Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

12 lipca 2021

NR 51 (Lipiec 2021)

Gravel z giętą czy prostą kierownicą?

19

Szlak wokół Tatr, szlak Kanału Elbląskiego, Mierzei Helskiej i Wiślanej oraz Orlich Gniazd, Kaszubska Marsztuta, Żelazny Szlak Rowerowy, Blue Velo i opisywany na str 110 szlak Green Velo, a także setki kilometrów lokalnych dróg i ścieżek, jakie można znaleźć wokół każdego miasta w Polsce. Co je łączy? To turystyczne trasy rowerowe, pozbawione trudnych technicznie odcinków oraz terenowych przeszkód, zaprojektowane tak, aby były dostępne dla każdego. Nie wymagają amortyzatorów o dużym skoku ani grubych opon rowerów MTB, a przeplatanie odcinków asfaltowych szutrowymi lub leśnymi drogami sprawia, że także szosówki nie są optymalnymi rowerami do ich eksploracji. Jakie zatem? Oczywiście gravele oraz znane od wielu lat rowery crossowe, dzisiaj przez niektórych nazywane gravelami z prostą kierownicą. Rowery o największej uniwersalności, zarówno jeżeli chodzi o rodzaj nawierzchni, po jakiej sprawnie mogą się poruszać, jak i zakres użytkowania, od turystyki, przez rekreację, po codzienne dojazdy. Tylko który wybrać? Czy różnica tkwi tylko lub aż w rodzaju kierownicy? Celem tego artykułu nie jest szczegółowe porównanie dwóch konkretnych modeli rowerów, należy traktować je jako reprezentantów swoich klas. Na ich przykładzie chcemy wskazać gdzie są największe różnice między nimi i jak duży wpływ mają na charakter rowerów a  tym samym wskazać optymalny zakres użytkowania. Robiąc tego typu porównania, zawsze się staramy, aby biorące w nich udział rowery były jak najbardziej zbliżone ceną, bo wtedy zebrane wyniki pod każdym względem są najbardziej miarodajne. Jednak ten sezon rządzi się swoimi prawami i wiele planów musieliśmy dopasować do aktualnej sytuacji rynkowej. Dlatego w miejsce modelu Roam 0 Disc, najbardziej zbliżonego cenowo do najtańszej gravelówki Revolt 2, musieliśmy się zadowolić trochę tańszym modelem Roam 1 Disc. Mimo to poniższe porównanie nie traci na wartości, ponieważ we wszystkich aspektach mających istotny wpływ na walory użytkowe roweru (geometria, konfiguracja napędu, główne elementy wyposażenia, tj. koła, hamulce czy amortyzator) oba wymienione Roamy są identyczne albo bardzo zbliżone.
 

POLECAMY

Rozmiary: XS, S, M (rozmiar testowany), ML, L, XL; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 27 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Osprzęt

Rama: aluminium AluxX | Przedni widelec: kompozyt węglowy Advanced | Piasty / Obręcze: Giant Sport by Formula (12x100 i 12x142 mm) / Giant S-X2 Disc | Opony: Giant CrossCut AT 2 TR 700x38C (673 g, mleko) | Korby: FSA Vero Pro CK-617 48/32 z. (172,5 mm) | Łożyska suportu: pakiet na kwadrat | Kaseta: Shimano CS-HG400-9 (11–34) 9-rz. | Łańcuch: KMC X9 | Przerzutka przód: Shimano Sora FD-R3000 | Przerzutka tył: Shimano Sora RD-R3000 | Manetki: Shimano Sora ST-R3000 | Hamulce: Tektro MD-C550, tarcze Tektro 160 mm | Kierownica: Giant Contact XR Ergo Control, 445/490 mm, zasięg 100 mm, głębokość 145 mm | Wspornik kierownicy: Giant Sport, 90 mm | Łożyska sterów: 1i1/8” – 1i1/2” | Wspornik siodełka: Giant D-Fuse alu, 380 mm | Siodełko: Giant Approach

 

Rozmiary: S, M (rozmiar testowany), L, XL; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 29 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Osprzęt

Rama: aluminium AluxX | Przedni widelec: Suntour NCX-D LO | Koła: Giant GX Disc (9x100 i 9x135 mm)/ Giant | Opony: Giant CrossCut AT ERT 700x42C ( g, dętka  g) | Korby: Prowheel 44/32 z. (175 mm) | Łożyska suportu: Prowheel BW-68+ | Kaseta: Shimano Deore CS-M4100 (11–42) 10-rz. | Łańcuch: KMC X10 | Przerzutka przód: Shimano Deore FD-T6000 | Przerzutka tył: Shimano Deore RD-M5120 | Manetki: Shimano Deore SL-M4100 | Hamulce: Shimano MT201, tarcze 160 mm | Kierownica: Giant Connect XC, 670 mm | Wspornik kierownicy: Giant Contact, 90 mm | Łożyska sterów: 1i1/8” | Wspornik siodełka: 
Giant D-Fuse alu, 350 mm | Siodełko: Giant Sport Comfort


Wspomniana już kierownica jest tym, co na pierwszy rzut oka, nawet laikowi, pozwala odróżnić gravela od crossa, i bez wątpienia ma ona bardzo duży wpływ na to, „jak na rowerze się jeździ”. Ale równie duże różnice widać w geometrii ram i one również bezpośrednio przekładają się zarówno na pozycję, jaką przyjmujemy na rowerze, jak i odmienne charaktery prowadzenia. Zaczynając od pozycji, Roam ma krótką górną rurę i wysoko osadzony kokpit, co daje pozycję wyprostowaną, przez zwykłego użytkownika odbieraną jako wygodną do siedzenia, bo mniej wymagającą dla kręgosłupa, ale drugą stroną medalu jest to, że trudniej wyzwolić całą moc z aparatu ruchu. W Revolcie zmierzona długość górnej rury jest znacząco mniejsza, ale uwzględnia to fakt, że kierownica typu „baranek” wystaje do przodu, co określa parametr jej zasięgu. Jeżeli zsumować te dwie wartości, to rzeczywista odległość dzieląca siodło od miejsca oparcia dłoni na łapach kierownicy jest aż o 50 mm większa niż w Roamie, a to oznacza pozycję zdecydowanie bardziej wyciągniętą oraz nachyloną, bo kokpit znajduje się też znacznie niżej. Na tle Roama wygląda to radykalnie, ale w swojej klasie Revolt należy do rowerów o zrównoważonej pozycji i można go uznać za wygodny. Jednocześnie wyznaczana przez jego geometrię pozycja należy do kategorii „sportowych”. Revolt będzie lepiej manewrował, szczególnie w terenie, bo ma wyraźnie krótszy tył oraz odległość między osiami kół oraz niższą wartość kąta główki. Roam będzie rowerem stabilniejszym w jeździe po asfalcie i łatwych technicznie utwardzonych drogach, natomiast gorzej od Revolta będzie sobie radził na krętych ścieżkach. Napęd Roam złożony jest z lepszej klasy komponentów, dysponuje też większą liczbą i rozpiętością przełożeń. Jak pokazuje nasz diagram, oferuje znacznie mocniejsze przełożenia do jazdy pod górę, chociaż ustępuje Revoltowi pod względem prędkości. Konfiguracja napędu Revolta to standard dla rowerów gravelowych, zapewniający mu stosunkowo dużą prędkość w jeździe po asfalcie, zbliżoną do rowerów szosowych, ale także spore możliwości jazdy w pofalowanym terenie. Jednak nie oferuje tak dużego zapasu „mocy” jak Roam, więc wybierając się w poważne góry, użytkownik powinien mieć świadomość swojej kondycji. Oba rowery wyposażone są w hamulce tarczowe, jednak w Roam jest to system hydrauliczny, natomiast Revolt ma hamulce mechaniczne. W normalnej jeździe, w niezbyt trudnych warunkach pogodowych, różnica w działaniu może nawet nie być odczuwalna. Jednak jakość pracy systemu mechanicznego będzie się wyraźnie pogarszać im częściej będziemy jeździć w błocie, deszczu i pyle.
 

Wykres przedstawia zakres przełożeń oraz prędkość, do jakich pozwalają się rozpędzić przy kadencji 75 obr./min, z którą najczęściej jeżdżą amatorzy. Jeśli skrajne przełożenie (wychylenie wykresu na lewo) pozwala uzyskać mniejszą prędkość, oznacza to, że łatwiej pokonać opór, np. na podjeździe. Im większe wychylenie w prawo, tym bardziej możemy się rozpędzić, obracając pedałami w tym samym rytmie. W obliczeniach uwzględniliśmy (dla...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy