nie jest możliwe. Bez kompatybilnej kierownicy przewód EW-JC130 biegnie na zewnątrz, nie pozwalając na całkowite „wyczyszczenie” kokpitu. Nie używamy go w proponowanym rozwiązaniu.
Jedna z klamek jest użyta jako rozdzielacz. Standardowo klamki Di2 mają po trzy porty (GRX dwa). W proponowanym rozwiązaniu w prawej używamy dwóch, ograniczając tym możliwość zastosowania dodatkowych przełączników satelitarnych. W Ultegrze i Dura-Ace można nadal podłączyć przełączniki sprinterskie SW-R610. W GRX tylko manetkę satelitarną SW-R600.
Oryginalne kierownice do Di2 mają jeden przepust na przewód w dolnej części biegnący od łącznika do prawej klamki. Shimano do EW-RS910 dołącza atrapę przewodu do podłożenia pod owijkę dla symetrii. Prezentowana modyfikacja wymaga wywiercenia dwóch otworów w kierownicy. W naszej ocenie ich lokalizacja nie wpływa na bezpieczeństwo i wytrzymałość kierownicy, ale oczywiście kończy jej gwarancję. Wiercenie otworów w karbonowych kierownicach jest możliwe, ale najlepiej zrobić je specjalnym wiertłem, wymaga też więcej pracy nad zabezpieczeniem przeciętych włókien. Nie zalecamy tego rozwiązania z takimi kierownicami.

Instalacja


Materiały: kierownica, owijka, łącznik EW-RS910 z akcesoriami w zestawie, przewody Di2 EW-SD50 1200 mm i 300 mm (pomijamy tu przewód łączący kierownicę z resztą systemu), rurka termokurczliwa 8 mm, taśma izolacyjna.
Narzędzia: wiertarka, odkurzacz, sznurek, taśma miernicza, zapalniczka (lub opalarka do obkurczenia rurki termokurczliwej), wiertła 3 mm i 6 mm, mały okrągły pilnik. W zestawie brakuje narzędzia TL-EW02 do przewodów Di2 zalecanego przez Shimano. Najlepiej go stosować do podłączania i rozłączania kabli, ale wiemy, że można sobie poradzić bez niego.
 

 

  1. Od dolnej strony kierownicy na obu końcach należy odmierzyć 5,5 cm od końca – to minimalna odległość wymagana przez łącznik z prawej strony – z lewej tak samo dla symetrii. Punktakiem i młotkiem zaznaczyć miejsce do wiercenia.
  2. Bezpieczniej jest najpierw wywiercić mały otwór, a następnie go powiększyć. 
    Na pierwszą fazę polecamy wiertło 3 mm, a następnie 6 mm.
  3. Krawędzie otworu trzeba dobrze wygładzić okrągłym pilnikiem.
  4. Na scenę wkracza odkurzacz. W połączeniu ze sznureczkiem lub nitką to sprawdzone rozwiązanie na przeciąganie kabli i przewodów w ramie lub jak w tym przypadku – kierownicy. Opcją bez odkurzacza jest użycie linki przerzutkowej z założoną na końcówkę jak kielich metalową końcówką pancerza. Po lekkim zagnieceniu pasuje doskonale jako tymczasowe gniazdo przewodu Di2. Przewód EW-SD50 1200 mm wystarcza do kierownic do szerokości 46 cm. Od prawej strony powinien wychodzić z końca kierownicy, z lewej przez wywiercony otwór.
  5. Z prawej strony przez nowy otwór należy przeprowadzić krótszy przewód EW-SD50 300 mm.
  6. Teraz etap podłączeń. EW-RS910 ma w zestawie gumową prowadnicę, przez którą...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy