Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

13 czerwca 2019

NR 31 (Czerwiec 2019)

Ghost Kato X 4.9 AL

0 215

TARANTINO OBSADZIŁBY GO W ROLI ROZBÓJNIKA

Wrażenia z jazdy


Bardzo lekki w znaczeniu nie tyle masy, ile łatwości sterowania. Błyskawicznie reaguje na myśl użytkownika i prędko przechodzi od pomysłu do przemysłu. Nieważne, czy to kwestia skręcenia, czy skoku – Ghost jest gotowy do zabawy. Łatwo składa się w zakręty i wychodzi na manual, z lekkością daje się kontrolować w locie. Jest zaprzeczeniem stereotypu o 29” – zwinny, szybki, zabawowy. Doskonale sprawuje się na zjazdach, zachęca do brawury i ucieczki z szerokich tras na wąskie i pokręcone ścieżki. Brak zawieszenia tylnego koła wyklucza poważne akcje, ale na gładkich trasach daje przedsmak maszyny ścieżkowej. Całkiem nieźle też podjeżdża. Pozycja należy do tych z gatunku wygodnych i wyprostowanych, ale biegów jak na 1x11 jest dość, ponieważ zastosowano bardzo dobrą kasetę 11–46. W trudnym terenie pozwala ona uzyskać wystarczającą szybkość, a do długich i łatwych zjazdów z dokręcaniem Kato X i tak nie został stworzony. Silnych przełożeń też nam w czasie testu nie brakowało, a zmieniarka zgrabnie podsuwa potrzebne przełożenie. Kółka o minimalnych oporach na suchym zachowują dobrą przyczepność. Rama jest sztywna nawet jak na sztywniaka, co pasuje do sposobu działania widelca. Nie wolno w tej kwestii narzekać na efektywność, ponieważ przyczepność przedniego koła jest adekwatna. Ale do komfortu i wygody jest bardzo daleko. Sytuację pogłębiają chwyty. Ja bardzo lubię cienkie, dające poczucie tego, co dzieje się z rowerem, ale w tym wypadku są tak cieniutkie, że aż niewygodne. Zresztą ich średnica też jest mikroskopijna, co może utrudniać chwyt osobom o większych dłoniach.

 

1. Rama jest bogata w drogie detale i z pietyzmem skonstruowana. Mogłaby śmiało znaleźć się w rowerze za znacznie większe pieniądze. 

 

2. Takie komponenty jak świetna korba DM sygnowana przez wciąż uznawanego za biżuteryjny Race Face są magnesem, ale trzeba przyznać, że to element o świetnej funkcjonalności. 

 

3. Suntour Raidon 34 LO-R Air jest zaskakujący, może i brak mu finezji w pierwszej partii skoku, ale im mocniej go uginaliśmy tym on spisywał się lepiej. Znakomicie pasuje też do charakteru Katona X. Przykręcany błotniczek to detal niewielki ale wart docenienia.

 

Geometria

3999 zł | Martes Sport, www.sklepmartes.pl 

 Rozmiary: S, M (rozmiar testowany), L; * podana wartość nie uwzględnia 20 mm podkładek; ** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

Kato X standardowo rzutuje środkiem ciężkości między osiami, bliżej mu do przedniej niż tylnej ośki koła. Ale połączenie tego z małym kątem główki wprowadza rower Ghost do towarzystwa skaczących ścieżkowców. Przy czym kąt główki nie jest wpadką, tyko zamierzonym działaniem, o czym przekonuje nas supernisko zawieszony suport. Znakomicie dobrany do rozmiarów kokpit zestawiony z krótkim zasięgiem ramy ułatwia panowanie nad maszyną  Rozmiarówka dobrana bardzo dobrze, zgadza się z trywialnym przewodnikiem umieszczonym na ramie.

 

SZTYWNOŚCI

Testy laboratoryjne wypadły źle, ale testerzy nie odnotowali aż takich obiekcji w swoich raportach. Niemniej jednak w dziedzinie efektywności napędzania wyniki są znacznie poniżej średniej w klasie cenowej, ale porównując, trzeba powiedzieć, że GT, które tu mocno zawyżyło średnią, reprezentuje poziom klasy all mountain do skakania. Amortyzator w Kato X ma też większy o 20 mm skok niż porównywalne modele, co ma wpływ na jego trochę niższą sztywność. Za to wyniki kół są warte podkreślenia, tym bardziej jeżeli zestawić je z ich masą.

 

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji st...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy