Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dętka Pirelli P Zero SmarTube

Artykuł | 27 września 2021 | NR 53
0 34

Cena: 140 zł
Masa: 38 g (700×23/32C)
FHU Poręba, www.porebarowery.pl

 

POLECAMY

Marka Pirelli, lider w dziedzinie ogumienia wyczynowego w motosporcie, od kilku lat mocno angażuje się także w rozwój swojego portfolio w segmencie wysokiej klasy opon do rowerów. Jedną z ich najświeższych prozpozycji jest nowe spojrzenie na element, który – według wielu – powinien przejść już do historii, czyli dętki. W dobie promowania systemów bezdętkowych to śmiały ruch, ale przyjrzyjmy się, czy faktycznie stoi za tym innowacja, czy tylko wymyślanie „koła na nowo”?
 

 


Tworzywo, z którego wykonana jest smartdętka, to zupełnie inny materiał niż ten, z którym mieliśmy wcześniej do czynienia, dobrze znany butyl lub latex został zastąpione elastycznym termoplastycznym poliuretanem, bardziej przypominającym w swojej strukturze cienkie arkusze plastiku niż gumy. Dzięki niemu po zwinięciu SmartTube zajmuje objętość i waży połowę z tego, co najbardziej wycieniowane, standardowe dętki szosowe. Dla rozmiaru 700×23/32C producent deklaruje masę 35 g, nasza waga wskazała o 3 g więcej. Nie ma co ukrywać, że zarówno budową, jak i parametrami dętka Pirelli bardzo mocno przypomina inną ultralekką dętkę Tubolito, która realnie jest lżejsza o 8 g (w analogicznym rozmiarze). Jednak żadna z marek nie potwierdza, że produkt Pirelli jest efektem współpracy, a dodatkowo SmartTube jest wyczuwalnie grubsza, co powinno przekładać się na zwiększoną odporność na uszkodzenia oraz zużycie mechaniczne.


Tyle w teorii, a jak to się ma do wrażeń z jazdy? Zaczynamy od montażu. SmartTube jest tak cienka, że przypomina bardziej taśmę na obręcz i wymaga użycia odrobiny siły do jej założenia. Różnicę czuć także przy pompowaniu, konieczne jest użycie zdecydowanie większej energii niż zwykle, a i tak przy granicy 100 PSI opór był tak duży, że nie byłem w stanie dobić więcej przy pomocy średniej jakości pompki. Ku mojemu zaskoczeniu, mimo, że ciśnienie było o 10 PSI niższe niż normalnie stosuję, to opona była znacznie twardsza i nie dawała się w ogóle ugiąć. I nie było to tylko wrażenie, bo już pierwsza jazda przekonała mnie, że odczucia też są zupełnie inne niż zwykle. Opony stały się odrobinę głośniejsze, ale przede wszystkim „ostrzejsze” – opory toczenia są zdecydowanie mniejsze, łatwiej i szybciej osiąga się wysoką prędkość. Ma to jednak swoją cenę, mniejsza sprężystość jest szybko wyczuwalna, komfort tłumienia drgań jest niższy niż w przypadku tradycyjnej dętki butylowej – i jest to nadal wyczuwalne, nawet w przypadku obniżenia ciśnienia o kolejne 10 PSI (a więc już 20 mniej niż normalnie).

 

W okresie testów dętki używane były w trzech różnych zestawach opon na dwóch kompletach kół o różnej szerokości obręczy, za każdym razem efekt był taki sa...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy