Dołącz do czytelników
Brak wyników

Czym się różni przełajówka od gravela?

Artykuł | 30 kwietnia 2019 | NR 26
130

Na pierwszy rzut oka są właściwie identyczne. Wszystko przez to, że zarówno charakter konstrukcji, jak i kluczowe podzespoły są bardzo podobne, a nierzadko takie same.

Oba typy rowerów różnią się pozornie niewielkimi detalami, które jednak zebrane razem sprawiają, że każdy jest inny i kierowany do innego rodzaju odbiorcy.

 

Przełajówki to rowery tworzone z myślą o sporcie, z kolei gravelówki to rowery o przeznaczeniu uniwersalnym – od codziennego dojeżdżania do wielkiej turystyki.

Na przykładzie dwóch modeli marki Fuji – przełajowej Altamiry CX 1.3 i gravelowego Jari Carbon 1.1 – prezentujemy najczęściej występujące różnice, które są charakterystyczne dla każdego z tych typów roweru. Aby porównanie było maksymalnie obrazowe, oba są w tym samym rozmiarze i reprezentują bardzo zbliżony poziom cenowy. Oczywiście opisanych dalej różnic nie należy traktować jako zbioru parametrów, według których zbudowane są wszystkie rowery danej klasy. Każdy producent ma swój pomysł na rower, dlatego poszczególne modele nie tylko mogą, ale także po prostu różnią się od konkurencji i to użytkownik ma zdecydować, która koncepcja jest najbliższa jego potrzebom.

Geometria – rowery przełajowe to maszyny sportowe nastawione na efektywność. Ich ramy charakteryzuje duża wartość zasięgu i mała wysokość. Tak ustawiona relacja parametrów daje mocno wyciągniętą i nachyloną do przodu pozycję, wymagającą dla użytkownika, ale pozwalającą optymalnie wykorzystać jego moc i dobrze panować nad rowerem. W służącej nam za przykład Altamirze CX współczynnik pozycji – określany stosunkiem wysokości ramy do jej zasięgu – wynosi 1,41, czyli jest taki jak w wyczynowych rowerach szosowych. W gravelówkach, których przeznaczeniem jest pokonywanie długich dystansów, istotny jest komfort, dlatego proporcje są odwrócone. Ramy są krótsze i wyższe, co sprawia, że pozycja jest zdecydowanie bardziej wyprostowana i wygodniejsza. Wartość współczynnika pozycji w Jari Carbon wynosi 1,54, co stawia go na przeciwnym skraju skali względem Altamiry CX.

W przełajówkach bardzo liczy się manewrowość, dlatego tylny widelec powinien być jak najkrótszy. W gravelówkach ważniejsza jest stabilność i spokojniejszy charakter prowadzenia, dlatego tył roweru jest dłuższy. Część rowerów przełajowych ma wyższą wartość kąta podsiodłowego, co widać też w naszej przykładowej parze, ale nie jest to regułą.

 

Napęd – w obu kategoriach równie często spotkać można napędy zarówno w konfiguracji 1x, jak i 2x. Różnica tkwi w doborze przełożeń. Przełajówki to rowery w zasadzie tylko terenowe, nie są więc tu potrzebne szybkie przełożenia. Liczy się za to dobrze dobrane stopniowanie biegów, dlatego przełajowe napędy 2x najczęściej zestawiane są z koronek 36–26 z. z kasetami 11–28, 11–30 lub 11–32. W konfiguracjach 1x z przodu jest zębatka o rozmiarze 40 z., a dopełnieniem są kasety 10–42 lub 11–42. Przeznaczenie gravelówek jest bardziej uniwersalne i oprócz jazdy po bezdrożach zakłada również poruszanie się drogami asfaltowymi, dlatego zakres przełożeń powinien umożliwiać o...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy